EDUB405 Специална педагогика

Анотация:

Лекционният курс EDUB405 Специална педагогика има за цел да формира компетентности у студентите - бъдещи учители за спецификата на образователния процес при ученици от начална училищна възраст със специални образователни потребности. Лекционният курс включва основни понятия в специалната педагогика, принципи и методи в образователния процес, характеристика на дефицитите и нарушенията в детското развитие, които са в основата на специалните образователни потребности на учениците. Учебното съдържание в лекционния курс е структурирано по различни сфери на детското развитие, в които се наблюдават специални образователни потребности при учениците.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

 Калоян Дамянов  д-р
доц. Евгения Тополска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще имат знания за:

- основни понятия, концепции, принципи, методи, педагогически средства в специалната педагогика;

- дефицитите и нарушенията в детското развитие;

- специални образователни потребности в когнитивното развитие;

- специални образователни потребности във физическото развитие;

- специални образователни потребности в сензорното развитие;

- специални образователни потребности в езиково-говорното развитие;

- специални образователни потребности в емоционално-волевата сфера.

Успешно завършилите курса студенти ще имат умения за:

- планиране и реализиране на образователен процес при ученици със специални образователни потребности в различни сфери на детското развитие;

- умения за работа в екип с други специалисти;

- умения за работа с родителите и семействата на децата със специални образовтелни потребности.
Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Научен статут на специалната педагогика – същност, обект, предмет, цел, задачи, връзка с други науки
  2. Принципи и методи на обучение в специалната педагогика
  3. Обща характеристика на дефицитите и нарушенията в психофизическото развитие
  4. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в когнитивното развитие
  5. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности във физическото развитие
  6. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в сензорното развитие
  7. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в езиково - говорното развитие
  8. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в емоционално - волевата сфера
  9. Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в различни сфери на развитието
  10. Адаптиране на педагогическия подход към ученици със специални образователни потребности в общообразователна класна стая. Форми на обучение.
  11. Формиране на ключови компетентности при ученици със специални образователни потребности
  12. Ролята на семейството и ключови компетенции за работа с родители на ученици със специални образователни потребности
  13. Същност и особености на педагогическото оценяване на ученици със специални образователни потребности. Сформиране и работа на екипа
  14. Алтернативни педагогически средства в образователния процес при ученици със специални образователни потребности
  15. Артпедагогика в специалното образование

Литература по темите:

Боянова, В., Станкова, М. Хиперактивност и дефицит на вниманието. С., 2005.

Василева Н., И.Карагьозов. Съвременни проблеми на специалната педагогика. ШУ., 1999

Василева Н. Особености на мисленето при ученици с езиково недоразвитие., ШУ., 1999

Добрев, Зл. Кратък речник по специална педагогика. С., 2010.

Евгениева, Е.Езиковото обучение на ученици със специални образователни потребности.С.,2002

Жеков, Ж. Термини и понятия в специалната педагогика. Ш., 2010

Замфиров, М. и др. (2023) Специална педагогика (колективна монография), Ун. издателство "Св. Кл. Охридски", София

Игнатова Д. „Специфични нарушения на четенето – диагностично оценяване” ИК Феномен,София 2010

Карагьозов, И. Проблеми на специалната педагогика. С., 2000.

Карагьозов, И. Психология и педагогика на деца с интелектуална недостатъчност. Аксиос,2000.

Карагьозов, И., Ж. Жеков. Основни проблеми на логопедията. Ш., 2011.

Карагьозов, И. Основи на специалната педагогика (част първа). Ш.,2005

Кацарска, В. Специално образование. Ст. З., 2015

Левтерова – Гаджалова, Д., Актуални проблеми на специалното образование. Пловдив, 2002

Матанова, В. Дислексия. С., 2001