MALM338 Стажантска практика по френски език
Анотация:
Преддипломният педагогически стаж трябва да доразвие и усъвършенства педагогическите компетентности на студентите, необходими за професионалната им реализация като филолози-учители по чужд език в избраната от тях специализация. Курсът цели:
да даде възможност на студентите да приложат на практика придобитите знания от курса по методика на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище (в избраната от тях степен);
да направи прехода от теорията към професионалната практиката по-плавен и ефективен;
да развие у студентите практически умения и навици за работа в класната стая;
да развие умения за критичен анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните дейности:
Дейностите се изпълняват в следните форми на работа:
запознаване с образователната институция и с правилата на работа в нея;
структурирано наблюдение и анализ на учебни занятия в избран учебен контекст (за студентите, които имат педагогическа правоспособност, стажът може да кореспондира с избраната от студента специализация);
подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за урока, написване на урочен план);
провеждане на поредица от самостоятелни учебни занятия в конкретен учебен контекст;
работа с учебна документация (личен картон на ученика, електронен дневник, главна книга и др.);
самоанализ и обсъждане на изнесените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел професионално израстване и развитие на педагогическата компетентност (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите и подготовка на писмен критичен анализ и самооценка на проведения урок).

Преподавател(и):
гл. ас. Милен Шипчанов д-р
доц. Анелия Бръмбарова д-р
преп. Елена Апостолова-Мутафчийска
преп. Магдалена Божкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
съвременните тенденции в методика на чуждоезиковото обучение;
основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението;
отблизо и на практика особеностите на чуждоезиковото обучение в съответната степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
да прилагат творчески придобитите знания и умения за преподаване на чуждия език и управление на учебния процес в конкретен учебен контекст;
да планират поредица от учебни занятия по чужд език за постигане на конкретни учебни резултати;
да адаптират учебния комплекс по чужд език и да го допълват с целесъобразни учебни дейности, при необходимост;
да работят с учебна документация (напр. личен картон на ученика, главна книга, електронен дневник и др.)
да изследват конкретни методически проблеми на работното място и да вземат бързи и добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение;
да подлагат на конструктивен анализ собствените педагогически практики;
умело да направляват собственото си професионално развитие на база почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
теоретични познания по методика на ЧЕО;
премината текуща педагогическа практика;
комуникативна компетентност по френски език на ниво С1 (и по-високо) по Европейската езикова рамка
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Стаж
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Подготовка за стажантската практика (включва наблюдение на класа и базовия учител в час, запознаване с училищния учебен план, с тематичното разпределение и с използвания учебен комплект)
- Подготовка на уроци (подготовка за конкретния урок, вкл. написване и редактиране на урочен план и набавяне/разработване на допълнителни учебни материали);
- Преподаване - изнасяне на 15 урока /самостоятелно/ в базовото училище, планиране на учебното занятие, обсъждане на изнесения урок под ръководството на методик и/или ментор, проверка на домашни и контролни работи, извънкласни дейности, срещи с педагогически специалисти от училището и др.
- Практико-приложен изпит - изнасяне на 1 час открит урок в базовото училище (по предварително подготвен урочен план) и рефлективен самоанализ на демонстрираните професионални умения
- Защита на стажа: Представяне на резултатите от практиката и на педагогическото портфолио
Литература по темите:
Основна:
НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното
развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
Димитрова, С. и Ташевска, С. (2005) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
Допълнителна:
Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
Симеонова Й. (2000), Комуникативни акценти в началната методическа подготовка, сп. ЧЕО, кн. 5-6
Симеонова Й. (2000), Комуникативни акценти в началната методическа подготовка, сп. ЧЕО, кн. 5-6
Симеонова Й. (2000), Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
Симеонова Й. (2000), Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
Симеонова Й. (2000), Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя, сп. ЧЕО, кн. 1
Симеонова Й. (2000), Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя, сп. ЧЕО, кн. 1
Стефанова П. (1999), По въпроса за планирането на учебния процес по чужд език", сп. ЧЕО, кн. 5
Стойчева, Д. (2000), Педагогическа практика - цели, съдържание, организационни форми, сп. ЧЕО, кн.5-6
Gower, R. and Waters, S. (1983). Teaching practice handbook. Heinemann
Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press
Schart, Michael, Legutke, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Deutsch lehren lernen. Einheit 1. Berlin u.a.: Langenscheidt, 2012
Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Pres
15. Wajnryb, R. (1992). Classroom observation tasks. CUP