BAMB624D Управление на ритейла
Анотация:
Курсът разглежда генерално ритейла (търговията на дребно), чието значение значително нараства на съвременните пазари, за да разкрие след това особеностите на продуктовия мениджмънт и успешното използване на пространството в точката на продажба за целите на маркетинга. Затова са засегнати както невидимите за потребителя стратегически ходове, така и видимите за него решения при дизайна и наличностите в магазина. Представени са редица примери от българския и международния опит в тази област, като са подчертани базовите принципи на работа, почерпени от натрупваните години наред позитивни и негативни стратегически и тактически подходи, както и от изследователските проекти върху подреждането на витрини, дисплеи, стелажи и поведението на потребителите в магазинното пространство.

Преподавател(и):
доц. Надежда Димова д-р
доц. Димитър Трендафилов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какви са съвременните маркетингови условия при точката на продажба;
• защо е важно управлението на продукти и марки в точката на продажба и каква е ролята на продуктовия мениджмънт и мърчандайзинга в него;
• какви са особеностите на продуктовия мениджмънт и мърчандайзинга като дейности в дистрибуционната и комуникационната политика;
• каква е ролята на програмите за лоялност в търговията на дребно
2) могат:
• да прилагат различни модели и стратегии при управлението на продуктите, техните наличности и поставянето и в точката на продажба;
• да взимат успешни решения в мениджмънта на дистрибуцията и мърчандайзинга.
• да се съобразяват с особеностите на местата на продажба, за да подобряват резултатите при реализация на продукти и марки.
Предварителни изисквания:
Базови знания по маркетинг
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса. Ритейлизация. Потребителско поведение и точка на продажба Продуктов мениджмънт – същност и видове Витрини и знаци в точката на продажба Вътрешен дизайн в точката на продажба Примери от практиката 1 – Марките-вериги – TESCO и Walmart Мърчандайзинг – същност и видове Визуален мърчандайзинг Управление на наличности Ритейл извън магазините Примери от практиката 2 – Видове решения в ритейла – Carrefour и Lidl Формати и стратегии Измерване на представянето в точката на продажба и мърчандайзинга Програми за лоялност Примери от практиката 3 – Видове решения в ритейла - Benetton
Литература по темите:
• Мърчандайзинг, Невяна Кръстева (2011), София: Авангард Прима.
• Маркетинг, Веселин Благоев (2003), София: International University.
• Защо купуваме. Науката за пазаруването, Пако Ъндърхил (2004), София: Фокус ООД.
• Ритейл маркетинг и мениджмънт, Димитър Трендафилов (2018), София: НБУ.
• Retail Product Management. Buying and Merchandising, Rosemary Varley (2001), London/New York: Routledge.
• Brick and Mortar. Shopping in the 21st Century, Tina Lowrey (ed.) (2008), New York: Lawrence Erlbaum Associates.
• Fashion Merchandazing, Virginia Grose (2012), London: AVA Publishing SA.
• Visual Marketing. From Attention to Action, Michel Wedel, Rieters, Rik (2008), New York: Lawrence Erlbaum Associates.
• Retailization. Brand Survival in the Age of Retailer Power, Lars Thomassen, Keith Lincoln, Anthony Aconis (2006), London: Kogan Page Ltd.