CARB551 Постановка на анимационния филм І част
Анотация:
Курсът запознава студентите на по-високо ниво теоретически и практически със създаването на работната книга - от първоначалните скици до окончателната и реализация. Насочва вниманието към всички етапи на осъществяването на художествената постановка на анимационния филм. Подобрява уменията за ясно и интересно представяне на филмовия разказ. Развива рисувалните възможности на студентите и творческото им въображение. Усъвършенства и обогатява процеса свързан с подготовката и постановката на техните авторски филми.
Преподавател(и):
Пенчо Кунчев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти получават необходимите познания за създаване на работната книга както и за цялостната художествена постановка на анимационния филм. Запознават се с пълния спектър от професионални познания в областта на анимационния типаж, декора и сториборда в авторската кино-творба.
Предварителни изисквания:
Препоръчително е студентите да са завършили основните курсове за анимационно кино през първите четири семестъра от обучението си. Да имат основни познания и умения по класическа и приложна анимация, създаване на анимационен типаж и декор, анимационна драматургия и режисура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в темите и задачите на курса. Значението на постановката на анимационния филм като негов основен и най-важен компонент. Сторибордът като конструктивна основа за изграждането на анимационния филм. Историческа справка.
- Работната книга. Въведение. Произход на сториборда. Видове работни книги. Работната книга в анимационното кино. Прилики и разлики с комикса.
- Работната книга като визуален превод на сценария и като основа за художественото и режисьорско решение на анимационния филм. Предварителни скици към всеки един от кадрите. Изграждане на умения за визуална интерпретация на литературния текст.
- Създаване на работна книга без наличието на литературен сценарий. Техники и начини на изпълнение.
- Предварителна подготовка за създаването на работната книга. Събиране на фактологичен, информативен и изобразителен материал съобразно нуждите на сценария.
- В търсене на подходящия художествен стил съобразно драматургическата основа на филма. Влияния на някои художествени течения върху дизайна на анимационния филм.
- Стилово, художествено и цветово решение на участващите в историята на филма типажи.
- Създаване на еталонни листове на типажите. Сравнителни еталонни листове на всички участващи типажи.
- Разработка на отделните кадри с включване в тях на готовите вече типажи.
- Композицията в статичния кадър и в този в движение. Статична и динамична композиция. Междукадрова композиция.
- Различните видове планове и подреждането им в контекста на филма като определящ фактор за ритъма и четливостта на филмовото действие. Езикът на работната книга. Знаци и обозначения.
- Разкадровка на кратък литературен текст. Разлика между прекия визуален преразказ и този обогатен с допълнителни действия, гегове и художествени елементи.
- Художествена стилистика на сториборда. Техника на изпълнение и степен на художествена разработка. Примери от световната практика: Изкуството на сториборда - първа част.
- Метаморфозата - нейната поява в изобразителното изкуство, а по-късно и в анимационното кино. Значението и като средство за обогатяване на филмовия разказ. Изобразителни и смислови характеристики.
- Разкадровка на кратък литературен текст. Обогатяване на визуалния преразказ с допълнителни художествени елементи и метаморфози.
Литература по темите:
Попова,Н.(2016). Драматургичното пространство на анимацията. София: Нов български университет.
Bordo,B.D.(1996). Skola crtanog filma. Zagreb: Prosveta.
Faber,L., Walter, H. (2004). Animation Unlimited. Innovative Short Films Since 1940. London: Laurence King Publishing Ltd.
Finch,Ch. (1993). The Art of Walt Disney. New York: Harry Abrams.
Furniss,M. (2006). The Animation Bible! London: Laurence King Publishers.
Furniss,M. (2007). Art in Motion. Animation Aesthetics. London: John Libey & Co Ltd.
Halas,J., Manvel, R. (1976). The Techniques of Animated Film. London: Focal Press.
Heit,L. (2013). Animation Sketchbooks. London: Thames & Hudson.
Selby,A. (2009). Animation in Process. London: Laurence King Publishing Ltd.
Wells,P. (1998). Understanding Animation. London & New York: Routlege, Taylor&Francis Group.
Wells,P.,Quinn,J.,Mills L.(2009).Drawing for Animation. Lausanne: AVA Publishing SA.
Wiedemann, J. (2004). Animation Now. Anima Mundi. Koln/London: Tashen Verlag.
Williams, R. (2001). The Animators Survival Kit. London-New York: Faber and Faber.