BCLB904 Проект: "Европейски езикови политики":
Анотация:
Курсът има за цел да представи теоретичните и практически аспекти на езиковата политика на европейските институции на фона на процеса на обединението на Европа и образователни политики на държави-членки на ЕС като конфигурации на ценности, получени в резултат на глобални, европейски, национални и местни процеси
Преподавател(и):
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
доц. Елена Тарашева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
? Студентите научават:
• проблеми на езиковата среда и решения в европейския контекст на многоезичие.
• принципи, стратегически направления, инструменти и техники на реализиране на езиковата политика на Съвета на Европа и на Европейския съюз
• чуждоезиковото обучение в България и доминиращите езикови нагласи
? Студентите усвояват умения:
• анализират проблеми на езиковата среда и решения на европейските институции с сферата на многоезичието
• осъзнават специфичните особености на реализацията на езиковата политика на Съвета на Европа и на Европейския съюз
• включват различни перспективи към проблема на езиковата политика и анализа на езиковата среда.
Предварителни изисквания:
Не са необходими.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Езикови политики. Общи принципи на езиковите политика в Европа Принцип на многоезичието.
- Училищното чуждоезиково обучение в България.Национална политика за езиците.
- Обща европейска езикова рамка, Европейско езиково портфолио и езикова политика
Литература по темите:
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
J. A. van Ek: The Threshold Level, with an appendix by L. G. Alexander, Strasbourg 1975
D. Coste, J. Courtillon, V. Ferenczi, M. Martins-Baltar, E. Papo et E. Roulet: Un niveau-seuil, Strasbourg 1976
J. A. van Ek, L. G. Alexander, in association with M. A. Fitzpatrick: Waystage, Strasbourg 1977
P. J. Slagter: Un nivel umbral, Strasbourg 1979
Fremdsprachenunterricht im Primar- und Sekundarbereich in der Europaischen Gemeinschaft, EURYDICE, Kommission der Europaischen Gemeinschaften, Brussel, 1992
M. Baldegger, M. Muller, G. Schneider: Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache. Council of Europe . Europarat . Counseil de lEurope. Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 1993
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001
Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Council for Cultural Co-operation Education Committee Modern Languages Division, Stasbourg, Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2001
Profile deutsch . Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1. A2. B1. B2, Langenscheidt
Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2002
Mehrsprachigkeit in der erweiterten Europaischen Union: Besters-Dilger, J., de Cillia, R., Krumm, H.-J., Rindler-Schjerve, R (eds.), Drava Verlag, Germany, 2003
European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. A Report to the European Commission, DirectorateGeneral for Education and Culture, September 2004
Building Bridges: EU+I. European Awareness and Intercomprehension. Edited by Adriana Martins. Centro Regional das Beiras Universidade Catolica Portuguesa, 2005
Обща европейска езикова рамка - учене, преподаване, оценяване. МОН, изд. RELAXA, Варна, 2006
Книги и статии:
1. Стойчева Д. 2012: Многоезичието в обучението по съвременни езици. София: ИК «Анубис»
2. Стойчева Мария 2006: Европейска езикова политика, Университетско издателство „Св.Климент Охридски, С.
3. Стойчева Мария 2006: За европейското измерение на езиковото обучение. Общата европейска езикова рамка, в сп. „Чуждоезиково обучение” кн. 1.
4. Стойчева Мария 2004: Европейски езиков портфейл за професионални цели 48.2003, в сп. „Чуждоезиково обучение”, кн. 1.
5. Езикови политики България – Европа 2011: Униврситетско издателство «Св. Климент Охридски»
6. Stoicheva Maria, Pavlina Stefanova 2012: Academic Perspectives from Bulgaria, The Common European Framework of Reference. The Globalisation of Language Education Policy, Edited by Michael Byram and Lynne Parmenter. Multilingual Matters, Bristol. Buffalo. Toronto, 86-96
http://europa.eu.int/comm/dgs/education_culture/index_en.htm
http://www.aber.ac.uk/~merwww/english/lang/
www.smo.nhi.ac.uk/saoghal/mion-chanan/en
www.eduseek.com
http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/languages/index_en.html
www.coe.int/lang
www.eurydice.org.
www.coe.int/portfolio
Средства за оценяване:
50% Изготвяне на проект
50% Защита на проекта