VIPM500 Жанрове в плакатното изкуство III част
Анотация:
• Курсът е основен теоретичен и практически компонент от обучението в МП „Плакат и комуникативен дизайн“.
• В него се обхващат всички съвременни подразделения и форми на плаката.
• В цикъл от лекции и самостоятелна работа, студентите се запознават със спецификата и тенденциите във видовете културен, социален, рекламен, политически и др. жанрове на плакатното изкуство.
• Курсът VIPM500 „Жанрове в плакатното изкуство III част“ анализира характеристиките на политическия и спортния плакат.
• Проследяват се различията и семиотичните особености между българската, и светово-изявени плакатни школи.
• Изследва се творчеството на изявени майстори на плакатното изкуство като: Иван Газдов, Божидар Йонов, Божидар Икономов, Димитър Тасев, Людмил Чехларов и др. значими български автори. Прави се паралел със световни величини от ранга на Икко Танака, Шигео Фукуда, Ян Леница, Валдемар Свиежи, Петер Поч, Мишел Буве и др.
• Студентите правят теоретични анализи на конкретни плакати и професионално коментират неговите естетически и художествени достойнства.
• Основен акцент в обучението по културен плакат е самостоятелното проектиране на културен, социален и политически плакат.
Преподавател(и):
доц. Дамян Дамянов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Завършилите успешно курса придобиват задълбочени теорeтични знания в историята на плаката.
• Те могат компетентно да анализират съвременните посоки в различните жанрове на плакатното изкуство.
• Усъвършенстват многообразните изразни средства и техники използвани в различните видове плакат.
• Натрупаните знания и опит повишават вероятността за бъдеща реализация в областта на графичния дизайн и плаката.
• Завършилите курса студенти се запознават с постиженията на българската и световна приложна графика през ХХ век.
• Разглеждат се емблематични автори и техните произведения.
• Акцентира се и върху типографията и шрифтовите стандарти.
2) могат:
• Студентите усвояват професионални умения в проектирането и изпълнението в един от основните дялове на графичния дизайн – плаката.
• Самостоятелно да разпознават и анализират характерните особености, стилове и течения в плакатното изкуството на българската и световните плакатни школи.
• Самостоятелно да създават проекти на плакати с тематично разнообразие.
• Получените познания се прилагат практически в разработваните задачи.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Бакалавърска диплома
• Интерес към изкуството на плаката
• Интереси в областта на графичния дизайн и визуалната култура.
• Боравене със специализирани програми и софтуер за създаване на рекламна графика.
• Рисувални и технически умения в проектирането.
• Фантазия и чувство за хумор.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- „Жанрове в българското плакатно изкуство“ – видове и проявления, политически плакат
- „Жанрове в българското плакатно изкуство“ – изявени автори, произведения, форуми
- „Български политически плакат“ – отличителни особености
- „Български политически плакат“ – основни проявления
- „Български политически плакат“ – изявени автори
- „Жанрове в българското плакатно изкуство“ – видове и проявления, спортен плакат
- „Български спортен плакат“ – отличителни особености
- „Български спортен плакат“ – основни проявления
- „Български спортен плакат“ – изявени автори
- „Жанрове в българското плакатно изкуство“ – видове и проявления
- „Световен политически плакат“ – отличителни особености
- „ Световен политически плакат“ – основни проявления
- „Български спортен плакат“ – изявени автори
- „Паралел между българския жанров плакат от ХХ и XXI век“ – изявени автори, произведения, форуми
- „Паралел между българския и световен плакат по жанрове“ – изявени автори, произведения, форуми
Литература по темите:
1. „Българският плакат“ – автор Светлин Босилков
2. „Авторски плакат“ – автор Иван Газдов
3. ОИ „Приложна графика“ – издания на СБХ, каталози от изложбите (1973-1990)
4. „Биенале на българския театрален плакат – Димитровград, София“, каталози от изложбите (1980-1992)
5. Сп. „Нагледна агитация“ – издания на ДИ „Септември“, (1979-1990)
6. „Международно триенале на сценичния плакат – София“, каталози от изложбите (1995-2010)
7. „Visual Cut Bulgaria“ – автор Андреан Нешев
8. „Анонимният известен“ – автор Магдалина Станчева
Средства за оценяване:
Конферанс - 50%
Порфолио - 50%