SODB400 Психични разстройства (деца)
Анотация:
Курсът представя адаптивното и неадаптивното поведение в аспекта на развитието. Разгледани са най-честите нарушения в детското развитие, методи за изследване, диагностика, терапевтични интервенции, работа в екип и терапевтични програми – практики, основани на доказателства, както и методите за превенция на бъдещи затруднения - поведенчески и емоционални нарушения, подкрепата на децата с нарушения в развитието в общността – интегрирано образование, комплексни програми за грижа, подкрепа на семейството.
Преподавател(и):
Венета Владимирова Василева-Кузманова
доц. Маргарита Станкова д-р
ас. Цвета Каменски
Евгения Даскалова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Характеристиката на видовете нарушения в детсокто развитие
• Методи за диагностика на нарушения в развитието
• Организация и приницип на терапевтични програми за грижа
2) могат:
• Да участват в екип в оценка и терапевтична програма за дете с нарушение в развитието и неговото семейство
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Развитийна психопатология – модели, дефиниции, прогноза и развитие.
- Оценката в психопатологията на развитието. Класификационни системи, тестове, интервюта.
- Биологични фактори и детско психично здраве, отношение съм развитието на психопатологията и прогнозата.
- Тревожни разстройства в детсвото – диагностика, терапия, програми за комплексно подпомагане.
- Социално тревожно разстройство
- Поведенечски нарушения, диагностика, интервенции и превенция. Опозиционно разстройство на развитието. Поведенческо разстройство.
- Поведенечски нарушения - подкрепа на индивида и семейството.
- Хиперактивност и дефицит на вниманието диагностика, терапия, програми за грижа.
- Интелектуални затруднения – видове, диагностика
- Интелектуални затруднения – терапевтични програми и превенция.
- Разстройства от аутистичния спектър – диагностика, ранни интервенции, превенция
- Разстройства от аутистичния спектър – програми за подпомагане на детето и семейството.
- Нарушения на психологичното развитие, диагностика, интервенции в детското заведение и училището, включващо образование.
- Психични нарушения при хронични соматични заболявания.
- Депресия при деца и юноши, суициден риск, оценка и превенция.
Литература по темите:
1. Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996
2. Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997
3. Франк, В. Психиатрия, Сф., 1995
4. Матанова В., Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р., 2003
5. Пирьова, Б. Невробиологични основи на детското развитие, изд. Нов Български Университет, 2008
6. Справочник за диагностичните критерии на ДСН-IV-ТР, София, 2009
7. Achenbach, T. M., Rescorla, L. A. (2000) Manual for the ASEBA preschool forms and profiles, Burlington, VT: ASEBA
8. Achenbach, T. M., Rescorla, L. A. (2004) Mental Health practitioners guide for the Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) (4ed), Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families
9. Barkley, R. A. (2006) Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Third Edition: A Handbook for Diagnosis and Treatment, The Guilford press
10. Campbell, S. (2002) Behavior problems in preschool children: Clinical and developmental issues (2nd ed.), New York: Guilford Press
Средства за оценяване:
курсова работа
тест