MUSB587 Мениджмънт на музикалните изкуства

Анотация:

Курсът въвежда основни знания, свързани с управлението на процесите на различните нива в музикалните изкуства в съвременните условия, както и новите тенденции в тази посока. Разглеждат се компетенциите на видовете мениджъри, спецификите при работата с артисти. Дават се базисни знания за авторски и сродни права, както и за самостоятелно формулиране на договори по повод мениджмънта.

Целта на курса е да подготви студенти, които наред с изпълнителски умения и теоретични знания, имат и практически познания, умения, нагласи, свързани с управлението на институции, организации, неформални групи, мрежи, артисти.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

 Павлина Величкова  д-р
доц. Нина Найденова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• основите на теория на мениджмънта и особеностите в музикалните изкуства, същност и функции на видовете мениджъри, основни юридически документи за работа с артисти, организациите за колективно управление та права

2) могат:

• да боравят с понятия, да анализират среда, потребности, да формулират стратегия и цели, да структурират двустранен договор.


Предварителни изисквания:
Общи познания в областта на музикалните изкуства

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. 1. Мениджмънт в изкуствата, мениджмънт на музикалните изкуства. Същност, специфики. Икономическият потенциал на културата.
  2. 2. Мениджърът в музикални изкуства. Видове мениджъри. Разлика с продуцент. Изграждане на екип.
  3. 3. Договори според ЗЗД – същност, структура, специфика за музикалните изкуства.
  4. 4. Изпълнение на живо - характеристика от гледна точка на музикалния бизнес, правна специфика. Договори.
  5. 5. Мениджмънт на артисти - персонален мениджър. Договор с артист.
  6. 6. Формално, неформално и самостоятелно учене. Продължаващо обучение.
  7. 7. Образователна и професионална мобилност. Свободни артисти.
  8. 8. Портфолио кариера. Професионални мрежи – формални и неформални.
  9. 9. Музикални агенции - характеристика, принципи на работа с артистите.
  10. 10. Мениджмънт на държавни и общински организации. Особености на йерархичната система. Наредба на МК за провеждане на конкурсите за директори на държавните културни институти.
  11. 11. Мениджмънт на частни и обществени организации. Хоризонтална структура на управление.
  12. 12. Мениджмънт на музикално събитие. Тур мениджър.
  13. 13. Мениджмънт на фестивали. Същност, видове фестивали, нови тенденции.
  14. 14. Закон за авторското право и сродните му права. Кризисен мениджмънт.
  15. 15. Музикаутор като организация за колективно управление на авторски права. Регистриране на музика на автори и аранжьори.

Литература по темите:

Радков, Йордан Благоев. Мениджмънт : Наука и практика / Йордан Радков; Техн. ред. Христина Николова

Ivancevich, John M. Management : principles and functions / John M. Ivancevich, James H. Donnelly, Jr., James L. Gibson

Cole, G. A. Management : theory and practice

Drucker, P. The Practice of Management. Harper Business. 1993

Ставрев, Светослав Бориславов. Основи на мениджмънта

Крейнър, Стюарт. Ключови идеи в мениджмънта : Теоретиците, които промениха света на мениджмънта / Стюарт Крейнър; Прев. от англ. език Маргарита Тодорова

Лозев, Емил Леков. Авторски и изпълнителски права в музиката.

Върбанова, Лидия. Управление на изкуствата. Университетско издателство „Стопанство”, С., 1997

Вучков, Ю. Арт мениджмънт, УИ “Стопанство”, С., 2002

Саракинов, Г., Авторско право и сродните му права в Р. България, Сиби, С., 2002

Томова, Б., Изкуство и пазар, цикъл лекции;

Томова, Б., Реформата в българската култура и алтернативните методи за финансиране, статия в сборника “Университетското икономическо образование и социалната реформа: между очакванията и реалностите”, УИ ”Стопанство”, 2002

Янкулов, Ат., Има ли шoy бизнес в България?, сп. “Твоят бизнес”, бр. 15, 2005

Средства за оценяване: