MSRM306 Стратегии за развитие на бизнеса в земеделието и селските райони
Анотация:
Курсът представя основните идеи и инструменти за изработване и анализ на стратегии за развитие на бизнеса в земеделието и селските райони.
Неговата цел е въвеждането в проблематиката на стратегическото мислене и поведение в конкурентна среда на аграрните организации.
Студентите ще придобият актуални знания и умения в контекста на доминиращите парадигми за пазарната икономика: устойчиво развитие в земеделието и селските райони, пазарен модел на партньорите, разработване на високо-конкурентни стратегии за развитие и активно приспособяване на стопанските субекти към промените в бизнес средата и др.
Преподавател(и):
доц. Теодора Ризова д-р
гл. ас. Ваня Банкова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какви са типовете конкуренти стратегии;
• как се моделират стратегически ситуации;
• какво означава „рационалност“, „фокусна точка“, „равновесие“;
• каква е ролята на сигналите, информацията, заплахите, ангажиментите и достоверността
2) могат:
• да анализират, изработват и прилагат бизнес стратегии;
• да прилагат методите на Теорията на игрите;
• да анализират конфликтни ситуации
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат базови познания за водещите икономически парадигми през XX век.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Бизнес стратегии: типове конкурентни предимства в земеделието
- Индустриална и аграрна структура и позициониране. Сили на Портър.
- Моделиране на стратегически ситуации: играчи, стратегии, резултати, равновесие.
- Рационалност, фокусни точки и равновесие на Наш.
- Пакетни сделки в агробизнеса.
- Управляване на конфликтни ситуации в земеделието и селските райони чрез последователни предложения.
- Стратегии за устойчиво развитие на земеделието и селските райони.
- Семинарно занятие: индивидуално представяне на студентите
Литература по темите:
Основна литература:
1. Dixit, A. and B. Nalebuff, Thinking Strategically, WW Norton, 1991
2. Collis, David J.; Montgomery, Cynthia A. "Competing on resources: strategy in the 1990s", Harvard Business Review, v73, n4 (July-August, 1995):118
3. M.A. Peteraf, "The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource-Based View," in Strategic Management Journal 1993, Vol. 14, pp. 179-191.
4. Bowen, Clark, Holloway, Wheelright, Perpetual Enterprise Machine, Oxford Press, 1994.
5. Prahalad, C.K. and Gary Hamel, "The Core Competence of the Corporation," Harvard Business Review, v68, n3 (May-June, 1990):79
6. Stalk, G., Evans, P., and L. Schulman, "Competing on Capabilities: the New Rules of Corporate Strategy," v70, n2 (March-April, 1992):57
7. Porter, Michael, Competitive Advantage, The Free Press, NY, 1985.
8. Porter, Michael, The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, NY, 1990.
9. Porter, Michael, "What is strategy?" Harvard Business Review v74, n6 (Nov-Dec, 1996):61 (18 pages).
Допълнителна литература:
1. Dixit, A. and B. Nalebuff, Thinking Strategically, WW Norton, 1991
2. Raiffa, H., The Art and Science of Negotiation, Belknap Press of Harvard University Press 1985
3. Harsanyi J., Rational Behavior and Bargaining Equilibrium in Games and Social Situations, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press 1977
4. Binmore, K., Game Theory: A Very Short Introduction. Oxford University Press 2008
5. Binmore, K Rational Decisions. Princeton University Press 2009