LOGB500 Биологични основи на говора и езика
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с невробилогичните основи на говора и езика и нарушенията в аспекта на билогичната етиология, като причина за появата на комуникативни нарушения. Разглеждат се анатомичните модели на произвеждане на говора и биологичните механизми на развитие на езиковите функции, както и структурните увреди, които ще причинят нарушенията в говора и езика – развитийни и придобити.
Преподавател(и):
доц. Маргарита Станкова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Биологичните механизми на говора
Биологичните механизми на перцепцията и продукцията на говора
2) могат:
Да разпознават нарушенията в зависимост от структурната увреда
Предварителни изисквания:
анатомия и физиология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Биологични основи на говора – анатомични структури, симптоми и синдроми на нарушения.
- Праксис и диспраксии, развитийни нарушения на праксиса.
- Апраксии, придобити нарушения на говорния прексис, симптоми и синдроми.
- Моторни говорни нарушения при неврологични увреди.
- Моторни говорни нарушения при структурни увреди на говорния апарат
- Хемисфериална латерализация, теории, модели.
- Нарушения на хемисфериалната латерализация
- Мозъчни структури и езикова реализация.
- Теории за придобиване на езика в детска възраст
- Модели на нарушения на езиковата перцепция и мозъчни структури.
- Модели на нарушения на езиковата продукция и мозъчни структури
- Мозъчни структури и реализация на писмената реч
- Модели на развитийни нарушения на писмената реч.
- Модели на придобити нарушения на писмената реч.
- Методи за изследване на говора и езика
Литература по темите:
1. Ачкова, М., Психиатрия, Знание, 1996
2. Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997
3. Мавлов, Л., Фундаментална неврология, изд.Б.С. София,2000
4. Матанова В., Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р., 2003
5. МКБ – 10, Психични и поведенчески разстройства, 1998
6. Пирьова, Б. Биологична психология, Веда-Словена, 2000
7. Писева, Д., Психиатрия, София: Арсо, 2005
8. Ридли, М. Геномът – автобиография на един биологичен вид в 23 глави, Сиела, 2002
9. Сиймън Д., Кенрик Д., Психология, НБУ, София, 2002.
10. Уилбър, К., Интегрална психология: Съзнание, дух, психология, терапия / Кен Уилбър; Прев. от англ. език Иван Мурджев; Ред. Людмила Андреева, София: Дилок, 2005
11. Франк, В. Психиатрия, Сф. 1995
12. Ценова, Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
13. Шулц, Д., История на модерната психология / Дуейн Шулц, Сидни Шулц; Прев. от англ. език Людмила Андреева, София: Наука и изкуство, 2006
14. Ogden, J., Health psychology: a textbook / Jane Ogden, Maidenhead: Open University Press, 2004
15. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000
16. Raeff, C., Benson, J., Social and cognitive development in the context of individual, social, and cultural processes, London: Routledge, New York: 2003
Средства за оценяване:
курсова работа