MALM339 Стажантска практика по испански език
Анотация:
Стажантската практика трябва да доразвие и усъвършенства педагогическите компетентности на студентите, необходими за професионалната им реализация като филолози-учители по чужд език в избраната от тях специализация. Курсът цели:
• да даде възможност на студентите да приложат на практика придобитите знания от курса по методика на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище (в избраната от тях степен);
• да направи прехода от теорията към практиката (педагогическия стаж) по-плавен и безболезнен;
• да развие у студентите практически умения и навици за работа в класната стая;
• да развие умения за критичен анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните форми на учебна работа:
• структурирано наблюдение и анализ на учебни занятия в избран учебен контекст (кореспондира със избраната от студента специализация);
• подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за урока, написване на урочен план);
• провеждане на поредица от самостоятелни учебни занятия в конкретен учебен контекст;
• самоанализ и обсъждане на изнесените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел професионално израстване и развитие на педагогическата компетентност (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите и подготовка на писмен критичен анализ и самооценка на проведения урок).

Преподавател(и):
гл. ас. Магдалена Караджункова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
съвременните тенденции в методика на чуждоезиковото обучение;
основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението;
отблизо и на практика особеностите на чуждоезиковото обучение в съответната степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
• да прилагат творчески придобитите знания и умения за преподаване на чуждия език и управление на учебния процес в конкретен учебен контекст;
• да планират поредица от учебни занятия по чужд език за постигане на конкретни учебни резултати;
• да адаптират учебния комплекс по чужд език и да го допълват с целесъобразни учебни дейности, при необходимост;
• да изследват конкретни методически проблеми на работното място и да вземат бързи и добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение;
• да подлагат на конструктивен анализ собствените педагогически практики;
• умело да направляват собственото си професионално развитие на база почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по испански език на ниво С1 (и по-високо) по Европейската езикова рамка;
• задълбочени познания по дидактика и методика на ЧЕО.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Стаж
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Структурирано наблюдение и критичен анализ на учебни занятия в избран учебен контекст (кореспондира със избраната от студента специализация) – мин. 5 учебни занятия;
- Подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва предварително наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за конкретния урок, вкл. написване на урочен план и набавяне/разработване на допълнителни учебни материали);
- Изнасяне на уроци (мин. 10+1 самостоятелни учебни занятия, вкл. и за целите на ДКИ по преподаване на испански език като чужд);
- Самоанализ и обсъждане на проведените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел развитие на педагогическите компетентности и професионално израстване (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите, подготовка на писмен критичен анализ и самооценка на проведения урок).
Литература по темите:
• Основна:
1. Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
2. Newby, D. et al. (2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe (испанска версия)
3. Обща европейска езикова рамка, изд. Релакса, Варна, 2006
• Допълнителна:
1. Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
2. Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
3. Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
4. CONSEJO DE EUROPA (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC, Anaya e Instituto Cervantes.
[En línea] http://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm
5. Perrenoud, P. (2001): “La formación de los docentes en el siglo XXI” en Revista de Tecnología Educativa, XIV, 3, 503-523.
Средства за оценяване:
ПОРТФОЛИО (структурирано наблюдение, урочни планове + самооценки) 50 %
УСТЕН ИЗПИТ (открит урок) 50 %