PHCM004 Философия на киното - концепции, проблеми и методи

Анотация:

Курсът си поставя за цел да запознае студентите с това, какво представлява философията на киното по сравнение с останалите философски дисциплини, кои са основните концепции, проблеми и методи във философията на киното и кои са особеностите на философския анализ на филмови творби. Студентите трябва да се научат да разбират и обясняват основните концепции и проблеми във философията на киното, да прилагат самостоятелно основните методи на изследване във философията на киното и да извършват философски анализ на филмови произведения

прочети още
Филмово и телевизионно изкуство

Преподавател(и):

проф. Христо Тодоров  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1. Знаят:

• какво представлява философията на киното по сравнение с останалите философски дисциплини;

• кои са основните концепции, проблеми и методи във философията на киното;

• кои са особеностите на философския анализ на филмови творби

2. Могат:

• да разбират и обясняват основните концепции и проблеми във философията на киното;

• да прилагат самостоятелно основните методи на изследване във философията на киното;

• да извършват философски анализ на филмови произведения


Предварителни изисквания:
Студентите да са придобили бакалавърска степен.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Философия и философски дисциплини.
  2. Философията на киното като дисциплина.
  3. Философията на киното като естетика на филмовото изкуство.
  4. Философията на киното като независимо поле на философстване.
  5. Онтологичен статус на филмовата творба.
  6. Епистемология на филмовия образ.
  7. Обикновен език и филмов език.
  8. Текуща проверка на знанията.
  9. Истина и илюзия във филмовата творба („Мълхоланд драйв“).
  10. Херменевтика на филмовия разказ.
  11. Съпричастност на зрителя със съдбите на филмовите герои („Списъкът на Шиндлер“).
  12. Когнитивизъм и антикогнитивизъм в киното.
  13. Моралните послания на филмите („Изборът на Софи“).
  14. Политическа пропаганда в киното („Триумф на волята“).
  15. Право и справедливост в киното („Дванадесет разгневени мъже“).

Литература по темите:

1. ВАЙДА, Анджей: Киното и останалият свят: двоен поглед, София 2010

2. КУЛОВ, Венцеслав: „Понятия за философия”, София 2009

3. НЕЙГЪЛ, ТОМАС: Какво значи всичко това, София 2012.

4. ПРЕХТ, РИХАРД ДАВИД: Кой съм аз? И колко сме?, София 2012.

5. ТОДОРОВ, Христо: „История на понятията и философия” – в: „Работа върху понятията”, София 2011, стр. 39-53.

6. ШЛЬОНДОРФ, Фолкер: Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми, София 2011

7. ХАЙДЕГЕР, МАРТИН: Краят на философията и задачата на мисленето, в: Същности, София 1999.

8. ХУСЕРЛ, ЕДМУНД: Философията като строга наука, в: Философски преглед 2/1992 и 1-2/1993.

9. ЯСПЕРС, КАРЛ: Въведение във философията, София 1994.

10. CAVELL, S.: The world viewed. Reflections on the ontology of film. Harvard University Press 1979.

11. LIVINGSTONE, P., Plantinga, C. (2009). The Routledge companion to philosophy and film, 2009.

12. MULHALL, S.: On film. Routledge 2008.

13. READ, R.: Film as philosophy. Palgrave Macmillan 2005.

14. SINNERBRINK, Robert: New Philosophies of Film. Thinking Images, NY 2011.

15. STECKER, Robert: Aestetics and the Philosophy of Art, Rowman 2010.