MHRB128 Проект: Кариерно развитие

Анотация:

Курсът дава възможност за свързване на изучените теоретични концепции за управление на развитието и кариерата с практиката. Студентите определят конкретни проблеми, свързани с личната практика или организация. Заданието ги насочва да се упражняват да избират подходящи теории и понятия при анализ на собственото развитие, да извършват критична рефлексия върху теорията и наблюдаваната практика и да предлагат подходящи препоръки за усъвършенстване.

Целите на курса са:

• Да се развият способностите за планиране и предприемане на дейности за развитие на собствените управленски и лидерски умения.

• Да се проучат и анализират средства и практики за управление на развитието и кариерата в конкретни организации.

• Да се приложат инструменти за самооценка и да се извърши личен SWOT анализ на текущото състояние.

• Да се приложи модел за умения и личностни компетенции при оценка на индивида и планиране на собственото развитие.

• Да се разберат по-добре и да се проучат индивидуалните стилове на учене, личностни и кариерни ориентации.

прочети още
Управление и развитие на човешките ресурси (на български и английски език)

Преподавател(и):

гл. ас. Александър Пожарлиев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Ползите и добавената стойност от ефективното и професионално управление и развитие на кариерата за отделните хора, за организацията и в по-широк смисъл.

• Психологическото въздействие на възможностите за непрекъсната/ прекъсната кариера и отражението му върху психологическия договор между отделния служител и работодателя.

• Същността и ролята на самооценката, на изграждането и насърчаването на вяра в собствените сили в ситуации на промяна на работата или ролята.

• Различните потребности у различните хора за развитие на кариерата; различните начини, по които промяната в работата или ролята засягат различните хора според тяхната възраст и етап от професионалния им живот.

• Модели за изграждане на планове за развитие, SMART цели, мерки за оценка и проследяване на резултатите.

2) могат:

• Да планират и предприемат дейности за развитие на собствените управленски и лидерски умения

• Да дават насоки относно полезността и приложението на психометрични тестове и други диагностични инструменти, които могат да се използват за улесняване на процеса на управление и развитие на кариерата

• Да определят и предвиждат възможни модели за развитие на кариерата.

• Да оказват подкрепа и съветват отделни хора, които са изправени пред възможността да направят промяна в кариерата си, било по свое желание или по друга причина.

• Да се справят с емоционалните проблеми, неизменно възникващи при управление на кариерата, да предугаждат и да реагират по подходящ начин на реакциите на служителите при загуба на работа, промяна на кариерата, трудни ситуации.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Получени от участието в курс MHRB 114 Управление на кариерата. Двата курса са взаимосвързани.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Проект

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Средства за оценка и самооценка.
  2. SWOT анализ и SMART цели, доказателства за компетентност.
  3. Планиране на собственото развитие, области, цели, мерки, времеви график.

Литература по темите:

1. Барет, Дж. (2003) Професионални тестове за самооценка на вашите способности, личност и мотивация, Фокус, София.

2. Бъкингам, М., Клифтън, Д. (2005) Открийте силните си страни. Класика и стил, София.

3. Иванчевич, Дж., Глюк, У. (2000) Планиране и развитие на професионалната кариера, ред. Карабельова, С., "Управление на човешките ресурси", Христоматия. Лик. София.

4. Пожарлиев, А. (2009) Управление и развитие на кариерата в организациите. В Управление на кариерата в организацията. Наръчник с добри практики от България и Европа, БАУРЧР, 21-50.

5. Пожарлиев, A. (2009) Управление на кариерата и развитието, УМ – НБУ, София.

6. Пожарлиев, А. (2006) Управление на личната кариера – мисията възможна, в Моята кариера, Пътеводител Капитал Кариери, Икономедиа АД, София.

7. Пожарлиев, А. (2004) Управление и развитие на кариерата, в Ефективно управление на човешките ресурси, ред. Вачкова, Е., РААБЕ, София.

8. Boyatzis, R. E., Kolb, D. A. (1991) Assessing Individuality in Learning: The Learning Skills Profile. Educational Psychology, Vol. 11, Issue 3/4, p. 279.

9. Carter, G., Cook, K., Dorsey, D. (2009). Career Paths. Charting Courses to Success for Organizations and Their Employees. Wiley-Blackwell.

10. King, Z. (2004). Career Management – a CIPD guide. London: CIPD.

11. Knowdell, R. L. (1996). Building a Career Development Program. Davies-Black Publishing, Consulting Psychologists Press, Palo Alto, California.

12. Kolb, D. A. (1999) Learning Style Inventory. Version 3. Hay/ McBer.

13. Osland, J., Kolb, D., Rubin, I., Turner, M. (2007) Organizational Behavior: An Experiential Approach, 8-th edition, NY: Prentice-Hall.

