EDUB405 Специална педагогика
Анотация:
Лекционният курс EDUB405 Специална педагогика има за цел да формира компетентности у студентите - бъдещи учители за спецификата на образователния процес при ученици от начална училищна възраст със специални образователни потребности. Лекционният курс включва основни понятия в специалната педагогика, принципи и методи в образователния процес, характеристика на дефицитите и нарушенията в детското развитие, които са в основата на специалните образователни потребности на учениците. Учебното съдържание в лекционния курс е структурирано по различни сфери на детското развитие, в които се наблюдават специални образователни потребности при учениците.
Преподавател(и):
Калоян Дамянов д-р
доц. Евгения Тополска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще имат знания за:
- основни понятия, концепции, принципи, методи, педагогически средства в специалната педагогика;
- дефицитите и нарушенията в детското развитие;
- специални образователни потребности в когнитивното развитие;
- специални образователни потребности във физическото развитие;
- специални образователни потребности в сензорното развитие;
- специални образователни потребности в езиково-говорното развитие;
- специални образователни потребности в емоционално-волевата сфера.
Успешно завършилите курса студенти ще имат умения за:
- планиране и реализиране на образователен процес при ученици със специални образователни потребности в различни сфери на детското развитие;
- умения за работа в екип с други специалисти;
- умения за работа с родителите и семействата на децата със специални образовтелни потребности.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Научен статут на специалната педагогика – същност, обект, предмет, цел, задачи, връзка с други науки
- Принципи и методи на обучение в специалната педагогика
- Обща характеристика на дефицитите и нарушенията в психофизическото развитие
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в когнитивното развитие
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности във физическото развитие
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в сензорното развитие
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в езиково - говорното развитие
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в емоционално - волевата сфера
- Специфика и особености на образователния процес при ученици със специални образователни потребности в различни сфери на развитието
- Адаптиране на педагогическия подход към ученици със специални образователни потребности в общообразователна класна стая. Форми на обучение.
- Формиране на ключови компетентности при ученици със специални образователни потребности
- Ролята на семейството и ключови компетенции за работа с родители на ученици със специални образователни потребности
- Същност и особености на педагогическото оценяване на ученици със специални образователни потребности. Сформиране и работа на екипа
- Алтернативни педагогически средства в образователния процес при ученици със специални образователни потребности
- Артпедагогика в специалното образование
Литература по темите:
Боянова, В., Станкова, М. Хиперактивност и дефицит на вниманието. С., 2005.
Василева Н., И.Карагьозов. Съвременни проблеми на специалната педагогика. ШУ., 1999
Василева Н. Особености на мисленето при ученици с езиково недоразвитие., ШУ., 1999
Добрев, Зл. Кратък речник по специална педагогика. С., 2010.
Евгениева, Е.Езиковото обучение на ученици със специални образователни потребности.С.,2002
Жеков, Ж. Термини и понятия в специалната педагогика. Ш., 2010
Замфиров, М. и др. (2023) Специална педагогика (колективна монография), Ун. издателство "Св. Кл. Охридски", София
Игнатова Д. „Специфични нарушения на четенето – диагностично оценяване” ИК Феномен,София 2010
Карагьозов, И. Проблеми на специалната педагогика. С., 2000.
Карагьозов, И. Психология и педагогика на деца с интелектуална недостатъчност. Аксиос,2000.
Карагьозов, И., Ж. Жеков. Основни проблеми на логопедията. Ш., 2011.
Карагьозов, И. Основи на специалната педагогика (част първа). Ш.,2005
Кацарска, В. Специално образование. Ст. З., 2015
Левтерова – Гаджалова, Д., Актуални проблеми на специалното образование. Пловдив, 2002
Матанова, В. Дислексия. С., 2001