MUSB055EC Електронна и компютърна музика
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които се предлагат през
Есенен семестър на академичната учебна година и е предназначен за
студенти от трети курс на БФ, които изучават MUSB055 EC Електронна и компютърна музика.
Курсът по Електронна и компютърна музика е насочен към теоретическо изясняване и практическо усвояване на изучавания материал, към осъществяване на тясна връзка между музикално-художественото и техническото развитие, между инструменталните сръчности и умения и музикално-слуховото развитие. Обучението е свързано със запознаване с принципа на звукоизвличане, изпълнителските възможности на съвременните електронни музикални системи, с изпълнителските изразни средства като елементи на художествената интерпретация, изграждане на усет за жанр и стил, изграждане и усъвършенстване на умения за музициране.
Курсът запознава със същността на електронната и компютърната музика, електронното звукоизвличане, синтеза на звук и възможностите за звукообработка, програмирането и изпълнението на музика.
В рамките на обучението се придобиват познания по отношение фактурното изложение на музикалния материал за синтезатор, аранжирането за електронен инструмент и създаването на партитурен запис (въз основа на придобити знания за основните елементи на музикалния език), стандарта MIDI. Разглеждат се теми свързани с възможностите които компютърните технологии предлагат за звуко-творчество, интеграция между изкуствата.
Нотният материал предназначен за инструментално обучение е разнообразен по характер и настроение, степенуван е по трудност. Систематизиран е за постепенно запознаване и овладяване на музикално-изразните елементи – мелодия, ритъм, хармония и пр. Включва широк спектър от музикални образци – из областта на класиката, фолклора, поп-музиката, джаза, електронната музика. Изпълнението на музика с различна жанрово-стилова насоченост разширява музикалния кръгозор, спомага за развитие на усет за ориентир в интонационно-речниковия фонд на различните видове музика,спомага за изпълнителското ограмотяване. Прослушване с анализ, на примери с различна жанорово-стилова определеност. Изграждане на критерий за оценка на музикалноизпълнителските резултати.
Обучението е свързано със запознаване със спецификата и стилистиката на творби из областта на електронната и компютърната музика, естетиката на електронната и компютърна музика, претворяването на сцена на образци из областта на електронната музика, запознаване с различни форми на изпълнителско музициране, електроника на живо, работа в студио.
Отделните теми са посветени на посочените проблеми. Степенуването и разпределението им в процеса на обучение - предвид тяхната взаимна зависимост - се предопределя от избран методически подход и от хронология за практическо усвояване на знания, като се вземат предвид и индивидуалните особености, музикалното и техническо развитие на всеки един от обучаваните.
Преподавател(и):
проф. Симо Лазаров д-р
доц. Росица Бечева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Опитността придобита по време на обучението позволява на студента да участва в различни проекти в НБУ и на сцена. Студентите имат възможността да работят в екип/група/индивидуално/.
Успешно завършилите курса по Електронна и компютърна музика студенти:
1.Усъвършенствуват практическите умения за музициране със синтезатор, съвременни електронни средства за музикална продукция и интерпретация.
2.Задълбочават теоретичните познания по отношение програмиране, изпълнение на музика, създаване на звукови картини, практически умения за работа с електронни (компютърни) музикални системи, познанията в областта на музиката и компютърните технологии.
3.Усъвършенстват познанията относно създаването на собствен звуков продукт с помощта на компютърни музикални системи.
5. Усъвършенствуване на уменията по отношение на партитурно записване на звуковия материал.
Предварителни изисквания:
Нотна грамотност и обща музикална култура. Завършени първа и втора година на обучението в Бакалавърска програма "Музика"
Студентите да имат задълбочени знания по солфеж и музикална теория, както и технически инструментални умения. Те следва да са преминали обучение в курсовете предхождащи настоящия курс, както и да са натрупали необходимите познания за работа по специалността.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- МИДИ оркестрация-принципи
- Компютърен нотопис в софтуерна среда Сибелиус. Оркестрация за щрайх оркестър (струнно трио)
- Компютърен нотопис в софтуерна среда Сибелиус.Оркестрация за щрайх оркестър (струнен квартет)
- Електронното звукоизвличане - методи за синтез на звук
- Музикални структури в електронните синтезатори
- Оркестрация в МИДИ среда (струнен квинтет)
- Оркестрация в МИДИ среда-изготвяне на клавирно извлечение
- Оркестрация в МИДИ среда - секция дървени духови инструменти
- Оркестрация в МИДИ среда - секция медни духови инструменти
- Оркестрация в МИДИ среда и изготвяне на партитурен запис
- Компютърен нотопис. Видове партитури
- Нотен запис – традиции и нововъведения
- Интерактивна музика (interactiuve music)-същност
- Шумова музика (Noise music)
- От студиото зо концертния подиум
Литература по темите:
Пепоръчителна литература за курса по Електронна и компютърна музика:
• Лазаров, С., Електронна музика и синтезатори ,С."Техника"1986
• Лазаров, С. Електронни музикални ефекти, С. "Техника", 1984
• Лазаров С, Емил Лазаров Компютри и музика С. "Техника", 1989
• Лазаров, С. Звукът, 2002
• Лазаров, С.МИДИ музика за начинаещи, 2002
• Лазаров, С. Електронната музика, 2002
• Бечева, Р.Електронна музикална интерпретация, С., 2009
• Абрашев, Б. Оркестрово - звукова материя, С."Музика",1976
• Георгиев, Е. Музикална акустика, С. "Наука и изкуство",1975
• Каталози на фирми- производителки на музикални инструменти и софтуер
•.Материали от Интернет.
• Доклади от научни конференции.
Нотна литература:
• Бечева Р.,М. Бечева. Синтезаторът в музикалното обучение. Методика на обучението по синтезатор с акомпаниращи функции. Школа за синтезатор с акомпаниращи функции.С., Полиграф Юг, 2001 – одобрено от МОН
•Бечева Р.,М. Бечева. Методика на обучението по синтезатор с автоматичен акомпанимент.С.,Полиграф Юг, 2001
•Бечева Р.,Greats for synthesizer 1,С.,2002
•Бечева Р.,Greats for synthesizer 2,С.,2002
•Бечева Р.,Електронна музикална интерпретация,С., 2009 – Приложение
•Lazarov S, V.Lazarov.Songbook for Synthi Players No1
•Lazarov S, V.Lazarov.Songbook for Synthi Players No2
•Lazarov S, V.Lazarov.Songbook for Synthi Players No3
Средства за оценяване:
Формирането на оценката е комплексно.Зависи от активността на студента по време на протичането на курса, от изпитния резултат по време на сесията, участието в семинари, концертни изяви, проекти.
Форми на текущо оценяване:
1. Интерпретация
2.Практическа разработка
3. Проект
Финалното оценяване е чрез практически изпит (интерпретация, изготвяне на звуков проект) и писмена задача - изготвяне на партитурен запис, проект, презентация.