14. Schein, E. (1990) Career Anchors: Discovering Your Real Values, London: Pfeffer and Co.

15. Yarnal, J. (2008). Strategic Career Management. Developing your Talent. Elsevier.

Средства за оценяване:

ПРАКТИЧЕСКО ЗАДАНИЕ MHRB 128 План за развитие

Това задание трябва да бъде публикувано в е-платформата и получено от Вашия преподавател най-късно до г.

Заданието има за цел да развие способностите ви за планиране и предприемане на дейности за развитие на собствените управленски и лидерски умения.

Напишете доклад-самооценка до Вашия пряк мениджър, водещ на курса или друг, подходящ за целта човек, в който:

1. Като използвате различните средства за самооценка от курса MHRB 114 (стил на учене, умения и компетенции, личностна и кариерна ориентация) или информация от други диагностични инструменти, с която разполагате, направете личен SWOT анализ на своите управленски (лидерски) умения (силните и слабите си страни, възможности и опасности в процеса на развитие в управленската работа) (Указание 2).

(40 точки)

2. Приведете поне три доказателства за тях с помощта на конкретни примери (ситуации) от ежедневната Ви управленска практика (или друга дейност).

(15 точки)

3. Определете потребностите си за учене и развитие и в резултат на направения анализ, определете цели и съставете план за своето развитие, като подредите по приоритет потребностите си за следващите 2 години (Указание 1).

(25 точки)

4. Покажете разпределението на времето по прагматичен начин (Указание 3).

(10 точки)

5. Направете рефлексия върху процеса на учене през първия семестър на магистърската програма. Тази част цели да ви помогне да затвърдите наученото.

(10 точки)

Указания заданието:

1. Добре е да опитате да свържете плана си за развитие с процеса на учене в програма УРЧР. Той може да бъде в съгласие с резултатите от работата ви в курсовете от подготвителния семестър и да отчита програмата за първи, втори и трети семестър. Използвайте доколкото е възможно SMART подхода при определяне на целите за развитие.

2. SWOT анализ означава анализ на Strengths (силни страни), Weaknesses (слаби страни), Opportunities (възможности) и Threats (опасности). Първите два критерия се отнасят до вас, докато вторите два до заобикалящата ви външна среда. Целта на това упражнение е да покажете компетентност и доказателства за умения за критична саморефлексия.

3. Най-подходящо е представянето на дейностите от плана за развитие с помощта на таблица или схема. Подходящ начин за графично представяне на разпределението на времето е схемата тип Гант.

4. Имате свободата да използвате толкова илюстративен и доказателствен материал, колкото смятате, че Ви е необходимо (графики, профили, примери). Той може да бъде представен и под формата на приложения (но в един общ файл!).

5. Планът ви за развитие следва да стане част от вашето портфолио.

Приятна работа!

Общи критерии за оценка:

Разбиране на съдържанието на курса и познаване на теориите и понятията. Това включва умението да се извършва критична рефлексия върху теорията и практиката, умението да се избират подходящи теории и понятия при анализ на конкретни ситуации.

Умение за анализиране и използване на концепциите от курса в практиката. Това е умение да се определят конкретни проблеми, свързани с личната практика или организация. Също така демонстриране на разбиране за по-широкообхватни проблеми, създаващи по-голяма неопределеност и несигурност, за това какво е реално постижимо в практиката.

Умение за логически издържано и структурирано излагане на информацията с точни, кратки и убедителни обяснения.

Умение за използване на схемни и таблични средства, където е подходящо.

Конкретни критерии за оценка:

1-2.

Покриване на минимума:

 Определени умения, стил на учене, позоваване на резултатите от поне едно средство за самооценка

 Опит за анализ на силните и слабите страни

 Връзка между определените умения и изискванията на реалната управленска практика

Много добро представяне:

• Доказателства за използване на две и повече средства за самооценка

 По-подробно излагане на резултатите от самооценките и възприемането на тези резултати

 По-детайлен анализ на силните и слабите страни

 Подходящи доказателства и примери от практиката и опита

 Кратко обяснение на някой от моделите, от които се изхожда (цикъл на учене, профил на уменията, йерархична карта на компетентността)

3-4

Покриване на минимума: (4+ точки)

 Връзка с първи въпрос

 Изброени потребности от развитие

 Вземане предвид на времето

Много добро представяне: (7+ точки)

 Силна връзка с първи въпрос, показана в избора на подходящи средства за развитие

 Ясно определени и приоритетизирани потребности

 Определени критерии за измерване на постигнатото и необходима подкрепа

 Ясен времеви график със скала за 2 години (тип Гант)

 Използване на формат на план за развитие от учебния материал или препоръчаната форма в практикума (или друг подходящ формат)