PMCB303 Периодичен печат
Анотация:
• Над пет века периодичният печат има огромно значение за формирането на общественото мнение. Затова целта на този курс е да запознае студентите с историята и теорията на периодичния печат. Курсът се състои от 30 академични часа, които представляват различни форми на учебна натовареност:
• Лекции – 20 часа.
• Семинари – 10 часа.
Преподавател(и):
гл. ас. Тодор Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Историята и теорията на периодичния печат като основа на тяхното академично образование
2) могат:
• Да анализират основните видове преса и да открояват постиженията и проблемите на печатните медии
Предварителни изисквания:
Студентите да притежават начална историческа и комуникационна грамотност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Финансиране на периодичния печат
- Поява на масовите издания
- Видове периодичен печат
- Безплатните периодични издания
- Свободата на печата в България
- Партийната преса в България
- Етапи в развитието на българския печат
- Периодичният печат в епохата на интернет
- Ролята на издателите
- Големите журналистически пера
- България и българите в чуждата преса
- Съвременната българска преса
- Периодичният печат –специфика, функции, типология
- Редакционна структура и организация на периодичните издания
- Финансиране на периодичния печат
Литература по темите:
• 1.Българската журналистика 160 години. Минало – настояще – перспективи. С., 2006.
• 2.Вълканова, В. Дизайн на вестника. Традиционни, хибридни и онлайн емисии на пресата. С., 2008.
• 3.Дееничина, М. Между фанфарите и заклинанията. Тоталитарният модел на българската журналистика 1956 – 1989. С., 2008.
• 4.Знеполски, Ив. Новата преса и преходът. С., 1997.
• 5.Куманов, М., Т. Николова. Политически партии, организации и движения в България и техните лидери 1879-1999. С., 1999.
• 6.Мавродиева, Ив., Й. Тишева, Академичната комуникация, С., 2010.
• 7.Медиите във Великобритания и САЩ. Съст. М. Василева. С., 2000.
• 8.Медии. Тема енциклопедия Larousse. С., 2005.
• 9.Михайлов, В. Медиязнание. С., 2009.
• 10. Панайотов, Т. Български издатели и журналисти. С., 2013.
• 10.Панайотов, Ф. Вестници и вестникари. Книга за българския печат. С., 2008.
• 11.Петров, М. Америка - социалният тропик. Социум и медии на САЩ от Пулицър до Мърдок. С., 2010.
• 13.Рус - Мол,Щ.,И. Инджов.Въведение в журналистиката. С.,2012.
• 14.Симеонов, Вл. Пресжурналистика. С., 2010.
• 15.Хамилтън, Дж., Дж. Кримски, Зад кулисите на вестниците. С., 2008.
Средства за оценяване:
Формирането на оценката е комплексно. От една страна се проверяват теоретичните познания и подготовка на студентите чрез курсова работа. От друга – активността и качеството на участие в семинари.