OOOK068 Балканите
Анотация:
• Курсът разполага Балканите в контекста на Европа и света, за да очертае тяхната реална и/или въобразена “другост”.
• Курсът запознава студентите с етническото, религиозното, културното разнообразие на Балканите, където всеки е “друг” по отношение на някого.
• Курсът проследява най-общо процесите на (не)състояване на балканската модерност.
• Курсът е сравнителен и интердисциплинарен.
Преподавател(и):
проф. Евгения Иванова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават в най-общи линии балканското разнообразие в неговия етнически, религиозен, културен контекст.…………………………………………………………………………………..
• Познават основните етапи на балканската модернизация. …………………………………………………………………………………..
• …………………………………………………………………………………..
2) могат:
• Да очертават – в зависимост от различни параметри – Балканите като “Европа” или като “не-Европа”. …………………………………………………………………………………..
• Да диференцират различни фактори за балканското забавено/ускорено развитие. …………………………………………………………………………………..
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Грънчаров, Ст., Балканския свят, С., 2001
Другите балкански войни, Изследване на фондация “Карнеги” от 1913 година, С., 1995
Димитров С., К.Манчев, История на балканските народи, т.1 и 2
Еремеев, Д. и М. Мейер, История на Турция в средните векове и новото време, С., 1998
Иванова, Е., Балканите: съжителство на вековете, С., 2005
Иналджък, Х., Османската империя. Класическият период. 1300-1600, С., 2002
История на Османската империя, под ред. на Р.Мантран, С., 1999
Йелавич, Б., История на Балканите, т.I - ХVIII-ХIХ век., т.II - ХХ век, С., 2003
Кастелан, Ж., История на Балканите. ХIV-ХХ в., С., 2002
Матанов, Хр., Р. Михнева, От Галиполи до Лепанто, С., 1988
Несъвършеният мир. Доклад на Международната комисия за Балканите, С., 1997
Тодорова М., Балкани. Балканизъм, С., 1999
Средства за оценяване:
Дебат
Анализ на анкета
Тест
АНКЕТА
1. Кое е най-важното историческо място?
2. Откъде знаете за него?
3. Коя е най-важната историческа фигура?
4. Откъде знаете за нея?
5. Кое е най-важното историческо събитие?
6. Откъде знаете за него?
7. Пол
8. Възраст
9. Професия
10. Социален статус
(по-скоро богат, по-скоро беден, среден)
11. Образование
Анкетираните трябва да са най-малко 10 души: равен брой мъже и жени, с различна възраст, професии, социален статус, образование. Добре е онези колеги, които не са от София, да направят анкетите в родните си места, като изрично посочат селището.