CASM755 Поетика на филма

Анотация:

Курсът има за цел да запознае студентите с основни филмови и екранни теории. Първата част от тях са свързани с документалността и условността на филмовия образ. Втората част - с отделните елементи на произведението: кадър, монтажна фраза, сцена, епизод, серия. Третата част прави "вертикален анализ" (по Айзенщан) на филмовата творба и разглежда взаимодействието на отделните компоненти: сценарий, режисура, актьорска игра, операторска работа и.н.

прочети още
Филмово и телевизионно изкуство

Преподавател(и):

проф. Петя Александрова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основни понятия в областта на екранната теория

• основни концепции в развитието на филмовия език.

2) могат:

• да анализират и "четат" филма по компоненти и елементи.

• да различават степените на доближаване до действителността в екранния образ


Предварителни изисквания:
• основни познания по кино на бакалавърско ниво

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Фотографската природа на киното. Валтер Бенямин и Ролан Барт. Поектът "Архивите на планетата"
  2. Документалност и реалистичност на образа. Доверие в действителността. Кракауер. Неореализмът
  3. Възстановките и инсценировките в док. кино. "Пощальонът", "Кметът".
  4. Условност. Доверие в образа. Авторско начало. Андре Базен.
  5. Условност. Доверие в образа. Авторско начало. Андре Базен.
  6. Гражданинът Кейн" - вътрешнокадровият монтаж - анализ.
  7. Монтажът - видове (преговор от бакалавърско ниво). Теоретични разработки - Айзенщайн. (статия "Монтаж 37")
  8. Одеската стълба - монтаж при Айзенщайн и при Брайън де Палма. Сцената под душа - Хичкок и ван Сант.
  9. Одеската стълба - монтаж при Айзенщайн и при Брайън де Палма. Сцената под душа - Хичкок и ван Сант.
  10. Синтетичен характер. Филмовите компоненти. Отношения с останалите изкуства
  11. От сценарий към драматургия. Връзки с литературата
  12. Режисура. Стилове. Манифестът на Догма 95. цитати от Траковски (Кубрик и Триер)
  13. Музиката като компонент. "Апокалипсис сега", "Смърт във Венеция", "Фантазия".
  14. Комиксовите герои.
  15. Киното като медия. Форми на комуникация - Маклуън, Манович, Фидлър. Новите технологии, платформи и мрежи

Литература по темите:

• Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част 1 и 2, Наука и изкуство, 1986

• Айзенщайн, Сергей. Монтажът. Изток-Запад, 2012

• Милев, Неделчо. Специална теория на киното. Колибри, 2006

• david Bordwell, Kristin Thompson. Film Art an Introduction, 2008