APPM128 Въведение в системната теория

Анотация:

Курсът запознава студентите с основните понятия от Обща теория на системите и теория на живите системи, които обясняват процесите, обезпечаващи цялостността и саморегулацията на системите. Предлагат се и основни идеи от теориите за социалните системи. Курсът е изграден върху казуси от отношенчески системи - семейства, организации, приятелски групи.

Целта на курса е студентите да заменят причинно-следственото мислене за човешките отношения с контекстуално и кръгово мислене и да разберат принципите за промяна на човешките системи.

прочети още
Артистични психо-социални практики и психодрама

Преподавател(и):

доц. Златка Михова  д-р
 ..... .....  

Описание на курса:

Компетенции:

- Знания за основни понятия от теориите за системите

- Разбиране на основни механизми за промяна на системите

- Умение за кръгов анализ на системни отношения

- Умение за анализ система - контекст и разбиране на смисъла на отношенията чрез анализ на контекста им.

- Умение за промяна на социална система, като студентът е "агент" на промяната.
Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Лукман, Т. и П. Бъргър, Социалното конструиране на реалността, ИК Критика и хуманизъм, София, 1996

Фуко, М., Археология на знанието, Наука и изкуство, София, 1996

Фуко, М., История на лудостта в класическата епоха, Евразия Абагар, Плевен, 1996

Bateson G. (1972) Steps to an ecology of mind, Ballantine Books.

Bruner, J.S. (1987) "Life as narrative", Social Research, 54 (1): 11-32

Burr, V., (1996) An introduction to social constructionism, London: Routledge

Foerster H. (1984) On constructing a reality. In: Watzlawick P. (ed.) The invented realiy, W.W.Norton.

Gergen, K.J. (1985) "The social constructionist movement in modern psychology", American Psychologist, 40: 266-75

Glasersfeldt E. (1984) An introduction to radical constructivism. In: Watzlawick P. (ed.) The invented realiy, W.W.Norton.

Maturana H, Varela F. (1987) The tree of knowledge, New Science Library, Boston, N.Y.

Maturana H. (1978), Biology and Language: Thе epistemology of reality, In: G.A. Miller & E. Lennenberg (eds.), Psychology and biology of language and thought, N.Y.: Academic Press.

Maturana H. (1988) Reality: The search for Objectivity or the quest for a compelling Argument. In: The Irish Journal of Psychology, vol. 9 (1988), No. 1, pp 25-82.

Maturana H., Varela F. (1980) Autopoesis and cognition: The organisation of the living, Boston: Reidel.

McNamee, S. and K.J. Gergen (1999), (eds.), Therapy as a Social Construction. London: Sage.

Senge P. (1990) The Fifth Discipline, NY: Doubleday.

von Bertalanffy L. (1968) General System Theory. Foundations, Development, Applications, N.Y.: G. Braziller

Watzlawick P. (1984) Self-Fulfilling Prophesies. In: Watzlawick P. (ed.) The invented realiy, W.W.Norton.

Watzlawick P., J. Beavin, D. Jackson (1968) Pragmatics of human communication; Вацлавик П., Бивин Д., Джексън Д. (2006) Прагматика на човешкото общуване, София, Изкуство и култура.

Watzlawick P., Weakland J., Fisch R. (1974) Change: Principles of problem formation and problem resolution, N.Y.: W.W.Norton.

Средства за оценяване:

два теста - единият върху приложение на обща теория на системите и кибернетиката, вторият - върху приложение на теорията на живите системи.