SOCB303 Генеалогия и диогностика на социалните кризи
Анотация:
Този курс има за задача да акумулира знание у студентите в изследователската перспектива на социология на социалната промяна. Той трябва да концептуализира генезиса, структурните особенности и иманентната логика на възпроизводство на модерното общество през разгръщането на специфични социални конфликти. Тук понятието за криза е фундаментално, както по отношение на историческия процес и структурите на всекидневието, така и от гледна точка на вътрешната кохерентност между елементите на социалната система. Ще бъдат концептуализирани ключовите пространства на модерното общество - публично, дисциплинарно и частно – и през диагностиката на потенциалните и реални социални кризи ще бъдат разкрити възможностите за микро и макротрансформации. От друга страна, модерността ще бъде разгледана в контекстта на проблема за модернизацията както като единен исторически процес, така и в неговия особен български вариант. Накрая се тематизират структурните предпоставки и субекти на действие, които правят възможни значимите социални преходи в най-новата българска история – в средата на ХХ в., налагането на комунистическия режим и след 1989 г., демократизирането на обществения живот.
Преподавател(и):
проф. Мартин Канушев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: Студентите ще знаят историческите условия за възникване и фазите на разгръщане на социалните кризи. Те ще познават начина на функциониране на различните елементи на обществената система, а също и ще различават симптомите на кризисните феномени на различните нива на тяхната проява – на нивото на обществото, на нивото на институциите, на нивото на групите, на нивото на всекидневния живот. Те ще притежават знание за значимите макросоциални трансформации в историческото развитие на българското общество през ХХ в.
2) могат: Студентите ще разполагат с надежни методологически и теоретични инструменти за диагностика на социалните кризи както в глобален план, така и в българския контекст. Те ще могат да разграничават нормалните от девиантните и патологичните феномени; да диагностицират предпоставките за генерирането и решаването на социалните конфликти; да прогнозират възникването и развитието на социалната криза от гледна точка на едно прогресивно или регресивно историческо развитие.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Аторханов А. - Технология на властта. С., 1994.
Бердяев Н. - Корените на руския комунизъм. С., 1993.
Вебер М. - Протестанската етика и духът на капитализма. С., 1993.
Бурдийо П. - Казани неща. С., 1993.
Вебер М. - Протестанската етика и духът на капитализма. С., 1993.
Димитров Г. - Модернизацията - основание за съществуването на социологията. В: Социологически проблеми 1995/2.
Димитров Г. - България в орбитите на модернизацията. С., 1995.
Дюркейм Е. - Избрано. С., 1994.
Елиас Н. - Общественият натиск към самопринуда. В: Социологически проблеми 1990/3.
Коев К. - Метаморфозите на чужденеца. С., 1985.
Корнай Я. - Социалистическата система. Политическа икономия на комунизма. С., 1996.
Латур Б. - Никога не сме били модерни. С., 1994.
Маркс К. - Капиталът. Маркс К., Ф. Енгелс, Съчинения, том 23. гл. I, С., 1968.
Маркс К. - Увод (към критика на политическата икономия), пак там, том 46, част I-ва, С., 1968.
Райчев А. - Всекидневие и криза (Феноменология и критическа теория). В: сп. Критика и хуманизъм 1993/4.
Райчев, А – Привилигировани гледни точки. С., 2004.
Фотев Г. - Социална реалност и въображение. С., 1992.
Фотев Г. - История на социологията. Том II, С., 1994.
Фуко М. - Генеалогия на модерността. С., 1992.
Фуко М. - Генеалогия на модерността. С., 1992.
Фуко М. - Що е Просвещение? В: сп. Критика и хуманизъм 1991/3.
Хабермас Ю. - Модерността - един незавършен проект. В: сп. Критика и хуманизъм 1991/3.
Хабермас Ю. - Структурни изменения на публичността. С., 1995.
Средства за оценяване:
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ 50%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ 25% РЕФЕРАТ 25%