COGM911 Пространствено познание и комуникация

Анотация:

• Курсът цели да запознае студентите с актуални изследвания в областта на познание и общуване за пространството, да развие умения за самостоятелно четене и критичен подход към научни публикации от областта, както и да даде възможност на студентите да придобият практически умения по подготовката и провеждането на подобни изследвания.

прочети още
Когнитивна наука (на английски език)

Преподавател(и):

проф. Елена Андонова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите ще:

1. Знаят

o актуалните теми и подходи за изследване на познание за пространството и общуване за пространството

o конкретни изследвания на водещи учени в областта от последните години

2. Могат

o самостоятелно и критично да четат специализирана научна литература по темите

o самостоятелно да подготвят изследване в областта и провеждат пилотен проект


Предварителни изисквания:
• Общи познания по увод в когнитивната наука

• Общи и специализирани умения по четене на научна литература

• Общи познания и базисни умения по експериментален дизайн



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Английски

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Introduction to spatial cognition and communication
  2. Spatial frames of reference – geometry vs. functionality.
  3. Spatial frames of reference in a cross-linguistic perspective.
  4. Spatial perspective – survey, route, etc. – and its determinants.
  5. Perspective and embodiment.
  6. Individual differences – cognitive styles, gender, etc.
  7. The geometry module – core knowledge.
  8. Is there a geometry module?
  9. Wayfinding – getting lost in buildings.
  10. Spatial Dialogue.
  11. Spatial Memory.
  12. Spatial development.
  13. Educational implications.
  14. Student projects
  15. Student projects

Литература по темите:

Carlson, L. A. & van Deman, S. (2008). Inhibition within a reference frame during the interpretation of spatial language. Cognition, 106, 384-407.

• Carlson-Radvansky, L. A. & Radvansky, G. A. (1996). The influence of functional relations on spatial term selection. Psychological Science, 7, 56-60.

• Coventry, K.R. & Garrod, S. (2004). Saying, seeing, and acting: The psychological semantics of spatial prepositions. (excerpts)

• Majid et al. (2004). Can language restructure cognition? The case for space. Trends in Cognitive Sciences, 8 (3), 108-114.

• Taylor & Tversky (1996). Perspective in spatial descriptions. Journal of Memory and Language, 35, 371-391.

• Brunye et al. (2009). When you and I share perspectives. Psychological Science. 20(1):27-32.

• Wolbers, T. & Hegarty, M. (2010). What determines our navigational abilities? Trends in Cognitive Sciences, 14 (3), 138-46.

• Pazzaglia & Meneghetti (2010). Individual Differences in Spatial Language and Way-Finding: The Role of Cognition, Emotion and Motivation. Spatial Cognition conference, Mt. Hood, OR.

• Levine, S.C., Vasilyeva, M., Lourenco, S.F., Newcombe, N.S., & Huttenlocher J. (2005). Socioeconomic status modifies the sex difference in spatial skill. Psychological Science, 16(11), 841-5.

• Spelke, E.S., & Kinzler, K.D. (2007). Core Knowledge. Developmental Science 10:1, 89–96.

• Spelke, E., , S.A., Lee, Izard, V. (2010). Beyond Core Knowledge: Natural Geometry. Cognitive Science, 1–22.

• Lee, S.A., & Spelke, E. (2010). A modular geometric mechanism for reorientation in children. Cognitive Psychology, 61, 2, 152-176.

• Twyman, A.D., Newcombe, N.S. (2010). Five Reasons to Doubt the Existence of a Geometric Module. Cognitive Science, 34, 1315–1356.

• Ratliff, K. R., & Newcombe, N. S. (2008). Reorienting when cues conflict: Evidence for an adaptive combination view. Psychological Science, 19, 1301–1307.

• Carlson, L., Holscher, C., Shipley, T., & Dalton, R.C. (2010) Getting lost in buildings. Current Directions in Psychological Science, 19(5), 284-289.

• Schober, Michael F. 2009. Spatial Dialogue between Partners with Mismatched Abilities. In K. Coventry, T. Tenbrink, & J. Bateman (eds.), Spatial Language and Dialogue (pp. 23-39). Oxford University Press.

• Radvansky, G.A, Copeland, D.E, Zwaan, R.A. (2003). Aging and functional spatial relations in comprehension and memory. Psychology and Aging. 18(1):161-5.

• Maddox, K., Rapp, D. N., Brion, S. & Taylor, H. A. (2008). Social influences on spatial memory. Memory & Cognition, 36(3), 479-494.

• Newcombe, N. S., Uttal, D. H. & Sauter, M. (in press). Spatial Development. In P. Zelazo (Ed)., Oxford handbook of developmental psychology. New York: Oxford University Press.

• Newcombe, N.S. (2010). Picture This: Increasing Math and Science Learning by Improving Spatial Thinking. American Educator, 34 (2), 29-35.

Средства за оценяване:

Форми на оценка:

25 % участие и активност на студента по време на занятия;

50 % разработване на проект,

25% реферат.