SODB215 Езикова и речева патология
Анотация:
• Да представи основните клинични прояви на различните комуникативни нарушения
• Да запознае студентите с неврофизиологичните и лингвистични основи на вербалната комуникация
• Да запознае студентите с най- новете тенденции в развитието на логопедичнате теория и практика
Преподавател(и):
проф. Виолета Боянова д-р
доц. Екатерина Тодорова д-р
Мартина Димова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: Знаят за същността на професията на логопеда, както и основните механизми на вербалната и невербална комуникация.
2) могат: Могат да се ориентират в клиничните прояви и да усвоят клинично мислене при поставяне на диагнозата
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Добра езикова култура
• Основни знания за норма и патология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Асенова, Ив.Проучване на хемисферната специализация при различни типове заекване чрез дихотична фонемна перцепция /док. дис/, БЛ-Д, 1997.
2. Асенова, Ив. Заекването като резултат от нарушени хемисферни взаимоотношения:Съвременни теоретични модели.Сп. Специална педагогика,септември, 2000.
3. Асенова, В.,Наследственост и заекване, сп. Специална педагогика, септември, 2003 год.
4. Беккер, К.М., М. Совак /Логопедия, М. 1981/
5. Белякова,Л.И.,Е.Дьякова,Логопедия-Заикание,ЕКСМО-ПРЕСС,2001 .
6. Боянова, В. Анатомо - физиологични особености на заекващите деца. Бл-д, 1990.
7. Волкова,Л.С.,Логопедия, М.1989.
8. Георгиева , Д., Нарушения на плавността на речта.СУ , 2000
9. Лалова,В.,Заекването, какво знаете за него? Изд. Атика, С.,2003.
10. Матанова, В., Дислексия, С.,2001.
11. МКБ - 10, Психични и поведенчески разстройства, С. 1998.
12. Стамов,В., Логопедия, Бл-д, 1995.
13. Станкова, М. Програми за терапия на заекване. Практики основани на доказателства, учебно помагало, изд. НБУ, 2007
14. Тодорова, Е., Артикулационни нарушения, София: Нов Български Университет, 2009
15. Ценова Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009
16. ASHA Guidelines: Terminology Pertaining to Fluency and Fluency Disorders,vol.41, 2,March-April,1999.
17. Owens ,R.,D.Metz,Ad.HaasqIntroduction to Communication Disorders, 2000, Allyn and Bacon
18. Shames,G.,El.Wiig.Human Communication Disorders.Merrill Publishing company,1990.
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%