COGM911 Пространствено познание и комуникация
Анотация:
• Курсът цели да запознае студентите с актуални изследвания в областта на познание и общуване за пространството, да развие умения за самостоятелно четене и критичен подход към научни публикации от областта, както и да даде възможност на студентите да придобият практически умения по подготовката и провеждането на подобни изследвания.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Знаят
o актуалните теми и подходи за изследване на познание за пространството и общуване за пространството
o конкретни изследвания на водещи учени в областта от последните години
2. Могат
o самостоятелно и критично да четат специализирана научна литература по темите
o самостоятелно да подготвят изследване в областта и провеждат пилотен проект
Предварителни изисквания:
• Общи познания по увод в когнитивната наука
• Общи и специализирани умения по четене на научна литература
• Общи познания и базисни умения по експериментален дизайн
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Introduction to spatial cognition and communication
- Spatial frames of reference – geometry vs. functionality.
- Spatial frames of reference in a cross-linguistic perspective.
- Spatial perspective – survey, route, etc. – and its determinants.
- Perspective and embodiment.
- Individual differences – cognitive styles, gender, etc.
- The geometry module – core knowledge.
- Is there a geometry module?
- Wayfinding – getting lost in buildings.
- Spatial Dialogue.
- Spatial Memory.
- Spatial development.
- Educational implications.
- Student projects
- Student projects
Литература по темите:
Carlson, L. A. & van Deman, S. (2008). Inhibition within a reference frame during the interpretation of spatial language. Cognition, 106, 384-407.
• Carlson-Radvansky, L. A. & Radvansky, G. A. (1996). The influence of functional relations on spatial term selection. Psychological Science, 7, 56-60.
• Coventry, K.R. & Garrod, S. (2004). Saying, seeing, and acting: The psychological semantics of spatial prepositions. (excerpts)
• Majid et al. (2004). Can language restructure cognition? The case for space. Trends in Cognitive Sciences, 8 (3), 108-114.
• Taylor & Tversky (1996). Perspective in spatial descriptions. Journal of Memory and Language, 35, 371-391.
• Brunye et al. (2009). When you and I share perspectives. Psychological Science. 20(1):27-32.
• Wolbers, T. & Hegarty, M. (2010). What determines our navigational abilities? Trends in Cognitive Sciences, 14 (3), 138-46.
• Pazzaglia & Meneghetti (2010). Individual Differences in Spatial Language and Way-Finding: The Role of Cognition, Emotion and Motivation. Spatial Cognition conference, Mt. Hood, OR.
• Levine, S.C., Vasilyeva, M., Lourenco, S.F., Newcombe, N.S., & Huttenlocher J. (2005). Socioeconomic status modifies the sex difference in spatial skill. Psychological Science, 16(11), 841-5.
• Spelke, E.S., & Kinzler, K.D. (2007). Core Knowledge. Developmental Science 10:1, 89–96.
• Spelke, E., , S.A., Lee, Izard, V. (2010). Beyond Core Knowledge: Natural Geometry. Cognitive Science, 1–22.
• Lee, S.A., & Spelke, E. (2010). A modular geometric mechanism for reorientation in children. Cognitive Psychology, 61, 2, 152-176.
• Twyman, A.D., Newcombe, N.S. (2010). Five Reasons to Doubt the Existence of a Geometric Module. Cognitive Science, 34, 1315–1356.
• Ratliff, K. R., & Newcombe, N. S. (2008). Reorienting when cues conflict: Evidence for an adaptive combination view. Psychological Science, 19, 1301–1307.
• Carlson, L., Holscher, C., Shipley, T., & Dalton, R.C. (2010) Getting lost in buildings. Current Directions in Psychological Science, 19(5), 284-289.
• Schober, Michael F. 2009. Spatial Dialogue between Partners with Mismatched Abilities. In K. Coventry, T. Tenbrink, & J. Bateman (eds.), Spatial Language and Dialogue (pp. 23-39). Oxford University Press.
• Radvansky, G.A, Copeland, D.E, Zwaan, R.A. (2003). Aging and functional spatial relations in comprehension and memory. Psychology and Aging. 18(1):161-5.
• Maddox, K., Rapp, D. N., Brion, S. & Taylor, H. A. (2008). Social influences on spatial memory. Memory & Cognition, 36(3), 479-494.
• Newcombe, N. S., Uttal, D. H. & Sauter, M. (in press). Spatial Development. In P. Zelazo (Ed)., Oxford handbook of developmental psychology. New York: Oxford University Press.
• Newcombe, N.S. (2010). Picture This: Increasing Math and Science Learning by Improving Spatial Thinking. American Educator, 34 (2), 29-35.
Средства за оценяване:
Форми на оценка:
25 % участие и активност на студента по време на занятия;
50 % разработване на проект,
25% реферат.