EDUB404 ИКТ в обучението и работа в дигитална среда
Анотация:
Курсът има за цел да подготви студентите в познаването на функциите и приложенията на ИКТ и прилагането им от студентите, на по-късен етап в качеството на преподаватели, в началното и средно образование. Поради динамиката в развитието на ИКТ, курсът цели познаване на типовете технологии и техните функции, а не на конкретни продукти и услуги.
Лекциите осигуряват основните знания за ИКТ по типове и функции и трансформацията на учебния процес под тяхно въздействие (обърната класна стая).
Чрез практически занимания в групи ще бъдат развити умения за използване от студентите на основни ИКТ за взаимодействие, намиране и ползване на информация, самостоятелна работа с нея и оценяване.

Преподавател(и):
доц. Венцислав Джамбазов д-р
доц. Христо Чукурлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• принципа на действие на ИКТ
• кои са основните типове ИКТ, които имат приложение в образованието
2) могат:
• да използват пълноценно основните ИКТ, приложими в образованието
• да прилагат ИКТ в процеса на обучение
• да мотивират и обучават учениците си в ползването на ИКТ
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• За работа с персонален компютър, смартфон, приложения и софтуер, интернет/браузър, социални мрежи
• владеенето на английски език е желателно
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Принцип на работа на ИКТ
- Еволюция на ИКТ
- Типове ИКТ
- Интернет революцията. ИКТ между ползата и забавлението
- Интернет поколенията и тяхната специфика
- Тест за текущо оценяване
- Среди за ЕО. Основни видове и принцип на действие
- Виртуална класна стая. Основни видове и принцип на работа
- Приложение на информационните технологии при работа с деца със специални образователни потребности. Специализиран софтуер. Сензорно обучение и ИКТ.
- Облачни технологии. Характеристики и функционални възможности за училищното образование. Споделяне на съдържание. Онлайн комуникация чрез имейл и скайп.
- Игри в клас с ИКТ технологии.
- Оценяване и проверка на знанията с ИКТ.
- Добавена реалност и изкуствен интелект в клас.
- Административна дейност и ИКТ.
- Представяне на самостоятелните задачи за изследване.
Литература по темите:
1. Стратегия за прилагане на ИКТ в образованието и науката (2014 – 2020). (02 07 2014 r.). Свалено от http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View. aspx?Id=904 МОН. (2005). Национална стратеги за въвеждане на ИКТ в българските училища. Свалено от http://helpdesk.mon.bg/files/strategia_ikt.pdf,
2. МОН. (2006 – 2015). Националната програма за развитие на училищно- то образование и предучилищно възпитание и подготовка (2006 - 2015 г.). Изтеглено на 10. 12. 2014 r. от НПРУОПВП: Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищно образование и под- готовка (http://bgconv.com/docs/index-384.html)
3. МОН. (2014 – 2020). Национална програма „Стратегия за прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и наука- та“ (2014 – 2020). Свалено от http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/ View.aspx?Id=904
4. Смиркаров, А., & Иванова, А. (н.д.). Концепция за въвеждане на информа- ционни и комуникационни технологии в системата на училищното образо- вание през следващите пет години. Свалено от http://ciot.uni-ruse.bg/static/ downloads/Koncepcia AS.pdf
5. Garov, K., Aneva, S., & Todorova, E. (2010). Osnovni uchebni deynosti pri obuchenieto po IT. Sb. Matematika i matematichesko obrazovanie. Sofia: Sayuz na matematitsite v Balgaria [Гъров, К., Анева, С. & Тодорова, Е. (2010). Основни учебни дейности при обучението по ИТ. Cб. Математика и математическо образованиe. Cофия: Съюз на математиците в България].
6. Lim, C.P. & Oakley, G. (2013). Information and communication technologies (ICT) in Primary education: Opportunities and supporting conditions, In: Creating Holistic Technology-Enchanced Learning Experiences. Tales from a Future School in Singapore. Ed. Cher P. LIM and Lee Yong TAY. Rotherdam: Sense Publishers.
7. Mashbits, E.I. (1988). Psihologo-pedagogicheskie problemy kompyyuterizatsii obucheniya. Moskva [Машбиц, Е.И. (1988). Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения. Москва: Педагогика].
8. Pashtenko, O. (2013). Informatsionnaye tehnologii v obrazovanii. Nizhnevartovsk. Izdatelystvo Nizhnevartovskogo gosudarstvennogo universiteta [Пащенко, О. (2013). Информационные технологии в образовании. Нижневартовск: Издательство Нижневартовского государственного университета]. Popkochev, T. (2010). 9. Protivorechiya i metodicheski pohvati v obuchenieto po IKT v І – ІV klas. V: Informatsionni tehnologii v obuchenieto v І-ІV klas. Blagoevgrad: Univ. izdatelstvo „Neofit Rilski”[Попкочев, Т. (2010). Противоречия и методически похвати в обучението по ИКТ в І – ІV клас. В: Информационни технологии в обучението в І – ІV клас. Благоевград: Унив. Издателство „Неофит Рилски“].
9. Robert, I. (2010). Sovremennaye informatsionnaye tehnologii v obrazovanii. Moskva: IIORAO [Роберт, И. (2010). Современные информационные технологии в образовании. Москва: ИИОРАО].
10. Tsvetanova-Churukova, L. (2010). Elektronnite uchebnitsi v sistemata na integriranoto obuchenie. V: Informatsionni tehnologii v obuchenieto І – ІV klas. Blagoevgrad: Univ. izdatelstvo „Neofit Rilski” [Цветанова- Чурукова, Л. (2010). Електронните учебници в системата на интегрираното обучение. В: Информационни технологии в обучението І – ІV клас. Благоевград: Унив. издателство „Неофит Рилски“].
11. Джамбзов, В. (2018) Информационни технологии в практиката или какво (не) знаем за тях. София: Издателство на НБУ.
Средства за оценяване:
Гл.ас.д-р Христо Чукурлиев е директор Централната университетска администрация на НБУ от 2018 г. От 2010 до 2018 г. е директор на Факултета за дистанционно, електронно и продължаващо обучение. Работи в НБУ от 2002 г. като директор на Магистърски факултет. Член на Настоятелството на НБУ от 04.06.2016 г.
Заедно с доц. д-р Венцислав Джамбазов провежда внедряването на електронното обучение в НБУ и работи за усъвършенстването на платформата за електронно обучение MOODLE. Средата на НБУ за електронно обучение е на световно ниво и в нея са интегрирани софтуер за некоректно цитиране и видеоконферентно излъчване и видеолекции.
Публикации:
1. “Характеристики на електронното обучение през призмата на водещата система с отворен код (Moodle)”, Пета национална конференция по електронно обучение във ВУ, Сборник доклади , 15-17 май 2014 г., Русе, ISBN 978-954-712-611-4, стр.170, в съавторство с доц. д-р Венцислав Джамбазов
2. “Предизвикателства и заплахи пред дистанционното и електронно обучение”, доклад, Шеста национална конференция по електронно обучение във ВУ, Христо Чукурлиев, стр. 147, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”, София 2016, Сборник научни доклади, ISBN 978-954-07-4114-7
3. „Битката за прозрачност“ , статия, Седма национална конференция по електронно обучение във ВУ, Христо Чукурлиев, стр. 326-331, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”, София 2018, Сборник научни доклади, ISBN 978-954-07-4509-1
4. “Faculty not Factory”, в Global eLearning Journal, Special issue:Volume 5, Issue 2, 2016, ISSN 2165-8080, 10 страници, на английски език, рецензирано, периодично онлайн списание