SQBM004 Управленско учене и развитие

Анотация:

Съвременните тенденции в информационната и концептуална епоха в началото на 21 век се характеризират с изключително високи темпове на развитие на всички сфери от живота, нарастваща динамика, несигурност и непредсказуемост в бизнеса. Успешната реализация на мениджърите и лидерите зависи не само от това какви професионалисти са, а и от това как учат и се развиват непрекъснато. Курсът си поставя за цел да спомогне изграждането на умения за учене и развитие, съответстващи на новите методи и подходи, характерни за управлението в 21-ви век. За успешната реализация на всеки мениджър и лидер е важно осъзнато да управлява собствения си процес на учене, развитие и промяна в начина на мислене.

Съдържанието на курса е насочено към опознаване на процесите на ефективно учене и овладяване на умения за учене и саморазвитие, чрез използване на водещи теории и модели за ученето при възрастните.

прочети още
Мениджмънт за организационно съвършенство

Преподавател(и):

гл. ас. Александър Пожарлиев  д-р
доц. Димитър Панайотов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

• Изучават и развиват собствения си потенциал по отношение на индивидуален стил на учене, избор на посока за развитие, актуални познания, умения и изповядвани ценности.

• Анализират и извършват рефлексия върху своите действия, за да управляват системно и ефективно процеса на собственото учене и развитие.

• Определят лични цели, насоки и планове за действие. Изграждат визия и планове за развитие и проактивно се ангажират с израстване и развитие.

• Работят в екип и се интегрират в студентската общност, участват в самоподпомагащи се групи и притежават натрупан опит за работа в екип и умения за комуникация с колегите.

• Разбират и оценяват по-добре себе си и другите с помощта на различни инструменти и модели.

• Разбират навиците на високата лична ефективност.


Предварителни изисквания:
Няма изисквания за предварително изучавани курсове

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност и природа на ученето. Учене при мениджърите и лидерите. Теории за ученето. Психологически принципи на ученето.
  2. Теория за учене чрез опита – динамичен и холистичен модел за управленско учене и развитие.
  3. Индивидуални различия в процеса на учене. Стилове на учене. Основни характеристики и проявления в работата
  4. Компетенции и умения за учене и развитие. Йерархична карта на управленската компетентност.
  5. Единичен и двоен цикъл на учене. Адаптивно и генеративно (творческо) учене. Трансформиращо учене.
  6. Същност на самоусъвършенстването. Принципи и практики. Отговорност за и собственост върху собственото учене и развитие. Ориентация към промяна.
  7. Етапи на развитието. Цикъл на развитието и промяната. Управление на процеса на учене и развитие? Планиране на развитието.
  8. Роля на осъзнаването в процеса на учене. Условия за разширяване на осъзнаването.
  9. Рефлексивно учене. Видове рефлексия. Цикъл на рефлексия.
  10. Рефлексивна практика. Мениджърът като рефлексивен практик. Умения за рефлексия и рефлексивен диалог.
  11. Учене отвътре – навън. Теория U. Вътрешни измерения на ученето. Изкуството на слушането, свързването и присъствието.
  12. Учене с помощта на другите. Коучинг, менторство, консултиране, съветване.
  13. Основни способности за екипно учене. Поощряване на стремежите, рефлексивен разговор, разбиране на комплексността.
  14. Учене чрез действие. Съвместно разрешаване на проблеми.
  15. Учене през целия живот. Непрекъснато професионално развитие. Планиране на ученето и развитието.

Литература по темите:

• Бъкингам, М., Клифтън, Д. (2005). Открийте силните си страни. Класика и стил.

• Голман, Д. (2000). Емоционална интелигентност. С., Кибеа.

• Кови, Ст. (1999). Седемте навика на високо ефективните хора – действена стратегия за личностна промяна. С., Кибеа.

• Кови, Ст. (2012). Осмият навик. С., Кибеа.

• Мерлеведе, П., Бриду, Д., Вандам, Р. (2005). 7 стъпки към емоционална интелигентност. Класика и стил.

• Пожарлиев, A. (2008). Управление на кариерата и развитието, УМ – НБУ.

• Пожарлиев, А. (2004). Оценка на уменията за учене и стиловете на учене при обучение на мениджъри. Психологични изследвания, кн. 1, БАН, с. 81-100.

• Сенги, П. (2012). Петата дисциплина. С. Изток-запад.

• Харис, Дж. (2008). Успешната обратна връзка. Харвард бизнес прес, сп. Мениджър.

• Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1987). Reflection: turning experience into learning, Kogan Page, London. 26-27, 30-34.

• Brockbank, A. & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. London and Philadelphia, Kogan Page.

• Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

• Scharmer, O. (2007). Theory U: Leading from the Future as It Emerges. Cambridge, MA: Society for Organizational Learning.

• Revans, R. (1998) ABC of action learning. London: Lemos and Crane.

• Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. NY: Basic Books.

• Schon, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey Bass.

Средства за оценяване:

Две писмени индивидуални задания с равна тежест.