BAMB020 Зелени бизнес модели в маркетинга
Анотация:
Съвременната динамика на икономическите отношения постепенно изменя фокуса към нови, алтернативни и зелени бизнес модели. Климатичните промени, изчерпването на ключови ресурси и прекомерното замърсяване вследствие на антропогенната дейност, през последните десетилетия, поставят значими въпроси пред международната общност. Курсът цели да изясни основните теории по отношение на различните бизнес модели, след което се фокусира върху възникването на зелените бизнес модели и новия поглед върху икономиката. Освен теоретична основа, студентите ще се запознаят със същността на зелените бизнес модели и тяхното приложение в маркетинга и с помощта на практически занимания. Курсът е интердисциплинарен по своята същност и предоставя основни познания относно законодателната рамка в контекста на кръговата икономика и устойчивото развитие и прави корелация с другите курсове в програмата.
Целите на курса са:
• Да се обобщят основните теории по отношение на различните бизнес модели;
• Да се обяснят причините за възникването на зелените бизнес модели;
• Да се разгледат приложимите инструменти за измерване на успеваемостта на прехода към кръгови и зелени практики на ниво фирма;
• Да се изведат основни маркетингови похвати който прилагат фирмите по света и у нас за имплементиране на зелените бизнес модели;
• Да се дискутира приложимостта на зелените бизнес модели в Европа и у нас.
Преподавател(и):
проф. Иван Боевски д-р
Мина Карпузова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще знаят и могат да прилагат:
• основните понятия и теории в контекста на устойчивото развитие, кръговата икономика и зелените бизнес модели;
• основните принципи и инструменти за икономически анализ, в този контекст;
• значимите нормативни документи в тази сферата на зелената икономика;
• да разпознават и идентифицират проблеми;
• успешно да прилагат принципите на устойчивото развитие и кръговата, респективно зелена икономики;
• да усъвършенстват презентационните си умения и работата в екип.
Предварителни изисквания:
Студентите e необходимо да са запознати с принципите на икономическото мислене и маркетинг микс.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Световна комисия по околната среда и развитието (СКОСР), „Нашето общо бъдеще”, Доклад на световната комисия по околната среда и развитието, изд. Д-р „Петър Беон”,София, 1989;
• Circulytics 2.0. available online at: https://ellenmacarthurfoundation.org/resources/circulytics/resources, 2020;
• Dey et al. Adoption of circular economy practices in small and medium-sized enterprises: Evidence from Europe, International Journal of Production Economics, Volume 248, available online at: www.researchgate.net, 2022;
• John Elkington Cannibals with Forks: Triple Bottom Line of 21 st Century, 1999;
• Kenneth. Boulding, The Economics of the Coming Spaceship Earth. In H. Jarrett (ed.) Quality in a Growing Economy, pp. 3-14. Baltimore, MD: Resources for the Future/Johns Hopkins University Press, 1966;
• WBCSD, Circular Transition Indicators, available at: https://www.wbcsd.org/contentwbc/download/11256/166026/, 2020;
• Y. Alamerew, „Evaluation of Remanufacturing for Product Recovery: Multi-criteria Decision Tool for End-of-Life Selection Strategy“, available online at: https://www.researchgate.net/, 2017.