BUBB516D Конкурентоспособност и иновации
Анотация:
Курсът “Конкурентоспособност и иновации” съдържа основната тематика, характерна за конкурентоспособността и иновационните процеси на международно, национално, и фирмено равнище, както в научен, така също и в практически контекст.
Основните цели на курса са студентите да добият базови теоретични знания и практически умения за управлението на бизнеса с помощта на инструментите за реализиране на конкурентоспособност (фактори и взаимовръзките между тях), проектиране, разработване, внедряване и дифузия на иновациите.
Преподавател(и):
доц. Кирил Радев д-р
доц. Юлиана Василева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• значението и характеристиките на факторите, оказващи съществено влияние върху успешното управление на стопанските организации с помощта на инструментите за конкурентоспособност и управление на иновациите;
• структурата и характеристиките на външната среда на организацията, научните подходи за прогнозиране на измененията на елементите от общата и специфична външна среда, както и техниките за проектиране и адаптиране на организационните структури, с цел постигане на устойчива конкурентоспособност;
• факторите и тяхното влияние за реализиране и насърчаване на конкурентоспособността и иновациите;
• същността, генезисът, източниците, класификациите и взаимовръзките на иновационните процеси, както и специфичните подходи за тяхното управление;
• значението на организационната култура за успешното управление на иновационните процеси и постигането на дългосрочна и устойчива конкурентоспособност.
2) могат:
• да идентифицират факторните влияния и да прилагат методите на измерване и оценка на иновационните процеси и конкурентоспособността;
• да анализират компонентите на средата за стимулиране на конкурентоспособност и да предлагат аргументирани препоръки за взимане на управленски решения;
• да избират техники и методи за прогнозиране, изследване и оценка на влиянието и динамиката на компонентите на външната среда на стопанската организация, както и да взимат обосновани решения за структурното й изграждане и адаптиране;
• да извеждат и прилагат в реална среда специфичните характеристики и подходи за управление на иновационните процеси и реализирането на дългосрочна и устойчива конкурентоспособност.
Предварителни изисквания:
За успешното възприемане и изучаване на предмета, студентите трябва да имат придобити знания и/или умения по дисциплините:
• Основи на управлението;
• Макро- и микроикономика;
• Основи на предприемачеството;
• Бизнес моделиране;
• Основи на правото;
• Организационно поведение.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ – СЪЩНОСТ, ИНСТИТУЦИОНАЛНА И БИЗНЕС СРЕДА
- МОДЕЛИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА КОНКУРЕНТНИ ПРЕДИМСТВА - ФАКТОРИ И ВЗАИМОВРЪЗКИ
- РЕГИОНАЛНА И ГЛОБАЛНА КОНКУРЕНТОСПСОБНОСТ. ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ БИЗНЕС СРЕДА, ПУБЛИЧНА СРЕДА И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
- БАРИЕРИ ПРЕД КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА БИЗНЕС ОРГАНИЗАЦИИТЕ
- ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО И ИНОВАЦИИТЕ - ПОНЯТИЕ, СЪЩНОСТ, ГЕНЕЗИС, ИЗТОЧНИЦИ, КЛАСИФИКАЦИИ И ВЗАИМОВРЪЗКИ
- ИНОВАЦИОНЕН ПРОЦЕС - ПРИНЦИПИ, СТРУКТУРА, СЪДЪРЖАНИЕ И РОЛИ
- УПРАВЛЕНСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И ОСОБЕНОСТИ НА ИНОВАЦИОННИЯ ПРОЦЕС
- ИНОВАЦИОННИ ИДЕИ - ГЕНЕРИРАНЕ, ПОДБОР, ОЦЕНКА И ТРАНСФОРМИРАНЕ
- ИНОВАЦИОННИ СТРАТЕГИИ
- ПСИХОЛОГИЯ И ИНОВАЦИИ
Литература по темите:
1. Радев, К. (2018). Управление на иновациите и конкурентоспособността, Учебник - Лекционен курс, MOODLE, НБУ
2. Георгиев Р. (2013). Стратегиране и конкурентоспособност. София: ПринтМедия
3. Калецки А. (2013). Капитализъм 4.0: Раждането на новата икономика след кризата. София: Класика и стил
4. Mаринов Г., Мл. Велев и О. Гераскова. (2009). Икономика и конкурентоспособност на предприемаческата дейност. Теоретични и приложни аспекти. София: Информа Интелект
5. Портър М. E. (2004). Конкурентното предимство на нациите. София: Класика и стил
6. Радев, К., Стратегически мениджмънт (2016), Учебник - Лекционен курс, MOODLE, НБУ
7. Радев, К., "Бизнес анализ" (2016) - Учебник - Лекционен курс, Moodle, НБУ
8. Радев, К., "Управление на иновациите" (2016) - Учебник - Лекционен курс, Moodle, НБУ
9. Иванов А. и Ю. Хаджичонева. (2014). Подходи за изследване на влиянието на бизнес средата върху конкурентоспособността. Бизнес средата в България. Сборник ХТМУ. София: ХТМУ
10. Стефанов Ст. (2002). Преходът към пазарна икономика в контекста за конкурентоспособността. Икономическа мисъл. Бр. 1/2002. София: БАН
11. Хаджичонева Ю. (2014). Сравнителен анализ на методологическите подходи за изследване на конкурентоспособността. Сборник ХТМУ. София: ХТМУ
12. Хаджичонева Ю. (2015). Административните услуги и условията за бизнес: гледната точка на бизнеса. Подобряване на административните условия за предприемачество и бизнес. София: Институт за икономическа политика
13. БСК. Конкурентоспособност на България. 2013: http://www.bia-bg.com
14. БСК. Изследвания на бизнес средата: http://www.bia-bg.com
15. Национален Статистически институт: www.nsi.bg
16. Baron D. (2010). Business and its environment. 6th ed. New Jersey: Prentice Hall
17. Drucker Peter F.,Innovation and Entrepreneurship, HarperCollins, 2009.
18. Kariv, Entrepreneurship, Taylor&Francis, 2011.
19. Palepu K. G. (2007), Business analysis and valuation, Thomson Learning, High Holborn House, London WC1R 4LR
20. Porter М. E. (1985). Competitive Advantage : Creating and Sustaining Superior Performance. NY: The Free Press
21. Porter М. E. (1998). Competitive Strategy : Techniques for Analyzing Industries and Competitors. NY: The Free Press
22. International Institute for Management Development. World Competitiveness Ranking: http://www.imd.org
23. Eurostat: http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home
24. OECD: http://www.oecd.org
25. World Bank. Doing Business: http://www.doingbusiness.org
26. World Economic Forum. The Global Competitiveness Report: http://www.weforum.org