TEAM205 Театърът на ХХ век: Модерност и модернизъм ІІ част
Анотация:
Курсът е едно семестриален и има за цел да зададе на студентите не само познания от теорията на театралното изкуство и спецификата на неговото развитие през ХХ в., но най-вече умения да мислят уникалността на театъра/театралния жест в системата на изкуствата и неговото значение за човека в модерния свят.
Курсът “Театърът през ХХ в.” въвежда ключови фигури в драматургията, основни драматургични форми, театрални теории и практики, типове театрално образование от ХХ в.
• работи се върху представянето на автори и пиеси и върху по-подробното им обсъждане и дискутиране в съпътстващата лекциите семинарна работа.
• Лекциите са систематизирани около група проблемни зони, които фокусират процесите в автономното поле (Бурдийо) на театралното изкуство от една страна и отношенията му с останалите изкуства, както и начините му на присъствие в обществото - от друга. Ще бъдат представени различните драматургични и сценични форми, в които се мисли индивида и неговото място в модерния свят, идеологическите трансформации в конституирането на театъра като институция, пространство и функции в модерната държава и общество, промените в социалната конвенция “театър”, паметта и съхраняването на перформативното знание, начините на производство на класически фигури в театралната история, както и мястото на театралното изкуство като вид медия в медийния свят през ХХв.
• Запознаване на студентите с актуалната проблематика на съвременното писане за театър.
• Акцент върху интер-дисциплинарността на съвременната театрална практика (театър – кино, театър – визуални изкуства, театър - медии и пр.)
• Ефективно обговаряне в динамична дискусионна среда на акцентираната проблематика. Интерактивен и дискусионен принцип на организация на семинара.

Преподавател(и):
проф. Виолета Дечева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основни методи в развитието на театъра на ХХ век, произтичащи от основни за неговото съществуване теории
• основни понятия и фигури в тях
• основни парадигми за театър и причините за тяхната смяна през ХХ в.
• значението им за съвременния театър като цяло и за развитието на театъра в България през 21в.
2) могат:
• Да ги съотнасят към практическия си опит като работа в различни сценични практики
• Да осъществяват модерната връзка между теория и практика, в рамките на която да формулират функциите и правилата на изкуството в своята работа
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• основни понятия в театралната теория и практика на ХХ в.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Театърът в тоталитарната държава. Политически и партиен театър. Партийният канон в драмата - ситуации, типове конфликти, образи, символика. Социалистически реализъм и социалистическа драматургия
- Театралната институция в тоталитарната държава - организация, структура и идеологически контрол. Театърът като ключова, “жива” медия на идеологическо въздействие.
- Театърът като част от обществото: театър и зрител или алегоричното “четене”, “всичко е политическо”. Театърът като вестник. Естетически експерименти - луфтове и балансиране в структурата на театралната институция. Драматургията - алтернативи
- Театърът в епохата на техническата възпроизводимост на изкуството. Театър и медии. Паратеатрални форми. Театър и антропология: Р.Шехнер, Й.Барба, Й.Гротовски (“Към беден театър”).
- Театър и постмодернизъм. Драма-сцена: Деконструкция на модерната драма и театър.
- Пастиш. Колаж. Интеракции. Wоrkshop, перформанс. Танцов театър
- Драматургия на 90-те: Новите “сърдити”. Сюжети и фигури. Обратно към реалността?
- Театър и пазар. Театрален мениджмънт. Театър и посткомунизъм
Литература по темите:
Пиеси
1. Ануи, Ж., Чучулигата
2. Бекет, С. В очакване на Годо, Щастливи дни, Не-аз, Краят на играта.
3. Бернхард, Томас, Видимото мами, С. 2004
4. Бернхард, Томас, Театралът, С.2003
5. Брехт, Б., Избрано. Пиеси, т.3., С.1984 и Купувачът на месинг, т.4
6. Ведекинд, Фр., Пробуждане на пролетта, С. 2003
7. Виткевич, Пиеси, С. 1993
8. Горки, М., На дъното, Еснафи
9. Дюренмат, Фр., Ромул Велики, Посещението на старата дама, Физици, Метеор.
