BAFB800 Оценка на бизнеса
Анотация:
Курсът въвежда в теорията и практиката на бизнес оценяването и запознава студентите с алгоритъма и утвърдените професионални методи за оценка на пазарната стойност на капитала. Оценката на бизнеса се разглежда като самостоятелно направление във финансовия мениджмънт, свързано с функционирането на капиталовия пазар и с разбирането на принципите на приемане на решения, способстващи повшаването на стойността на бизнеса. Оценката на бизнеса дава представа за реалния производствен потенциал на предприятието и формира основата за разработване на стратегии, свързани с финансовото му стабилизиране, реализиране на ефективни бизнес комбинации и алтернативни инвестиции. Преподаваният материал е построен върху съвременната фундаментална и периодична финансова литература, публикации на водещи компании в областта на оценката и управлението на стойността, както и върху анализа на практически ситуации (казуси). Знанията, получавани в курса, са необходими за професионалната подготовка на съвременния икономист в дейността му като финансов мениджър, финансов и инвестиционен анализатор, управленски консултант, изследовател.
Преподавател(и):
гл. ас. Нигохос Канарян д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
Знаят:
• Предназначението на оценката на бизнеса и областите на използване на резултатите й
• Специфичната терминология и стандартите в бизнес оценяването
• Правилата, алгоритъма и инструментариума на оценителската дейност
• Същността, сферите на приложение, преимуществата и недостатъците на разходния, пазарния и доходния подходи в бизнес оценяването.
Могат да:
• Прилагат на практика основните подходи и характеризиращите ги методи в оценката на бизнеса
• Интерпретират резултатите от приложението на подходите и методите в оценката на бизнеса
• Съставят оценителски доклади за търговски дружества (публични и непублични)
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Счетоводство
• Финансов анализ на фирмената дейност
• Количествени методи в икономиката
• Икономика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Философия на оценката на бизнеса. Основна терминология. Предмет, метод, цели и задачи на оценката на бизнеса. Видове стойност в оценката. Алгоритъм на оценителската процедура. Особенности на оценката на бизнеса за различни цели
- Регулиране на дейността по бизнес оценяване в България. Етика и отговорност. Стандарти в оценителската дейност – български, европейски и международни. Стандарти IVSC и TEGoVA.
- Времева стойност на парите. Риск и възвращаемост.
- Определяне на нормата на дисконтиране. Цена на капитала
- Доходен подход в оценката на бизнеса. Метод на капитализирания доход. Метод на дисконтираните парични потоци. Моделът на Гордън. Моделът на Ринг. Моделът на Инвуд
- Сравнителен подход в оценката на бизнеса. Метод на капиталовия пазар. Метод на сделката. Метод на отрасловите коефициенти.
- Разходен (имуществен) подход в оценката на бизнеса . Метод на чиста стойност на активите. Метод на ликвидационната стойност. Метод на свръхдохода.
- Формиране на заключение за стойността на оценявания обект. Оформяне на оценителски доклад – задължителни атрибути, структура. Бизнес казус
Литература по темите:
1. Касърова В., С.Башева, С.Ангелов. (2004). Практикум по бизнес оценяване. НБУ
2. Касърова В. (2008) Бизнес оценяване – лекционни бележки. [Електронен документ] - http://eprints.nbu.bg/515/1/Ocenka_obshto.pdf
3. Касърова В. (2012). Основи на оценката на бизнеса. Записки на преподавателя. МOODLE – НБУ.
4. Касърова В., С.Праматарска, Р.Лазарова. (2009). Сравнителният подход в оценката на бизнеса в условията на формиращ се пазар. Сб. „Финансови решения: изследвания и практики”. НБУ, 2009
5. Ненков, Д. (2005) Приложение на съвременни модели за оценка на цели предприятия в България, сп. Икономически алтернативи, бр.1 и бр.2, 2005
6. Ненков, Д. (2007). Фактически и фундаментални коефициенти „Цена-доход” на българския капиталов пазар. Сп. Икономическа мисъл, бр.6, 2007
7. Damodaran, A. (2002). Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset, John Wiley & Sons, Inc, New York
8. Сп. Независим оценител.
Допълнителна литература
9. Коупленд Т., Муррин Дж. (1999) .Стоимость компании: оценка и управление. Москва: Олимп-бизнес.
10. Оценка бизнеса. (2004) Изд. Второе, под ред. А.Г.Грязновой и М.А.Федотовой. М., Финансы и статистика
11. Тодоров Л. (2011) Съвременни модели за оценка на бизнеса.С., Тракия-М
12. Copeland, T., Koller, T. (2000) Valuation workbook, John Wiley & Sons, Inc, New York
13. Pereiro, Luis E. (2002) Valuation of companies in emerging markets: a practical approach. John Wiley & Sons, Inc.
14. Valuing A Business: The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies (2000) Fourth Edition by Shannon P. Pratt, Robert F. Reilly and ert P. Schweihs Rob. cGraw-Hill © 2000