PSYM226 Среща с психоаналитичната практика на Зигмунд Фройд (петте публикувани случая)
Анотация:
Курсът може да се разглежда като естествено продължение на темите от курса по Психоаналитична психопатология – PSYM 103, PSYM 104 и PSYM 143.
• Курсът разширява и задълбочава диагностично-консултативната компетентност на студентите при работа с различните клинични и психопатологични прояви на психичните разстройства, на основата на задълбочено разглеждане на описаните от З. Фройд терапевтични случаи на хистерия, фобия, натраплива невроза, детска невроза (всъщност, гранична патология) и параноя.
• Целите на курса са:
o Чрез представяне на еволюцията на идеите и на практическите подходи на З. Фройд, да се задълбочи теоретичната компетентност на курсистите по отношение на клиничните изяви и метапсихологичните механизми на различните психични разстройства, така както са изведени в петте публикувани случая.
o Да задълбочи уменията им за динамично съчетаване на прецизно клинично наблюдение, психоаналитично теоретично осмисляне и психологично повлияване в хода на консултативния и/или психотерапевтичния процес.
o Да разшири и доразвие разбирането на курсистите за процесите и взаимодействията в психоаналитичната практика и за динамиката на психоаналитичната ситуация.
Преподавател(и):
доц. Румен Петров д-р
Димо Станчев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Задълбочено разбиране за икономическите, динамичните и топични характеристики на основните категории разстройства от психоаналитичната нозография, изведени и анализирани от З. Фройд в хода на клиничната му практика.
• Опознават по-подробно характеристиките на психоаналитичния терапевтичен/консултативен процес с акцент върху решаващата роля на терапевтичната рамка, принципа за неутралност и постоянната саморефлексия на терапевта/ консултанта, несъзнаваните психични движения и преносно-контрапреносната динамика на взаимодействията
2) могат:
• Задълбочават диагностично-консултативните си умения на клинични психолози в психоаналитичната перспектива, съчетавайки клинично наблюдение насочено както към съдържателните, така и към процесните аспекти на взаимодействията с метапсихологичен анализ на основните психични конфликти, страхове и защитни механизми и психологични интервенции (връзки, интерпретации) подпомагащи психичната преработка
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да са завършили бакалавърска програма по психология.
• Желателно е да са преминали успешно курса по Психоаналитична психопатология I, II и III част.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Фройд З. (1905) „Случаят Дора”, Катарзис, София, Евразия, 1997
• Фройд З. (1909) Анализ на фобията на едно петгодишно момче – метапсихологичен анализ („малкият Ханс”), Детската душа, София, Евразия, 1993
• Фройд З. (1909) Бележки върху един случай на натраплива невроза - дескриптивен анализ („човекът плъх”), Катарзис, София, Евразия, 1997
• Фройд З. (1918) Из историята на една детска невроза („човекът вълк”), Детската душа, София, Евразия, 1993
• Фройд З. (1915) Един противоречащ на психоаналитичната теория случай на параноя („президента Шребер”), Катарзис, София, Евразия, 1997