HISB011D Международни отношения през XIX век
Анотация:
Деветнадесетото столетие е време на драстични промени в международния ред за Европа, а от там и за цялото човечеството. Това е епохата на сериозните усилия за регламентиране на междудържавните връзки и вписването им в система под контрола на Великите сили. Столетие на политически промени, революции, националноосвободителни движения и индустриално развитие. Европейските народи се превръщат в нации и това е началото на един подем в жизнената енергия на народите и държавите в Европа. Старият континент е прекроен вътрешно-политически: демократизация, налагането на конституционните форми на управление и всеобщото гласуване. Социално - икономическите промени, прирастът на населението и индустриализацията водят, до новия натиск и надмощие на Европа, над неевропейския свят.
Предлаганият курс проследява главните международни системи и развитието на междудържавните връзки през ХIХ в.

Преподавател(и):
доц. Димитър Гюдуров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
•След завършване на курса студентите ще познават основните международни системи и организации през ХIХ и в началото на ХХ в., както и регионалните и световни измерения на събитията и процесите през същия период
2) могат:
Могат да се ориентират в плетеницата от фактори и наследства, влияещи върху облика на днешния свят, да преценяват отговорностите на определена голяма държава за една или друга международна система или катастрофа и да се отнасят критично към различните форми на промени в развитието на човечеството
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Бицилли, Петър. Основни насоки в развитието на Европа. Второ изд. (София, 1993).
Кенеди, П. Възход и падение на великите сили. Т.1-2. София, “Св.Георги Победоносец”, 1997
Кисинджър, Х. Дипломацията. София, “Труд”, 1997
Шулце, Хаген. Държава и нация в европейската история. Прев. от немски. (София, 2002)
Средства за оценяване:
• ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
• ТЕСТ