ARCM271 Компютърно архитектурно проектиране I част
Анотация:
• В курса се изучава специализираният софтуеър за архитектурна работа ArchiCAD. Той се разработва от фирмата Graphisoft, която е част от германската група Nemetschek. Всяка учебна година се изучава различна версия на софтуеъра, която е последната и най-нова негова версия.
• Изучаваният софтуеър е един от водещите продукти за архитектурно проектиране. Той е основан на най-съвременната платформа компютърно проектиране – Информационен модел на сградата (Building Information Model - BIM). Тя предоставя възможности едновременно за двумерно чертане, тримерно моделиране, количествени сметки, визуализации и презентации.
• В курса се получават подробни и задълбочени знания за софтуеъра и умения за професионалното му приложение за техническа и творческа архитектурна работа.
Преподавател(и):
гл. ас. Виолета Шатова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да работят със софтуеъра на високо професионално ниво.
• Принципите на работа на специализиран софтуеър за архитектурно проектиране, моделиране и презентация.
• Да използват софтуеъра творчески не само за изработване, но и за измисляне и създаване на проектите си.
2) могат:
• Да изработват идейни и работни архитектурни проекти.
• Да изработват детайлни тримерни модели.
• Да изработват визуализации с графична техника.
• Да изработват табла за презентации на проектите си.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Основни умения са работа с компютър под Windows, с интернет, електронна поща и Мудъл.
• Умения за инсталиране на софтуеър.
• Владеене на софтуеър за текстообработка.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Софтуери за архитектурно проектиране. Същност на BIM и CAD.
- Работна среда в Archicad. Работа с координатна система създаване на основна геометрична форма: стена
- Основни методи за селектиране. Изчертаване на обем чрез инструмента „стена“ и опции за това в помощна палитра Pet. Създаване на основна геометрична форма: плоча (Slab)- Отношения между етажите, дефиниране на етажи и навигиране по между им чрез палитрата Navigator.
- Разделяне на стени. Разделяне на сградата на нива. Създаване на нов проект за малка сграда.
- Дефиниране на плоча на отделните етажи в сградата. Поставяне на колони в сградата. Запазване на често използвани настройки.
- Дефиниране на едноскатни покриви и създаване на плосък покрив
- Покриви с по-сложна форма. Щриховки и начини на графично изобразяване на елементите Стена и Плоча.
- Работа с щриховка Fill и създаване на собствена такава. Изследване на материали при изчертаване на различни строителни елементи и създаване на нов материал в библиотеката на Archicad
- Работа с Врати и Прозорци
- Дефиниране на размери
- Създаване на изглед във фасада и различни начини за графичното им представяне
- Създаване на разрез към проекта и оразмеряване по височина. Създаване и редактиране на Image Fill/Фриховка със снимка
- Текущо оценяване
- Създаване и графично представяне на чертежи в идейна фаза. Дефиниране на книга на проекта (Layout book)
- Създаване и графично представяне на чертежи в идейна фаза– Част 2 (Създаване на пдф файл) Нов чертожен лист към шаблоните Masters и създаване на нова таблица към шаблона.
Литература по темите:
• Материали към лекциите в Moodle, НБУ, раздели: ARCM271, ARCM017.
• ARCHICAD 25 Reference Guide
• ArchiCAD Интерактивни ръководства за обучение
• ARCHICAD Training Series www.youtube.com/user/Archicad
• ARCHICAD Channel – YouTube, www.youtube.com/user/Archicad
• Petkovic, N., ARCHICAD Master Classes (Step by Step Guidebook), e-книга, 2016, www.shu-a.info
• macinteract. ARCHICAD Field Guide Basic., e-книга, , 2016 https://macinteract.com/training/field-guides/
• MacKenzie S. and Gilbert S., ArchiCAD for AutoCAD Users, Graphisoft SE, 2011.
• Писарски, А., ArchiCAD 8 и 8.1 Пълно ръководство, СофтПрес, София, 2004.
• Симънс, Т., Graphisoft ArchiCAD 8 – стъпка по стъпка, СофтПрес, София, 2004.
• Помощен материал в Moodle
Средства за оценяване: