TEAM200 Театрално изкуство и общество - реализация на проект

Анотация:

Целта на курса е да осигури на студентите методологическа рамка за осъществяване на конкретен театрален проект, както и негови производни формати в т.ч. мини сериали, радио-пиеси, четения, образователни проекти, пърформанси и инсталации, чрез изграждане на творчески екипи за работа в контекста на актуални обществени теми. Курсът е развит в две части (І част - концептуален проект и ІІ част - реализация на проект), които са ядрото на практическото обучението в МП през първия и втори семестър.

В него актьори, режисьори и драматурзи съвместно създават концепция за бъдещия творчески проект, осъществяват реализацията му, като конструират и устойчивостта на неговото социално действие.

прочети още
Театралнo изкуство и общество

Преподавател(и):

проф. Възкресия Вихърова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Общественото битие на човека във фокуса на творческия проект;

• Структура и организация на театралния спектакъл;

• Елементи на театралния спектакъл – интеграция на форма, съдържание и средства за реализация;

• Начини за изграждане на специфична театралната естетика;

2) могат:

• Да провеждат действие по зададена сценична задача през избрана методологична система/школа;

• Да създадат театрален спектакъл в режим на екипна работа;

• Да формулират и провеждат гражданска позиция през културен проект;

• Да конструират и деконструират творческа реалност;

• Да опишат творческия проект според изискванията на финансиращите програми в България.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Завършена бакалавърска степен или колеж в научно направление 8,4 и 8,3

• Необходимата теоретична рамка се въвежда през аудиторния курс ТЕАМ105Театърът на ХХ в.: Модерност и модернизъм І част, който се води през есенния семестър.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Репетиционен процес – работа с текст или тема..
  2. Репетиционен процес – работа с референции
  3. Репетиционен процес – работа с пространствени и визуални решeния
  4. Репетиционен процес – работа с актьора
  5. Репетиционен процес – работа с композитор, създаване на фонограма
  6. Репетиционен процес – създаване на протоколи..
  7. Репетиционен процес – конструиране на цялост
  8. Публична презентация на резултата
  9. Финално оценяване.

Литература по темите:

1. Барба, Еуженио, Антропология на театъра, Първи хипотези в: Театрален бюлетин, 1981/2

2. Барба, Еуженио, Плуващите острови, в: Театрален бюлетин, 1984/1

3. Барба, Еуженио, Фикцията на двойнствеността в: Театър, 1991/1, с.35

4. Барт, Р., “Сляпата Майка Кураж” и “ Задачите на брехтовата критика” в: Въображението на знака, с. 1991, с.232-242

5. Богданов, Б. 1998. Промяната в живота и текста. Реторични есета за трудностите на преобразуванието, Издателство „Отворено общество”, София.

6. Браунек, М., Театърът в ХХ в. в: Гестус, 1-2, 3-4, 5-6/ 1990

7. Брук, Питър, Избрани творби. С., 1978

8. Бьодикер М-Л., Ланге, В., Форми на груповодинамичен тренинг. София, ИК”Семарш”, 2002

9. Вилар, Жан, Театърът в служба на обществото. ТБ, 1985/5, 6; 1986/1

10. Гротовски, Йежи, Към беден театър, в: Театрален бюлетин, 1984/ 2, 3, 4

11. Гротовски, Йежи, Странстване към театъра на изворите, в: Театрален бюлетин, 1981/2

12. Гълъбов, А. 2012. Социология на политическото действие, НБУ, София.

13. Дерида, Ж., Театърът на жестокостта и затвореността на представлението, в: Гестус, 1998, с. 213-251

14. Дечева, В., Актьорът като автор и произведение на изкуството, С. 2003

15. Деларош, Патрик – Да се говори играейки, ЛИК 1999

16. Димитров, П., Психодинамична картина на тренинг групата. Човешки ресурси, бр. 2/172, стр. 25-27, 2008

17. Добин, Ефим С., Герой, сюжет, деталь, М., Сов.писатель, 1962.

18. Зонтаг, