SODB304 Методи за изследване на езиковите и речеви нарушения
Анотация:
• Курсът информира студентите за методи на изследване на езиковите и речевите нарушения с помощта на тестове, въпросници, инструментални средства – изобразителни техники, методи за изследване в неврологията и рентгенологията, компютърни системи и подпомагащи технологии.
• В курса са включени демонстрации на методи на изследване и практически занимания с подготвка на собствени методи – тестове, анкети, компютърни програми за изследване на говора и езика.
• Провеждат се практически занимания с анализ на получени данни от изследване, методи за статистическа обработка на данните.
Преподавател(и):
проф. Виолета Боянова д-р
проф. Георги Тупаров д-р
ас. Цвета Каменски
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти
1. знаят:
• Видове методи за оценка на езика и събиране на данни.
• Видове методи за оценка на говора при деца и възрастни и събиране на данни.
2. могат:
• Да подготвят собствени програми за оценка на говора и езика при деца и възрастни
• Да провеждат собствено изследване, да събират и анализират данни със статистически методи.
Предварителни изисквания:
• Основни знания по езикова патология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Развитийни говорни нарушения – методи за оценка на говора, събиране на данни.
- Развитийни говорни нарушения – методи за оценка на езика, събиране на данни.
- Заекване – методи за изследване.
- Компютърни методи в оценката и терапията на заекването.
- Развитийни езикови нарушения при деца – специфични нарушения, методи за изследване, събиране и анализ на данни.
- Анализ на данни, интерпретация на получени резултати.
- Езикови нарушения при интелектуален дефици – методи за изследване
- Езикови нарушения при разстройства от аутистичния спектър – методи за изследване
- Функционални изобразителни методи за изследване при езикови нарушения в детска възраст.
- Компютърни програми и техники за изследване на развитийните езикови нарушения
- ЕЕГ като метод за изследване при езикови нарушения при деца
- Придобити езикови нарушения –методи за изследване.
- Анализ на данни и интерпертация на получени резултати при комуникативни нарушения при възрастни
- Обработка на данни от собствено изследване. Интерпретация на данни от собствено изследване
- Тест
Литература по темите:
1. Калинов К. Биостатистика, медицина, здравеопазване// Социална медицина, бр. 1-2, 2005, с. 31-34.
2. Калинов К. Статистически методи в биомедицинските проучвания// Съвремeнна Медицина, бр. 5/2008, т.59, с. 4-10.
3. Калинов, К., Статистически методи в поведенческите и социални науки, НБУ, 2010
4. Калинов К. Добрата статистическа практика в биомедицинските изследвания // Социална медицина, бр. 1-2, 2008, с. 35-39.
5. Кремер, Ж-М. Нарушения на речта. Изд. ЛЦР, София, 2010
6. Мавлов, Л., Фундаментална неврология, изд.Б.С. София,2000
7. Матанова В., Психология на аномалното развитие. С., Софи-Р., 2003
8. Пирьова, Б. Биологична психология, Веда-Словена, 2000
9. Ценова, Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
10. Kaderavek, J.N. (2011). Language Disorders in Children: Fundamental Concepts of Assessment and Intervention, Allyn & Bacon.
11. Norbury C., J. Tomblin, D. Bishop (2008). Understanding developmental language disorders: from theory to practice, Psychology Press.
12. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000
13. Raeff, C., Benson, J., Social and cognitive development in the context of individual, social, and cultural processes, London: Routledge, New York: 2003
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%