10. Жари, Ал., Юбю. Юбю крал, Юбю рогоносец, Окованият Юбю, С.1996
11. Жьоне, Ж., Слугините
12. Ибсен, Х., Драми, С.1981
13. Ибсен, Х., Драми, С.2003
14. Йелинек, Елфриде, Драми., С., Рива, 2005
15. Йелинек, Елфриде, Няма нищо, С., Рива, 2006
16. Йонеско, Й. Плешивата певица. Носорозите
17. Йонеско, Й., Есета., в: Гестус, 1990/ 7-8, с.107
18. Йонеско, Й.,Въздушният пешеходец, Пиеси. За театъра., Леге Артист, 2007
19. Колтес, Ж.-Мари, В самотата на памуковите полета, Роберто Зуко
20. Метерлинк, М., Вътре, Натрапницата, Смъртта на Тантажил, Пелеас и Мелизанда. В: ”Сврака на бесилката” и още 8 пиеси от класиците на белгийската драматургия Морис Метерлинк, Фернан Кромелинк, Мишел дьо Гилдерод. С.2002
21. Милър, А., Смъртта на търговския пътник, Цената, След грехопадението
22. Мюлер, Х., МашинатаХамлет, Поръчението
23. Мюлер, Х., Филоктет, Херакъл 5, хорация, Битката, Животът на Гундлинг, Фридрих фон Пройсен, Сънят Мечтата Викът Лесинг, Пустеещи брегове, Медеяматериал, Пейзаж с Аргонавти, С. 1989
24. Олби, Е., Случка в зоопарка, Кой се страхува от Вирджиния Улф, С.1972
25. Осбърн, Дж., Обърни се с гняв назад
26. Пинтър, Х., Парникът, Завръщане у дома, Лунна светлина, С.1995
27. Пинтър, Х., Сутеренът, Гости на чай, Последна чашка, С., 1991
28. Пирандело, Шест лица търсят автор.
29. Сартр, Ж.-Пол, При закрити врата, Мръсни ръце
30. Стопард, Т., Розенкранц и Гилдернстерн са мъртви, Аркадия
31. Стриндберг, А., Избрано в два тома, С.2002
32. Съвременен британски театър.Панорама. С.1999
33. Съвременна немска драма. Панорама. С. 2002
34. Тенеси Уйлямс, Котка върху горещ ламаринен покрив, Трамвай ”Желание”, Стъклената менаджерия
35. Толстой, Л., Живият труп
36. Турини, П. Алпийско сияние
37. Фриш, М., Биография: игра. Леге Артист, 2004
38. Фриш, М., Дон Жуан, или любовта към геометрията, С.1979
39. Хандке, П., Блус под земята. С., 2007
40. Чехов, А.П., Пиеси
41. Шепард, С., Състояние на ума
42. Шницлер, А., Време за признание, С. 2003
43. Шницлер, А., Хоровод., С.199..
44. Шоу, Б., Човекът и оръжието, Пигмалион, Професията на г-жа Уорън
45. Юджийн О‘Нийл, Дългият път на деня към нощта
Библиография
1. Зимел, Георг, ”Големият град и духовният живот” в: Социологически проблеми 2001/ 1-2 с.130- 140
2. Baier, L., Artaud lesen. Notizen bei einere verständnislösen Lektüre, in: Akzente, H.5, 23.Jg., Oktober 1977, S.388-404
3. Bently, Eric, The Life of The Drama, Atheneum. New York 1967
4. Blanchoth, Artaud, in: ders., Le livre a venir, Paris: Gallimard/folio 1986, S.50-58
5. Bürger, P., Mimetische Kunst und Kulturrevolution: Antonin Artaud, in: ders., Prosa der Moderne, Frankfurt/M.: Suhrkamp 1992, S.236-252
6. Burger, P.:Theorie der Avantgarde, Fr. am Main, 1981
7. Douglas, M.: Ritual, Tabu und Körpersymbolik. Sotioalanthropolologische Studien in Industriellgesellschaft und Stammeskultur, Frankfurt/M.: Suhrkamp 1981.
