EDUB403 Мултикултурни аспекти в началното образование
Анотация:
Курсът EDUB403 Мултикултурни аспекти в началното образование има за цел да формира компетентности у студентите за планиране и реализиране на образователен процес в условия на мултикултурна класна стая. В рамките на лекциониня курс студентите ще имат възможност да се запознаят с ключови понятия, теории за култура, етноси, идентичност, като основа за формиране на педагогически умения и компетентност за обучение и възпитание в условия на мултикултурно взаимодействие.

Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
доц. Евгения Тополска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще имат знания за:
- култура, културни модели и културно многообразие;
- етноси;
- мултикултурност и интеркултурност;
- психологически аспекти на отношенията между културите и етносите;
- идентичност;
- културно отзивчиво преподаване;
- методи за мултикултурно образование в класната стая.
Успешно завършилите курса студенти ще имат умения за:
- прилагане на педагогически подход при работа с деца от различни етноси;
- прилагане на методи на обучение в мултикултурна класна стая.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Култура - същност, образователни функции. Културни модели. Културно многообразие
- Етноси - дефиниране на понятия, теории. Държавна политика и етноси
- Интеркултурност. Интеркултурно взаимодействие
- Психологически аспекти на отношенията между културите и етносите
- Формиране на идентичност
- Характеристики на културно отзивчиво преподаване. Стратегии за културно отзивчиво преподаване
- Мултикултурност и интеркултурност в образованието
- Проблеми на педагогическата работа в мултикултурната класна стая
- Педагогически подход при работа с деца от различни етноси
- Методи за въвеждане на мултикултурно образование при ученици в начален етап
Литература по темите:
Баптист,Х.П. Образованието в многокултурното общество. - Отв. образование, №2,1995
Иванов,И. Проблеми на интеркултурното образование. Ш., 1997
Интеркултурни взаимодействия. Под ред. на И.Иванов.Ш., 1997
Интеркултурно образование. Наръчник. Под ред. на Ал.Андонов и Пл. Макариев. С., 1996
Banks, J. A. (1993). Chapter 1: Multicultural Education: Historical Development, Dimensions,
and Practice. Review of Research in Education, 19(1), 3–49.
https://doi.org/10.3102/0091732X019001003
Briggs, Sara (2014). 30 Ways to Become a Culturally Sensitive Educator.
https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/culturally-sensitive-educator/
Kitova, T.. (2015). Birth and Abortion Rates among Roma and Bulgarian Ethnic groups in
Bulgaria. Sylwan. 159.
Lynch, M. (2015). 6 WAYS TO IMPLEMENT A REAL MULTICULTURAL EDUCATION IN THE
CLASSROOM, The edvocate, https://www.theedadvocate.org/6-ways-to-implement-a-realmulticultural-education-in-the-classroom/
Melissa F. Weiner. 2006. “Race in the Classroom,” by Jane Bolgatz, Teachers College Record 108(1): 29-32.
Multicultural Education: Goals and Dimensions, University of Washington,
https://education.uw.edu/cme/view
On Becoming a Global Teacher, Karla Bunga,
https://karlabunga.wordpress.com/2015/09/23/chapter-three-on-becoming-a-globalteacher/
Palmer, H. (1976). Mosaic versus Melting Pot?: Immigration and Ethnicity in Canada and the United States. International Journal, 31(3), 488–
528. https://doi.org/10.1177/002070207603100307
Teaching in a Multicultural Setting, Lakehead University,
https://teachingmulticulturalism.weebly.com/reading-for-sessionthree.html?fbclid=IwAR2cFz7AxWSkK52mgh8yaYs1jh_X5UwqZJ2AE0vHz9klVPB4X4ca72uRJYg
The Four Stage Learning Cycle by David Kolb, The Training Thinking,
https://thetrainingthinking.com/en/the-four-stage-learning-cycle-by-david-kolb