LOGB516 Възрастова психология
Анотация:
Курсът е посветен на човешкото развитие - физическо, психично и социално в перспективата на жизнения цикъл. Проследява се развитието от момента на зачатието, през пренаталното развитие, развитието по време на детството, пубертета и юношеството и отделните етапи на зрелостта до смъртта и умирането.
Специално внимание се обръща на парадигмите, които предлагат цялостен поглед върху развитието като поредица от житейски задачи и предизвикателства, с които човек трябва да се справи в различни етапи от живота си.
Преподавател(и):
гл. ас. Надя Колчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
•Основните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
•Основните промени в развитието през целия жизнен цикъл през призмата на отделните области на развитието (физически, когнитивни, езикови, емоционални и социални)
•Основни теории и конструкти в областта на развитието през целия жизнен цикъл
2) могат:
•Да се ориентират в ключовите промени, настъпващи в различните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
•Да анализират индивидуалната ситуация на деца, юноши и възрастни през призмата на познанията си за ключовите промени по отношение на физическо, когнитивно, езиков, емоционално и социално развитие
•Да се ориентират за развитие с дефицити или нарушения в развитието при деца и юноши като имат за основа развитието в норма
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Литература по темите
•Абрамова, Галина Сергеевна, Возрастная психология: Уч. пособ. для студентов ВУЗ, Москва,: Екатеринбург: Гуманитарное агентство "Академический проект", Деловая книга, 2000
•Александрова, Н., Старите хора: Личностно-психологически особенности, София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2001
•Крайг, Г., Бокум, Д., Психология развития. 9-е международное издание, М., Питер, 2005
•Стаматов, Р. Детска психология, Пловдив, Хермес, 2000
•Шулц, Д. Психология на растежа. Модели на здравата личност, С., Наука и изкуство, 2004
•Papalia D.E. et al., (2002). Adult development and aging, Boston: McGraw-Hill
•Psychology in human and social development: lessons from diverse cultures. (2002). еd. by J.W.Berry, R.C.Mishra, R.C.Tripathi, New Delhi: Sage Publ.
•Santrock, J.W., (1997). Life-span development. Madison: Brown and Benchmark Publishers, 6th ed.
•Santrock, J., B.Peden, A.Keniston, (1997). Life-span development: student study guide, Madison: Brown and Benchmark, 6th ed.
•Santrock, J., (1997). Children, Boston: McGraw-Hill Companies, 5th ed.
•Santrock, J., (1996). Adolescence: an introduction, Madison: Brown and Benchmark, 6th ed.
•Santrock, J., (1997). Life-Span development: Study Tapes: Tape 1., Brown and Benchmark Publishers
•Santrock, J., (1997). Life-Span Development: Study Tapes: Tape 2., Brown and Benchmark Publishers
•Santrock, J., (1997). Life-Span development: Study Tapes: Tape 3., Brown and Benchmark Publishers
•Sugerman, L., (1996). Life-span development: concepts, theories and interventions London: Routledge
Средства за оценяване:
Курсова работа/Практическа разработка
Тест