MALM340 Стажантска практика по италиански език
Анотация:
Стажантската практика има за задача да доразвие и усъвършенства педагогическите компетентности на студентите, необходими за професионалната им реализация като преподаватели по чужд език в избраната от тях специализация. Курсът цели:
• да даде възможност на студентите да приложат на практика придобитите знания от курса по методика на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище (в избраната от тях степен);
• да направи прехода от теорията към практиката (педагогическия стаж) по-плавен и безболезнен;
• да развие у студентите практически умения и навици за работа в класната стая;
• да развие умения за критичен анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните форми на учебна работа:
• структурирано наблюдение и анализ на учебни занятия в избран учебен контекст (кореспондира с избраната от студента специализация);
• подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за урока, написване на урочен план);
• провеждане на поредица от самостоятелни учебни занятия в конкретен учебен контекст;
• самоанализ и обсъждане на изнесените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел професионално израстване и развитие на педагогическата компетентност (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите и подготовка на писмен критичен анализ и самооценка на проведения урок).

Преподавател(и):
ас. Петя Петкова - Сталева д-р
гл. ас. Мария Ладовинска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• съвременните тенденции в методика на чуждоезиковото обучение;
• основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението;
• особеностите на чуждоезиковото обучение в съответната степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
• да прилагат творчески придобитите знания и умения за преподаване на чуждия език и управление на учебния процес в конкретен учебен контекст;
• да планират поредица от учебни занятия по чужд език за постигане на конкретни учебни резултати;
• да адаптират учебния комплекс по чужд език и да го допълват, при необходимост, с целесъобразни учебни дейност;
• да изследват конкретни методически проблеми на работното място и да вземат бързи и добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение;
• да подлагат на конструктивен анализ собствените педагогически практики;
• умело да направляват собственото си професионално развитие на база почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Владеене на италиански език на ниво поне С1 по Европейската езикова рамка;
Задълбочени познания по дидактика и методика на ЧЕО.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Стаж
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Запознаване с педагогическото портфолио. Подготовка за наблюдение в училище.
- Работа с учебна програма и годишно тематично разпределение.
- Подготовка за структурирано наблюдение.
- Наблюдение и обсъждане на учебни занятия в базовото училище.
- Запознаване с условията на работа в училището.
- Работа с документация: подготовка, попълване и редактиране на формуляри за наблюдение, работа с педагогическото портфолио.
- Дискусия върху резултатите от наблюдението.
Литература по темите:
1. Димитрова, С. и Ташевска, С. (2005) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
2. Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
3. Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
4. Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
Средства за оценяване:
Портфолио - структурирано наблюдение, урочни планове + самооценки (50%)
Устен изпит - открит урок (50%)