PSYM226 Среща с психоаналитичната практика на Зигмунд Фройд (петте публикувани случая)

Анотация:

Курсът може да се разглежда като естествено продължение на темите от курса по Психоаналитична психопатология – PSYM 103, PSYM 104 и PSYM 143.

• Курсът разширява и задълбочава диагностично-консултативната компетентност на студентите при работа с различните клинични и психопатологични прояви на психичните разстройства, на основата на задълбочено разглеждане на описаните от З. Фройд терапевтични случаи на хистерия, фобия, натраплива невроза, детска невроза (всъщност, гранична патология) и параноя.

• Целите на курса са:

o Чрез представяне на еволюцията на идеите и на практическите подходи на З. Фройд, да се задълбочи теоретичната компетентност на курсистите по отношение на клиничните изяви и метапсихологичните механизми на различните психични разстройства, така както са изведени в петте публикувани случая.

o Да задълбочи уменията им за динамично съчетаване на прецизно клинично наблюдение, психоаналитично теоретично осмисляне и психологично повлияване в хода на консултативния и/или психотерапевтичния процес.

o Да разшири и доразвие разбирането на курсистите за процесите и взаимодействията в психоаналитичната практика и за динамиката на психоаналитичната ситуация.

прочети още
Клинична психология - психоаналитична перспектива

Преподавател(и):

доц. Румен Петров  д-р
 Димо Станчев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Задълбочено разбиране за икономическите, динамичните и топични характеристики на основните категории разстройства от психоаналитичната нозография, изведени и анализирани от З. Фройд в хода на клиничната му практика.

• Опознават по-подробно характеристиките на психоаналитичния терапевтичен/консултативен процес с акцент върху решаващата роля на терапевтичната рамка, принципа за неутралност и постоянната саморефлексия на терапевта/ консултанта, несъзнаваните психични движения и преносно-контрапреносната динамика на взаимодействията

2) могат:

• Задълбочават диагностично-консултативните си умения на клинични психолози в психоаналитичната перспектива, съчетавайки клинично наблюдение насочено както към съдържателните, така и към процесните аспекти на взаимодействията с метапсихологичен анализ на основните психични конфликти, страхове и защитни механизми и психологични интервенции (връзки, интерпретации) подпомагащи психичната преработка


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Да са завършили бакалавърска програма по психология.

• Желателно е да са преминали успешно курса по Психоаналитична психопатология I, II и III част.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

• Фройд З. (1905) „Случаят Дора”, Катарзис, София, Евразия, 1997

• Фройд З. (1909) Анализ на фобията на едно петгодишно момче – метапсихологичен анализ („малкият Ханс”), Детската душа, София, Евразия, 1993

• Фройд З. (1909) Бележки върху един случай на натраплива невроза - дескриптивен анализ („човекът плъх”), Катарзис, София, Евразия, 1997

• Фройд З. (1918) Из историята на една детска невроза („човекът вълк”), Детската душа, София, Евразия, 1993

• Фройд З. (1915) Един противоречащ на психоаналитичната теория случай на параноя („президента Шребер”), Катарзис, София, Евразия, 1997