8. Fiebach, J.: Von Craig bis Brecht, Studien zu Kunstlertheorien des 20. Jahrhundert, Henschel Verlag Berlin, 1975
9. Finter,H.: Der subektive Raum. Bd.2: ” ...der Ort wo das Denkenseinen Körper finden soll”: Antonin Artaud und die Utopie des Theaters, Tübingen:Narr 1990
10. Fischer-Lichte, Kurze Geschiche des deutschen Theaters, Tubingen, Basel, 1993
11. Hoßner, U., Erschaffen und Sichtbarmachen. Das Theaterästhetische Wissen der historischen Avantgarde von Jarry bis Artaud, Bern u.a.:Lang 1983
12. Innes, Ch.: Holy Theatre. Ritual and the Avant Garde, Cambrige u.a.: Cambrige University Press 1981
13. Sonntag, S.:Annährung an Artaud, in: dies.: Im Zeichen des Saturn. Essays, München/Wien: Hanser 1981, S. 41- 93
14. Turner, V.: Das Ritual. Struktur und Anti-Struktur, Frankfurt/M./New York: Campus 1989
15. Арто, А., Театърът и неговият двойник, С.1985
16. Барба, Еуженио, Антропология на театъра, Първи хипотези в: Театрален бюлетин, 1981/2
17. Барба, Еуженио, Плуващите острови, в: Театрален бюлетин, 1984/1
18. Барба, Еуженио, Фикцията на двойнствеността в: Театър, 1991/1, с.35
19. Баро, Жан-Луи, Езикът на тялото, в: Театрален бюлетин, 1982/ 4
20. Барт, Р., ”Сляпата Майка Кураж” и ” Задачите на брехтовата критика” в: Въображението на знака, с. 1991, с.232-242
21. Бодлер, Художник в съвременния живот, в: Естетически и критически съчинения, С. 1976, с. 510 -
22. Браунек, М., Театърът в ХХ в. в: Гестус, 1-2, 3-4, 5-6/ 1990
23. Брук, Питър, Избрани творби. С., 1978
24. Гротовски, Йежи, Към беден театър, в: Театрален бюлетин, 1984/ 2, 3, 4
25. Гротовски, Йежи, Странстване към театъра на изворите, в: Театрален бюлетин, 1981/2
26. Дада-похододът, Проблеми на изкуството, 1998
27. Дерида, Ж., Театърът на жестокостта и затвореността на представлението, в: Гестус, 1998, с. 213-251
28. Дечева, В., Авторът и неговият интерпретатор. Драматургията на Фридрих Дюренмат и сценичната й рецепция в България. С.2003
29. Дечева, В., Актьорът като автор и произведение на изкуството, С. 2003
30. Дечева, В., Към проблема за режисурата. Българският театър между двете световни войни., С., Просвета, 2006
31. Дидро, Парадокс за актьора, Естетика и теория на изкуството, С., 1981, с.498-556
32. Драматургията на Чехов – динамика на неизменността, в: Руска литература, С. 2002, с.225-254
33. Леман, Ханс-Тийс Постдраматичният театър. Превод Гергана Димитрова. Нов български университет. С. 2015. 608 с.
34. Лукач, Д., Към социологията на модерната драма, в: Хаос и форми, С. 1989
35. Мартин Еслин, Театър на Абсурда, в: Театрален бюлетин, 1985/6
36. Мейрхолд, Вс., Избрани, С. 19..
37. Ницше, Фр., За произхода на трагедията от духа на музиката, в: Раждането на трагедията и други съчинения, С.1990, с. 53 –
38. Сонди, П., Теория на модерната драма, С. 1990
39. Сп.Театър 1999/ 3-4 Гротовски
40. Сп.Театър 2000/ 3-4 Кантор
41. Станиславски, К.С., Работа на актьора над себе си в 2 т., и ”Работа на актьора над ролята”, С. 1984
42. Таиров, А., Избрано, С. 19..
43. Театралният експресионистичен спектакъл в проектите на Баухаус - Лотар Шраер, Освалд Шлемер, Василий Кандински, Валтер Гропиус. Теоретичен сборник, НАТФИЗ, 1998
44. Тодоров, Вл., Малък парадокс за театъра и други фигури за живота, С. 1997
45. Тодоров, Цв., Изкуството според Арто, в: Театрален бюлетин, 1984/1, с. 161-172
46. Шилер, Фр., Театърът, разгледан като морален институт, в: Естетика, С. 1981, с. 90-101