TCMB502 Процеси и устройства в радиокомуникациите
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА:
• разглеждат се основните процеси в радиокомуникациите – трептящи кръгове, генериране и усилване на високочестотни трептения, сумиране на мощност, аналогови и цифрови модулации /манипулации/, честотни преобразуватели, демодулатори за аналогови и цифрови сигнали.
• измерване на основните параметри на сигналите при различните процеси
• студентитеполучават минимум практически опит при работа с различни измервателни уреди
Преподавател(и):
Ангел Александров
гл. ас. Тереза Стефанова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• принципите на работа на отделните устройства в радиокомуникации.
• основните параметри на различни радиокомуникационни устройства и методите на измерването им
2) могат:
• правилно да се ориентират в многобройната елементна база при избор на схемно решение
• самостоятелно да измерват отделни параметри на дадено устройство
• могат да направят избор на отделно устройство при проектиране на дадена система
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- математика, физика
- основи на електрониката,
- основи на електротехниката,
- излъчване и разпространение на електромагнитни вълни.../антени/.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1. Процеси в трептящите кръгове. Паралелен и последователен тр. кръг. Параметри. – 2 ак.ч. - лекця
- 2. Генератори. Видове. Принцип на действие. Режими на работа. Основни уравнения. – 2 ак.ч. - лекция
- 3. Обобщени триточкови схеми на LC генератори. Кварцови генератори-видове. – 2 ак.ч. - лекция
- 4. Честотни синтезатори. Методи на синтез. Директен аналогов синтезатор /DAS/. Директен цифров синтезатор /DDS/. Честотен синтезатор с косвен синтез /PLL/- 2 ак.ч. - лекция
- 5.1. Режими на работа на РУМ. Динамични характеристики. Хармоничен анализ на колекторния ток. Коефициент на разлагане на косинусоидалния импулс. - 1 ак.ч. - лекция, 5.2. Тест 1. - 1 ак.ч.
- 6. Широколентови съгласуващи трансформатори. Сумиране на мощност. Видове. - 2 ак.ч. - лекция
- 7. Управление на генерираните трептения. Модулация. Видове: АМ, ЧМ, ФМ, ИМ. Спектрални характеристики. – 2 ак.ч. - лекция
- 8. Цифрови модулации. Видове. - 2 ак.ч. - лекция
- 9. Честотни преобразуватели. Видове. Параметри. Усилватели на МЧ. Филтри. - 2 ак.ч. - лекция
- 10.1 Демодулатори за АМ, ЧМ, ФМ, ИМ. Цифрови демодулатори. - 1 ак.ч. - лекция 10.2. Тест 2 – 1 ак.ч.
- 11. Измерване параметрите на трептящ кръг. – 2 ак.ч. - лабораторно упражнение
- 12. Настройка на РУМ за УКВ предавател. – 2 ак.ч. - лабораторно упражнение
- 13. Измерване на проходната и отразена мощност. КСВ. – 2 ак.ч. - лабораторно упражнение
- 14. Семинарно занятие върху модулации. – 2 ак.ч.
- 15.Семинарно занятие върху радиоприемници. - 2.ак.ч.
Литература по темите:
1. Александров, А., Т. Стефанова, Излъчване и разпространение на електромагнитните вълни, Аскони, София, 2014
2. Добрев, Д., Йорданова, Л., Радиокомуникации - част първа, Сиела, София, 1999
3. Добрев, Д., Йорданова, Л., Радиокомуникации - част втора, Сиела, София, 2000
4. Константинов, К., Радиотелефони, Пасат - Алкони, Г. Оряховица, 2003.
5. Тихчев, Хр., Радиопредавателни устройства, Техника, София, 1992
6. Тихчев, Хр., Ръководство за лабораторни упражнения по радиопредавателни устройства, Техника, София, 1985
7. Dambacher, P., Digitale Technik fur den Horfunk und Fernsehn, Springer-Verlag, Berlin/Heidelberg, 1991
8. Goldberg, Bar - Giola, Digital Techniques in Frequency Synthesis, McGraw-Hill, 1998
9. Motorola, Radio, RF and Video Applications, USA, 1991
10. Introduction to Radio Communications Principles - https://www.taitradioacademy.com/lessons/introduction-to-radio-communications-principals/
11. Mobile Radio Communications, Curtin University, Aug 5, 2022 - www.curtin.edu.au
12. Radio Technology - https://www.electronics-notes.com/
Средства за оценяване:
ТЕКУЩ КОНТРОЛ:
ТЕСТОВЕ - 80 %
Протоколи от лабораторни упражнения - 20 %
СЕМЕСТРИАЛЕН ИЗПИТ:
ПИСМЕН ИЗПИТ (Тестове) - 80 %
УСТЕН ИЗПИТ - 20 %