SQBM387D Коучинг и менторство
Анотация:
Съвременните организации имат все по-голяма потребност да се възползват в максимална степен от потенциала на своите служители. Практиките по коучинг и менторство могат да помогнат за ангажиране и задържане на най-ценните хора и да осигурят конкурентно предимство на организациите във времена на свръх динамични и в голяма степен непредсказуеми промени. Коучингът като идея, концепция, форма на подкрепа и мениджърски стил за индивидуално развитие на хората набира популярност с всеки изминал ден. Коучингът създава възможности в организацията да се разкрие и използва по най-ефективен начин потенциала на хората, като в същото време се повишават ангажираността и удовлетвореността на служителите.
Уменията за коучинг и менторство на мениджърите добиват все по-голяма значимост за професионалното им утвърждаване и израстване. Тези умения могат да се придобият по различни начини – чрез самообучение, чрез преминаване през личен коучинг или чрез формално обучение. Настоящият курс дава възможност студентите да придобият структурирани и задълбочени познания, да отработят нужните умения в защитена учебна среда, както и да се интегрират в общност, подкрепяща развитието и прилагането на знанията и уменията за коучинг и менторство на работното място.
Цели:
1. Да се придобият знания относно коучинга и менторството като инструменти за подкрепа, насърчаване и развитие в организационна среда.
2. Да се придобият знания относно основните стъпки в процеса на коучинг и менторство.
3. Да се развият умения за планиране и провеждане на коучинг срещи.
4. Да се мотивират участниците за изготвяне и реализация на план за действие за практическо приложение на новопридобитите коучинг умения.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Разбират какво е коучинг и менторство и мястото им в процесите на развитие на хората в организацията.
• Описват същността и елементите на процеса на коучинг.
• Познават основните умения, поведения, нагласи и ценности на ефективния коуч или ментор.
• Подготвят и планират коучинг сесии и индивидуални срещи със служители.
• Разбират ролята на договарянето и процеса на ефективен коучинг или менторство.
• Разбират и отчитат основните етични принципи при практикуването на коучинг.
2) могат:
• Да създават взаимоотношения на партньорство, равнопоставеност и доверие.
• Да водят коучинг разговори, прилагайки ключови умения.
• Да повишават осъзнаването и ангажираността на служителите и изясняват целите.
• Да отключват потенциала на служителите за подобряване на изпълнението на дейността.
• Да подпомагат хората да учат вместо да ги обучават, наставляват или съветват.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Преминат подготвителен семестър в програма МОС
• Желателен работен опит в организация и опит в лидерска или управленска роля
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Разбиране на коучинга и менторството. Определяне на коучинга и менторството – основни концепции. Разграничаване от други форми на подпомагане и развитие (тренинг, терапия, консултиране, консултантски услуги, фасилитиране). Принципи на коучинг.
- Коучинг в управленската дейност Коучинг стил в работата на мениджъра. Характерни черти и цели на коучинга, извършван от мениджъра. Възможности за коучинг в работата. Роли на мениджъра като коуч или ментор и взаимоотношения със служителите.
- Влияние на средата/ контекста върху коучинг практиките на мениджърите. Позиция вътрешен коуч. Предлагане на коучинг в организацията. Идентифициране на потенциални индивидуални или организационни пречки. Стратегии за справяне.
- Нагласа за коучинг и менторство Развитие от традиционно към коучинг тип ръководство. Нагласа на мениджъра за коучинг. Вяра в потенциала на другите, управление на потребностите, спечелване на доверие и показване на уважение, изграждане на свързаност.
- Личността на коуча – саморазвитие, самооценка, самокоучинг. Самооценка на необходимите умения.
- Умения за коучинг Основни умения и компетенции на коуча. Ефективна комуникация: активно слушане, задаване на въпроси, директна комуникация.
- Подготовка на коучинга: договаряне, сключване на коучинг споразумение; спазване на етични принципи и стандарти.
