VIPM502 Дизайн и графично оформление на опаковка и етикет II част
Анотация:
Курсът представлява важен етап от цялостното обучение в областта на плакатното изкуство и комуникатовен дизайн. В него се обхващат всички съвременни форми на oпаковката и етикета.В цикъл от лекции и самостоятелна работа, студентите се запознават със спецификата и последните тенденциите във видовете опаковка и етикети.
Анализират се основните комуникационни компоненти на опаковката – графика, цвят, шрифт, композиция. Проследяват се разликите и характерните графични и логични особености на видовете етикет. Изследва се творчеството на изявени майстори на графичния дизайн. Научават се етапите в проектирането и създаването на опаковката. Основен акцент в обучението по опаковка е самостоятелното проектиране на серии от опаковки и етикети.
• Обучението в курса предполага и постоянно интерактивно проучване по темата, за което електронната платформа е неразделна част от тематичния му план. (Moodle)
Преподавател(и):
доц. Калина Христова д-р
Ивайло Саралийски д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Завършилите успешно курса придобиват теоретични знания в историята на графичното оформление на опаковката и етикета;
• Студентите ще могат компетентно да анализират съвременните посоки в комуникацията на опаковката и етикета;
2) могат:
• Студентите усвояват професионални умения в проектирането и изпълнението в един от основните дялове на графичния дизайн – опаковка;
• Запознават се с многообразните графични похвати използвани в различните видове етикети;
• Натрупаните знания и опит дават основа за бъдеща реализация в областта на графичния дизайн и рекламната графика;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Интерес към графичния дизайн;
• Отношение към различните видове опаковка и етикет;
• Умения и познания в областта на рисунката са предимство в обучението по графично оформление;
• Ползването на графични компютърни програми улеснява изпълнението на практическите задачи;
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- История и развитие на дизайна на опаковката
- Специфични типове опаковки – разгъвка и макет
- Анализ на световнизвестни дизайни на опаковки
- Дизайн на нестандартни опаковки - специфични разгъвки
- Нестандартни форми и формати на опаковката
- Графично оформление и дизайн на опаковка за тестени изделия
- Разработване на серия стилизирани знаци за хранителни продукти
- Проект за серия опаковки за шоколадови изделия
- Цялостно разработване на серия опаковки за шоколадови изделия
- Реализиране на проект за опаковка за парфюм/козметична серия
- Реализиране на нестандартна и атрактивна опаковка за печатни произведения и рекламни материали
- Реализиране на серия опаковки и етикети за вино с типографични композиции
- Реализиране на печатно портфолио/каталог с тематични етикети и опаковки - атрактивна
- Техники за презентиране на проекта
- Конферанс – финално оценяване
Литература по темите:
Основна литература:
• Шрифтът през вековете,В.Йончев,изд.Български художник,1964
• Книгата през вековете,В.Йончев,Български художник,1976
• BUCHGESTALTUNG,A.KARR,VEB VERLAG DER KUNST,Drezden,1963
• Typographia 2,OLDRICH NLAVSA,SNTL-NAKLADA TELSTVI TECHNICKE LITERAUTY,Praha,1981
• Техническо редактиране на книгата,Текла Малиновска,Людвик Сита,изд.Техника,1986
• Художественная структура книги,Ю.Герчук,издателство „Книга”,Москва,1984
• О книге,Генрих Гуссман, издателство „Книга”,Москва,1982
• Сетка,Аллен Херлберт, издателство „Книга”,Москва,1984
• Р.Барт,Печатна графика
• Ал.Капър,Типография
• О.Хлавса,Типография
• Харалд Ласуелд,Комуникацията
• Хр.Кафтанджиев,Визуална комуникация
• Ернст Каспрер,Философия на символичните форми
• Чарлз Морис,Естетика и теория на знаците
• Р.Барт,Въображението на знака
• У.Боумен,Графичния образ на информацията
• Хр.Кафтанджиев,Езикът на рекламата
• Греъм Колиър,Форма,пространство и виждане
• Димитър Арнаудов,Художникът и творбата
Допълнителна литература:
• Alan Fletcher, The art of looking sideways
• Alan Fletcher, Beware wet paint
• Paul Rand, A designer's art
• Robert Bringhurst, Elements of typographic style
• Michael Johnson, Problem solved
• Michael Evamy, Logo
• Beryl McAlhone, A Smile in the Mind
• Per Mollerup, Marks of Excellence: The History and Taxonomy of
Trademarks
• Friedrich Friedl, Nicolaus Ott, Bernard Stein, TYPO
• Ellen Lupton, Design Writing Research
• Ellen Lupton, Thinking with Type
• Ellen Lupton and Jennifer Cole Phillips, Graphic Design: The New Basics
• Sean Adams, Masters of Design: Logos & Identity
Средства за оценяване:
ТО1- Конферанс
ТО2 - Портфолио
ТО3 - Презентация