VIPB013 Плакат и рекламен дизайн - І част
Анотация:
Студентите се запознават с основните видове плакат, както и с най-характерните компоненти на рекламния дизайн. Проследяват се важни тенденции и акценти в исторически и съвременен план. Съпоставят се постиженията на българската и световната приложна графика. Представя се визуален материал, чрез който се анализират и конкретизират главните аспекти във визуалната комуникация. Акцентира се върху основния носител на рекламния дизайн – плаката.
Преподавател(и):
доц. Дамян Дамянов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Завършилите курса студенти придобиват основни теоритични познания и практически умения в графичния дизайн. Получават се базисни подготовки и компетенции относно типографията и шрифтовите стандарти.
Предварителни изисквания:
Интереси в областта на графичния дизайн и визуалната култура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в предмета на курса. Запознаване с основни принципи и примери в графичния дизайн. Кратък исторически преглед.
- Поставяне на първа задача. Рекламен плакат за зоопарк. Раглеждане на добри примери за рекламен плакат.
- Обсъждане на идеи на задача Рекламен плакат за зоопарк. Анализ и пресяване на идеи.
- Конферанс и обсъждане на плакатите. Поставяне на оценка.
- Лекция за историята на рекламния плакат. Анри-Тулуз Лотрек и Жул Шире.
- Поставяне на задача: Плакатни експерименти с използване на частите на човешката глава: око, ухо, нос, уста. Разглеждане на примери.
- Обсъждане и анализ на идеите за задачата: Плакатни експерименти с използване на частите на човешката глава: око, ухо, нос, уста. Разглеждане на примери.
- Обсъждане и анализ на идеите за задачата: Плакатни експерименти с използване на частите на човешката глава: око, ухо, нос, уста. Разглеждане на примери.
- Финалидиране и обсъждане на готови проекти за задачата: Плакатни експерименти с използване на частите на човешката глава: око, ухо, нос, уста. Разглеждане на примери.
- Поставяне на задача: Две рекламни страници за списание на различна тема. 1. Банков продукт; 2. Лекарствено средство.
- Дискусия и анализиране на идейни проекти за задача: рекламни страници за списание. Идейни и композиционни подходи.
- Дискусия и анализиране на идейни проекти за задача: рекламни страници за списание. Рисунка, стилизация, цвят и типографска композиция.
- Брейнсторм задача по зададена тема. Индивидуална за всеки студент тема, по която да се генерират идеи в рамките на един учебен блок.
- Дискусия и анализиране на завършени проекти за задача: рекламни страници за списание. Рисунка, стилизация, цвят и типографска композиция. Кратък анализ на поставената брейнсторм задача и отсяване на добрите идеи.
- Конферанс на задачине от семестъра. Дискусия относно добрите решения и евентуални художествени недостатъци.
Литература по темите:
1. „Българският плакат“ – автор Светлин Босилков
2. „Авторски плакат“ – автор Иван Газдов
3. ОИ „Приложна графика“ – издания на СБХ, каталози от изложбите (1973-1990)
4. „Биенале на българския театрален плакат – Димитровград, София“, каталози от изложбите (1980-1992)
5. Сп. „Нагледна агитация“ – издания на ДИ „Септември“, (1979-1990)
6. „Международно триенале на сценичния плакат – София“, каталози от изложбите (1995-2013)
7. „Visual Cut Bulgaria“ – автор Андреан Нешев
8. „Анонимният известен“ – автор Магдалина Станчева
9. „Полският плакат“ – Йежи Вишневски
10. „Плакати Тасев“ – Димитър Тасев
11. „Great poster masters from Japan“ – издание на Международно триенале на сценичния плакат
12. „Great poster masters from Poland“ – издание на Международно триенале на сценичния плакат
13. „International jury 1995–2007 Poster exhibiton“ – издание на Международно триенале на сценичния плакат
14. „Международно жури“ – издание на Международно триенале на сценичния плакат
15. „Божидар Йонов“ – Божидар Йонов
16. „Графичен дизайн“ – Димитър Тасев
17. „Contemporary Bulgarian graphic design“ – издание на Международно триенале на сценичния плакат
Средства за оценяване:
Конферанс