- Изграждане на взаимоотношение: създаване на доверие и близост, коучинг присъствие. Подпомагане на ученето и постигането на резултати: подпомагане на самоосъзнаването, проектиране и насърчаване на действие, планиране и определяне на цели, управление на напредъка и поемането на отговорност.
- Процесът на коучинг Коучингът като процес – основни стъпки и етапи. Структуриране на коучинг среща. Основни модели за коучинг: EQ, T-GROW, EXACT, ORACLE и др.
- Структуриране на въвеждаща сесия, определяне на цели. Структуриране на междинните сесии. Завършваща среща. Резултати от коучинга.
- Основни техники за коучинг Техники за слушане. Техники за проучване и задаване на въпроси. Техники за изясняване и отразяване. Техники за обратна връзка. Използване на метафори, символи, визуализиране.
- Инструменти за коучинг Инструменти за започване и управление на коучинг взаимоотношението. Инструменти за определяне на цели.
- Инструменти за разрешаване на проблеми и вземане на решения. Инструменти за работа с ценности и вярвания.
- Инструменти за повишаване на личната ефективност. Инструменти за развитие на умения за екипна работа. Инструменти за планиране на бъдещето.
- Споделяне на опит и оценка.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Луис, Г. (2001) Обучаващият мениджър. Инфодар, София.
2. Клатърбък, Д. (2012) Коучинг на екипи и работни групи. София, НЛП България.
3. Макманус, П. (2008) Коучинг. Харвард бизнес прес, сп. Мениджър.
4. Пожарлиев, А. (2016) Развитие на умения за екипен коучинг на лидери в аджайл среда. Сборник с доклади от международна конференция “Лидерство и организационно развитие”, София, Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“. с. 441-450.
5. Уитмор, Дж. (2012). Коучинг за високи постижения. София, НЛП България.
Допълнителна литература:
6. Arnold, J. (2009). Coaching Skills for Leaders in the Workplace. How To Books.
7. Connor, M., Pokora, J. (2007). Coaching and Mentoring at Work. Developing Effective Practice. Open University Press, McGraw Hill.
8. Cowan, S. (2006). Seven Keys for Coaching Power: An Application Handbook for Leaders on the Front Line. HRD Press.
9. Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck, D. (Eds.)(2010). The Complete Handbook of Coaching. SAGE.
10. Crawford, C. (2010). Manager’s Guide to Mentoring. Briefcase Books, McGraw-Hill.
11. Fairley, St., Zipp, B. (2007). The Business Coaching Toolkit. John Wiley and Sons, Inc.
12. Hill, P. (2004). Concepts of coaching. A Guide for Managers. ILM.
13. Jones, G., Gorell, R. (2009). 50 Top Tools for Coaching. A complete toolkit for developing and empowering people. Kogan Page.
14. Kay, D., Hinds. R. (2009, 4-th ed.). A Practical Guide to Mentoring. How to Help Others Achieve Their Goals. How To Books.
15. McLeod, A. (2004). Performance Coaching. The Handbook for Managers, HR Professionals and Coaches. Crown House Publishing.
16. Megginson, D., Clutterbuck, D., Garvey, B., Stokes, P., Garret-Harris, R. (2006, 2-nd ed.). Mentoring in Action. A Practical Guide. Kogan Page.
17. Minor, M. (1995). Coaching for Development. Skills for Managers and Team Leaders. Crisp Publications.
18. O’Connor, J., Lages, A. (2004). Coaching with NLP. Harper Collins Publishers. (О’Конър, Дж., Лейджис, А. (2012). Коучинг с НЛП. Колибри, НЛП Тренинг Център.)
19. Rogers, J. (2008). Coaching Skills: A Handbook. Open University Press, McGraw Hill.
20. Salisbury, F. (1994). Developing Managers as Coaches. A trainer’s guide. McGraw-Hill.
21. Wilson, C. (2007). Best Practice in Performance Coaching. A Handbook for Leaders, Coaches, HR Professionals and Organizations. Kogan page.