VIPB848 Живописни композиции - ІІ част
Анотация:
• Всичко в живота извежда своето съдържание чрез реда на нещата. Чрез тях се създават социални структури.
• Така е и в изкуството. То фиксира отделни образци, сгъстява образната стойност в условната среда – поле на картина, където се разиграва човешкият опит.
• Художникът борави с пластичен език. Това са форми с конкретно съдържание, които се превеждат чрез определен композиционен ред в картинното поле. Този ред отговаря на желаната концепция.
• Най-просто казано композицията в една картина разпределя отделните компоненти от пластични връзки по най-добрия начин за да може идеята максимално да изрази себе си.
Преподавател(и):
доц. Ралица Мирчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Усет за композиция и за композиционен ред.
Придобиват качества и опит за завършена картина.
2) могат:
Студентът се научава да борави с пластичен образен език.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
1. Какво е композиция и пластичен образ.
2. Отношение към цвета в пластичната композиция.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Основна литература:
• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.
• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988.
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• РАЙЧЕВ, Румен. Цветовете в изкуството. – София: ЛИК
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• Kandinsky, V., Point & Line to Plane. - London: Dover Publication, 1980
• Допълнителна литература:
• Кенет, К., Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983
• Киплик, Д. И Техника на живописта. София: Наука и изкуство, 1956.
• Перюшо, А., Животът на Ван Гог. – София: Бълг. худож.,1981
• Фрай, Р., Въображение и рисунка. – София: Наука и изкуство, 1988
• Цонев, Кирил. Технически наръчник на художника. – София: Наука и изкуство, 1957. – 210 с.
• Чоканов, К. Пластична анатомия. -2. осн. прераб. и доп.изд. – София:Наука и изкуство,1974.
• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002
• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972
• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991
• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961
• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988
• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970
• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974
• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986
• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.
• Moszynska, A., Abstract Art. - London: Thames and Hudson Ltd, 1990
• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969
• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975
• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.
• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988
Средства за оценяване:
Конферанс, ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Оценяването на студента, изучаващ изкуство е трудно.
Оценката на резултата не трябва да носи стерилна академичност. Подходът на оценяване е строго индивидуален към всеки обучаван.
Оценката е мярка не на краен резултат, а е оценка на процеса на развитието. Това е процес, който се следи през целия семестър.
Личният контакт до голяма степен определя успешния резултат. Важен е словесният процес на контрол, където се изгражда взаимното доверие и взаимното израстване като качество един към друг.
Оценката не е бележка, макар тя да е важен институционален белег, печат към документ.
Много е съществена психичната оценка. Студентът я разбира чрез конферансите. Той трябва да се познае като артист, за да може да освободи творческата си енергия – трамплин към неговото развитие и професионално израстване.