BCLB770 Семинар: "Методи за проверка на знанията и уменията"
Анотация:
Курсът включва теоретични и практически аспекти и цели да:
даде възможност на студентите да се запознаят с основните принципи на проверката и оценяването в чуждоезиковото обучение;
способства за по-добро разбиране на ролята на проверката и оценявнето по чужд език;
даде примери от практиката за оценяването на знанията и уменията по чужд език;
подготви студентите за самостоятелно анализиране на изпитни материали по чужд език.
Преподавател(и):
преп. Галина Величкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
основните принципи на проверката и оценяването, за да ги прилагат в практическата си работа в класната стая;
същността, предимствата и недостатъците на различни методи/ техники за проверка и оценка на речевите умения за разбиране при четене и слушане, за говорене и писане.
2) могат:
да анализират тестови задачи и/или тестове и изпити по чужд език, отговарящи на теоретичните принципи
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
по методика на обучението по чужд език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Увод. Преподаване и изпитване/ проверка, обратен ефект (backwash); Видове проверка и оценка/ тестове/ изпити
- Валидност, Надеждност
- Конструиране на теста/ изпита: спецификация/ рамка, етапи
- Конструиране на теста/ изпита: изпитни техники/ методи/ формати (типове тестови задачи)
- Проверяване на рецептивните речеви умения: слушане; Проверяване на рецептивните речеви умения: четене; Проверяване на продуктивните речеви умения: говорене; Проверяване на продуктивните речеви умения: писане
- Проверяване на граматични и лексикални знания и умения; Оценяване на теста
- Увод. Преподаване и изпитване/ проверка, обратен ефект (backwash); Видове проверка и оценка/ тестове/ изпити
- Валидност, Надеждност
- Конструиране на теста/ изпита: спецификация/ рамка, етапи
- Конструиране на теста/ изпита: изпитни техники/ методи/ формати (типове тестови задачи)
- Проверяване на рецептивните речеви умения: слушане; Проверяване на рецептивните речеви умения: четене; Проверяване на продуктивните речеви умения: говорене; Проверяване на продуктивните речеви умения: писане
- Проверяване на граматични и лексикални знания и умения; Оценяване на теста
Литература по темите:
Андреев, М. (1995). Оценяването в училище. София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”.
Бижков, Г. (1996). Методика на дидактическите тестове. София.
Обща европейска езикова рамка: учене, преподаване, оценяване. (2006). Варна: Релакса.
Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
Хийтън, J.B. (1990). Classroom Testing. Harlow: Longman.
Хюз: Hughes, A. (1989). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Хюз: Hughes, A. (2003). Testing for Language Teachers, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
и др.
Средства за оценяване:
Текущо оценяване
Писмена задача
Кратък (онлайн) тест
Практическа задача - анализ на текущ тест (=за напредък)