MALM337 Стажантска практика по немски език
Анотация:
Преддипломният педагогически стаж трябва да доразвие и усъвършенства педагогическите компетентности на студентите, необходими за професионалната им реализация като учители по чужд език в избраната от тях специализация. Курсът цели:
- да даде възможност на студентите да приложат на практика придобитите знания от курса по методика на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище (в избраната от тях степен);
- да направи прехода от теорията към професионалната практиката по-плавен;
- да развие у студентите практически умения и навици за работа в класната стая;
- да развие умения за критичен анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните форми на учебна работа:
- запознаване с образователната институция и с правилата на работа в нея;
- структурирано наблюдение и анализ на учебни занятия в избран учебен контекст (за студентите, които имат педагогическа правоспособност, стажът може да кореспондира с избраната от студента специализация);
- подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за урока, написване на урочен план);
- провеждане на поредица от самостоятелни учебни занятия в конкретен учебен контекст;
- работа с учебна документация (личен картон на ученика, електронен дневник, главна книга и др.);
- самоанализ и обсъждане на изнесените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел професионално израстване и развитие на педагогическата компетентност (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите и подготовка на писмен критичен анализ и самооценка на проведения урок).

Преподавател(и):
доц. Елена Савова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
- съвременните тенденции в методика на чуждоезиковото обучение;
- основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението;
- отблизо и на практика особеностите на чуждоезиковото обучение в съответната степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
- да прилагат творчески придобитите знания и умения за преподаване на чуждия език и управление на учебния процес в конкретен учебен контекст;
- да планират поредица от учебни занятия по чужд език за постигане на конкретни учебни резултати;
- да адаптират учебния комплекс по чужд език и да го допълват с целесъобразни учебни дейности, при необходимост;
да работят с учебна документация ((личен картон на ученика, главна книга, електронен дневник и др.
- да изследват конкретни методически проблеми на работното място и да вземат бързи и добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение;
- да подлагат на конструктивен анализ собствените педагогически практики;
- умело да направляват собственото си професионално развитие на база почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Стаж
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Основна:
1. Димитрова, С. и Ташевска, С. (2005) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
2. Newby, D., et al. (2007): Europaisches Portfolio fur Sprachlehrende in Ausbildung. Ein Instrument zur Reflexion. Graz: Europarat
• Допълнителна:
1. 1. НАРЕДБА № 12 от 01.09.2016 г. за статута и професионалното
развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
1. Димитрова, С. и Ташевска, С. (2005) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
2. Симеонова Й. (2000), Комуникативни акценти в началната методическа подготовка, сп. ЧЕО, кн. 5-6
3. Симеонова Й. (2000), Комуникативни акценти в началната методическа подготовка, сп. ЧЕО, кн. 5-6
4. Симеонова Й. (2000), Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
5. Симеонова Й. (2000), Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
6. Симеонова Й. (2000), Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя, сп. ЧЕО, кн. 1
7. Симеонова Й. (2000), Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя, сп. ЧЕО, кн. 1
8. Стефанова П. (1999), По въпроса за планирането на учебния процес по чужд език", сп. ЧЕО, кн. 5
9. Стойчева, Д. (2000), Педагогическа практика - цели, съдържание, организационни форми, сп. ЧЕО, кн.5-6
10. Gower, R. and Waters, S. (1983). Teaching practice handbook. Heinemann
11. Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press
12. Schart, Michael, Legutke, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Deutsch lehren lernen. Einheit 1. Berlin u.a.: Langenscheidt, 2012
13. Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
14. Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Pres
15. Wajnryb, R. (1992). Classroom observation tasks. CUP
16. Ziebell Barbara, Schmiedjell Annegret (2012). Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Langenscheidt: Berlin, Munchen, Leipzig, Wien, Zurich, New Jork, Langenscheidt