CASM755 Поетика на филма
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с основни филмови и екранни теории. Първата част от тях са свързани с документалността и условността на филмовия образ. Втората част - с отделните елементи на произведението: кадър, монтажна фраза, сцена, епизод, серия. Третата част прави "вертикален анализ" (по Айзенщан) на филмовата творба и разглежда взаимодействието на отделните компоненти: сценарий, режисура, актьорска игра, операторска работа и.н.
Преподавател(и):
проф. Петя Александрова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основни понятия в областта на екранната теория
• основни концепции в развитието на филмовия език.
2) могат:
• да анализират и "четат" филма по компоненти и елементи.
• да различават степените на доближаване до действителността в екранния образ
Предварителни изисквания:
• основни познания по кино на бакалавърско ниво
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Фотографската природа на киното. Валтер Бенямин и Ролан Барт. Поектът "Архивите на планетата"
- Документалност и реалистичност на образа. Доверие в действителността. Кракауер. Неореализмът
- Възстановките и инсценировките в док. кино. "Пощальонът", "Кметът".
- Условност. Доверие в образа. Авторско начало. Андре Базен.
- Условност. Доверие в образа. Авторско начало. Андре Базен.
- Гражданинът Кейн" - вътрешнокадровият монтаж - анализ.
- Монтажът - видове (преговор от бакалавърско ниво). Теоретични разработки - Айзенщайн. (статия "Монтаж 37")
- Одеската стълба - монтаж при Айзенщайн и при Брайън де Палма. Сцената под душа - Хичкок и ван Сант.
- Одеската стълба - монтаж при Айзенщайн и при Брайън де Палма. Сцената под душа - Хичкок и ван Сант.
- Синтетичен характер. Филмовите компоненти. Отношения с останалите изкуства
- От сценарий към драматургия. Връзки с литературата
- Режисура. Стилове. Манифестът на Догма 95. цитати от Траковски (Кубрик и Триер)
- Музиката като компонент. "Апокалипсис сега", "Смърт във Венеция", "Фантазия".
- Комиксовите герои.
- Киното като медия. Форми на комуникация - Маклуън, Манович, Фидлър. Новите технологии, платформи и мрежи
Литература по темите:
• Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част 1 и 2, Наука и изкуство, 1986
• Айзенщайн, Сергей. Монтажът. Изток-Запад, 2012
• Милев, Неделчо. Специална теория на киното. Колибри, 2006
• david Bordwell, Kristin Thompson. Film Art an Introduction, 2008