EDUB403 Мултикултурни аспекти в началното образование

Анотация:

Курсът EDUB403 Мултикултурни аспекти в началното образование има за цел да формира компетентности у студентите за планиране и реализиране на образователен процес в условия на мултикултурна класна стая. В рамките на лекциониня курс студентите ще имат възможност да се запознаят с ключови понятия, теории за култура, етноси, идентичност, като основа за формиране на педагогически умения и компетентност за обучение и възпитание в условия на мултикултурно взаимодействие.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

проф. Елена Благоева  д-р
доц. Евгения Тополска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще имат знания за:

- култура, културни модели и културно многообразие;

- етноси;

- мултикултурност и интеркултурност;

- психологически аспекти на отношенията между културите и етносите;

- идентичност;

- културно отзивчиво преподаване;

- методи за мултикултурно образование в класната стая.

Успешно завършилите курса студенти ще имат умения за:

- прилагане на педагогически подход при работа с деца от различни етноси;

- прилагане на методи на обучение в мултикултурна класна стая.
Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Култура - същност, образователни функции. Културни модели. Културно многообразие
  2. Етноси - дефиниране на понятия, теории. Държавна политика и етноси
  3. Интеркултурност. Интеркултурно взаимодействие
  4. Психологически аспекти на отношенията между културите и етносите
  5. Формиране на идентичност
  6. Характеристики на културно отзивчиво преподаване. Стратегии за културно отзивчиво преподаване
  7. Мултикултурност и интеркултурност в образованието
  8. Проблеми на педагогическата работа в мултикултурната класна стая
  9. Педагогически подход при работа с деца от различни етноси
  10. Методи за въвеждане на мултикултурно образование при ученици в начален етап

Литература по темите:

Баптист,Х.П. Образованието в многокултурното общество. - Отв. образование, №2,1995

Иванов,И. Проблеми на интеркултурното образование. Ш., 1997

Интеркултурни взаимодействия. Под ред. на И.Иванов.Ш., 1997

Интеркултурно образование. Наръчник. Под ред. на Ал.Андонов и Пл. Макариев. С., 1996

Banks, J. A. (1993). Chapter 1: Multicultural Education: Historical Development, Dimensions,

and Practice. Review of Research in Education, 19(1), 3–49.

https://doi.org/10.3102/0091732X019001003

Briggs, Sara (2014). 30 Ways to Become a Culturally Sensitive Educator.

https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/culturally-sensitive-educator/

Kitova, T.. (2015). Birth and Abortion Rates among Roma and Bulgarian Ethnic groups in

Bulgaria. Sylwan. 159.

Lynch, M. (2015). 6 WAYS TO IMPLEMENT A REAL MULTICULTURAL EDUCATION IN THE

CLASSROOM, The edvocate, https://www.theedadvocate.org/6-ways-to-implement-a-realmulticultural-education-in-the-classroom/

Melissa F. Weiner. 2006. “Race in the Classroom,” by Jane Bolgatz, Teachers College Record 108(1): 29-32.

Multicultural Education: Goals and Dimensions, University of Washington,

https://education.uw.edu/cme/view

On Becoming a Global Teacher, Karla Bunga,

https://karlabunga.wordpress.com/2015/09/23/chapter-three-on-becoming-a-globalteacher/

Palmer, H. (1976). Mosaic versus Melting Pot?: Immigration and Ethnicity in Canada and the United States. International Journal, 31(3), 488–

528. https://doi.org/10.1177/002070207603100307

Teaching in a Multicultural Setting, Lakehead University,

https://teachingmulticulturalism.weebly.com/reading-for-sessionthree.html?fbclid=IwAR2cFz7AxWSkK52mgh8yaYs1jh_X5UwqZJ2AE0vHz9klVPB4X4ca72uRJYg

The Four Stage Learning Cycle by David Kolb, The Training Thinking,

https://thetrainingthinking.com/en/the-four-stage-learning-cycle-by-david-kolb