PSYB503 Памет и обучение
Анотация:
В курса се представят класически и съвременни изследвания на човешката памет. Паметовите структури и процеси се разглеждат в светлината на когнитивната наука. Специално внимание се обръща на методологическите аспекти, свързани с проверката на хипотези за работата на паметта и забравянето. Отразени са както лабораторните експерименти на паметовите механизми, така и изследванията на паметта в естествени условия на функциониране.
Курсът обхваща следните тематични области:
·основна парадигма за изследване на паметта
·човешката памет като система за преработка на информация
·забравяне
·когнитивна организация и представяне на знания в паметовата система
·структура и функция на семантичната памет
·ролята на контекста за запомнянето; автобиографична, имплицитна (процедурна) и експлицитна декларативна) памет
Преподавател(и):
доц. Пенка Христова д-р
ас. Йолина Петрова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите, завършили успешно курса, ще:
знаят:
-основните теории и парадигми за изследване на човешката памет
-основни понятия, които описват структурата и процесите на човешката памет
-основни мозъчни механизми на паметта
могат да:
-критично да четата и разбират основните въпроси в литературата за памет
-да проверяват теории за човешката памет като планират експерименти
-да прилагат знанията за човешката памет в различни области, като образование, съдебна зала, реклама, рехабилитация
имат нагласи за:
-изследователска експериментална работа;
-критично мислене;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат базови познания за нервна система, когнитивни процеси и експериментална психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса – паспорт, задания, очаквания Човешката памет като система за преработка на информация
- Краткосрочна памет
- Работна памет
- Екзекутивни функции – развитие и измерване
- Учене: имплицитно и експлицитно
- Епизодична памет
- Автобиографична памет
- Семантична памет: същност и организация. Теоретични модели на семантичната памет
- Търсене на информация в дългосрочната памет. Дълбочина на преработка. Опори за търсене. Памет, зависима от контекста.
- Случайно и мотивирано забравяне. Теории на забравянето – разпад, трансформация и интерференция на паметовите следи.
- Паметови нарушения. Амнезия. Рехабилитация
- Конструктивна памет: памет светкавица и свидетелски показания
- Студентска конференция: Дизайни и представяне на изследвания от студентите
- Студентска конференция: Дизайни и представяне на изследвания от студентите
- Тест
Литература по темите:
1. Герганов Е. (1984). Памет и смисъл. София: Наука и изкуство
2. Петков, Г. (2016). Огледала в нощта. Конструктивни познавателни процеси и релации. Издателство на Нов български университет.
3.Anderson J.R (1995). Cognitive psychology and its implications. New York: W.H.Freeman and Company
5. Baddely A.D. (1999). Essentials of human memory. London: Psychology Press
6. Baddeley, Eysenck, Anderson (2014). Memory. Psychology Press
Средства за оценяване:
1. ТЕСТ С МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР 1 30%
2. ТЕСТ С МНОЖЕСТВЕН ИЗБОР 2 30%
3. СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ ПО ТЕМИ, СВЪРЗАНИ С ЧОВЕШКАТА ПАМЕТ И ИЗУЧАВАНИ В КУРСА 40%