VIPB549 Рисунка в приложната графика - I част
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с основните принципи на изграждане на човешката фигура в рисунката. Теоретичната част на курса разглежда обширно анатомията на човешкото тяло - скелет и мускулатура. Тези знания са базата за бъдещо задълбочено разглеждане на проблематиката за обемно изграждане на човешката фигура в графичната рисунка.
Постановките през време на семестъра дават възможност на студентите да овладеят обемното изграждане на човешката фигура в различни пространствени положения. Важна част от обучението в курса е и запознаването със специфичните характеристики на различни графични материали от класическия графитен молив до сух пастел и креда.
Преподавател(и):
доц. Венцислав Занков д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да познават анатомията и строежа на човешката фигура;
• Да познават мускулатурата на човешката глава, тяло и крайници;
• Да познават особеностите на графичните материали, използвани в рисунката;
2) могат:
• Да създават графични рисунки с класически графични материали (молив, въглен, пастел, креда);
• Да владеят щриховото и тоново разнообразие и особености на композицията в рисунката;
• Да експериментират при създаването на класически рисунки и да ги трансформират в плакатните форми на приложната графика;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Интереси в областта на класическата рисунка.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Анатомия на човешката фигура –анализ и сравнение 2 Скелет – кости на горните крайници 3 Китка и долна част на ръката Кости на трупа- тазов пояс Кости на долните крайници Скици на мъжка фигура в движение – материал по избор Мускулатура
- Изправена мъжка фигура - рисунка с графитен молив Женска фигура в изправено положение – рисунка с графитен молив Седнала женска фигура – рисунка със сух пастел Полулегнала женска фигура – рисунка с креда Мъжка фигура в наведено положение – рисунка със сух пастел Седнала мъжка фигура – рисунка с креда Скици на женска фигура в движение – материал по избор Конферанс – финално оценяване
Литература по темите:
Основна литература:
• Амбуш, Виктор. Как да рисуваме човешката фигура., София, Книгомания, 2009
• Чуховски, Петър. Рисунката – същност и проблематика., София, Изкуство, 1972
• Станев, Александър. Рисуването – някои методически и творчески процеси в българската държавна художествена академия., София, Просвета
• Мецлер, Фил. Изкуството на перспективата. Основно ръководство на художника ( материали и техники). , София, Книгомания, 2011
• Григоров, Тома. Перспектива., Издателство „Просвета“, София, 1998
• Бамес, Годфрид. Човешкото тяло., София, Издателство „Труд“ , 2000
• Кирчев, Христо. Атлас – Глава: Анатомия, мимика, пластика. ,София, Издателство „Народна просвета“ , 1985.
• Станев, Александър. Рисуването., София, Издателство „ Наука и изкуство“, 1992
• Чоканов, Кръстю. Пластична анатомия., София, Издателство „ Наука и изкуство“, 1994
Допълнителна литература:
• Соловьсв, А. М. Учебна рисунка. София: Наука и изкуство, 1967
• Станев, Александър. Рисуване за средните училища. . София: Просвета, 1991.
• Сто години Национална художествена академия. София: Нац. худож акад., 1996..
• Художествена академия: Юбил. сб. София: Бълг. худож., 1984
• Borgman, Harry. The illustrator’s guide to pen and pencil drawing technique. New York: Watson-guptill publications, 1989.
• Watson, E. W. The art of pencil drawing. New York: Watson-guptill publications, 1985.
Средства за оценяване:
ТО1 - Конферанс
ТО2 - Конферанс