PHCM004 Философия на киното - концепции, проблеми и методи
Анотация:
Курсът си поставя за цел да запознае студентите с това, какво представлява философията на киното по сравнение с останалите философски дисциплини, кои са основните концепции, проблеми и методи във философията на киното и кои са особеностите на философския анализ на филмови творби. Студентите трябва да се научат да разбират и обясняват основните концепции и проблеми във философията на киното, да прилагат самостоятелно основните методи на изследване във философията на киното и да извършват философски анализ на филмови произведения
Преподавател(и):
проф. Христо Тодоров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1. Знаят:
• какво представлява философията на киното по сравнение с останалите философски дисциплини;
• кои са основните концепции, проблеми и методи във философията на киното;
• кои са особеностите на философския анализ на филмови творби
2. Могат:
• да разбират и обясняват основните концепции и проблеми във философията на киното;
• да прилагат самостоятелно основните методи на изследване във философията на киното;
• да извършват философски анализ на филмови произведения
Предварителни изисквания:
Студентите да са придобили бакалавърска степен.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Философия и философски дисциплини.
- Философията на киното като дисциплина.
- Философията на киното като естетика на филмовото изкуство.
- Философията на киното като независимо поле на философстване.
- Онтологичен статус на филмовата творба.
- Епистемология на филмовия образ.
- Обикновен език и филмов език.
- Текуща проверка на знанията.
- Истина и илюзия във филмовата творба („Мълхоланд драйв“).
- Херменевтика на филмовия разказ.
- Съпричастност на зрителя със съдбите на филмовите герои („Списъкът на Шиндлер“).
- Когнитивизъм и антикогнитивизъм в киното.
- Моралните послания на филмите („Изборът на Софи“).
- Политическа пропаганда в киното („Триумф на волята“).
- Право и справедливост в киното („Дванадесет разгневени мъже“).
Литература по темите:
1. ВАЙДА, Анджей: Киното и останалият свят: двоен поглед, София 2010
2. КУЛОВ, Венцеслав: „Понятия за философия”, София 2009
3. НЕЙГЪЛ, ТОМАС: Какво значи всичко това, София 2012.
4. ПРЕХТ, РИХАРД ДАВИД: Кой съм аз? И колко сме?, София 2012.
5. ТОДОРОВ, Христо: „История на понятията и философия” – в: „Работа върху понятията”, София 2011, стр. 39-53.
6. ШЛЬОНДОРФ, Фолкер: Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми, София 2011
7. ХАЙДЕГЕР, МАРТИН: Краят на философията и задачата на мисленето, в: Същности, София 1999.
8. ХУСЕРЛ, ЕДМУНД: Философията като строга наука, в: Философски преглед 2/1992 и 1-2/1993.
9. ЯСПЕРС, КАРЛ: Въведение във философията, София 1994.
10. CAVELL, S.: The world viewed. Reflections on the ontology of film. Harvard University Press 1979.
11. LIVINGSTONE, P., Plantinga, C. (2009). The Routledge companion to philosophy and film, 2009.
12. MULHALL, S.: On film. Routledge 2008.
13. READ, R.: Film as philosophy. Palgrave Macmillan 2005.
14. SINNERBRINK, Robert: New Philosophies of Film. Thinking Images, NY 2011.
15. STECKER, Robert: Aestetics and the Philosophy of Art, Rowman 2010.