EDUB406 Методика на обучението по български език и литература
Анотация:
Аудиторният курс „Методика на обучението по български език и литература“ има за цел да подготви студентите – бъдещи начални учители да преподават български език и литература на ученици в началния етап на основната образователна степен. Курсът запознава студентите с целите и задачите на обучението по български език, основни форми на обучение, принципи на езиковото обучение, видове упражнения. Аудиторният курс подготвя студентите да преподават литературни произведения в съответствие с тяхната жанрова специфика на ученици в началния етап на основната образователна степен.

Преподавател(и):
доц. Евгения Тополска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
• целите и задачите на обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен;
• познават форми на езиково и литературно обучение в началния етап на основната образователна степен;
• познават различни видове упражнения за езиково и литературно обучение;
• познават държавния образователен стандарт за езиково и литературно обучение в началния етап на основната образователна степен.
2) Могат:
• да планират и провеждат различни форми на обучение по български език и литература в началния етап на основната образователна степен;
• да оценяват езиковите и литературни умения на учениците в начална училищна възраст.
Предварителни изисквания:
Студентите имат базови педагогически и лингвистични компетенции, придобити от изучаваните аудиторни курсове.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Методиката на обучение по български език и литература в началния етап на основната образователна степен - предмет, цел, задачи и значение
- Цел и задачи на обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен в контекста на държавния образователен стандарт
- Дидактически принципи в обучението по български език и литература
- Комуникативно – речевият подход в обучението по български език
- Формиране на начални езикови понятия
- Обучение по правопис в 1-4 клас – същност, значение, методи и похвати
- Обучение по пунктуация в 1-4 клас – същност, принципи, методи и похвати, видове упражнения
- Обучение по правоговор в 1-4 клас – видове упражнения
- Диагностика на постиженията на учениците по български език в начален етап
- Изисквания към съвременния урок за езиково обучение Типология на уроците за езиково обучение
- Лингвистични основи на обучението по речев етикет в начална училищна възраст
- Особености на читателското възприемане и литературно развитие на учениците в начална училищна възраст
- Изучаване на литературни произведения от различни видове в начална училищна възраст
- Урокът по литература в начален етап на основната образователна степен
Литература по темите:
1. Георгиева, М., Йовева,Р., Здравкова, Ст. (2011) Обучението по български език и литература в началното училище, Университетско издателство „Еп. Константин Преславски“, Шумен
2. Димчев, К. (1992) Обучението по български език като система, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, София
3. Иванова, Н. (1996) Изучаване на художествен текст в съответствие с жанровата му специфика в началното училище, част първа, Гея Либрис, С.
4. Иванова, Н. (1996) Изучаване на художествен текст в съответствие с жанровата му специфика в началното училище, част втора, Гея Либрис, С.
5. Иванова, Н. (2014) Обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен, РИВА, София
6. Колева,В., Йорданова, Д., Мандева, М. (2000) Методика на обучението по български език и литература I – IV клас, първа част, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново
7. Мандева, М. (2015) Компетентностен подход в обучението по първия (българския) език – начален етап на основната образователна степен, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново
8. Мандева, М.(2012) Обучение на български речев етикет (начална училищна възраст), Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново
9. Мандева, М. (2018) Съвременни проблеми на обучението по български език и литература 1-4 клас, АСТАРТА, Пловдив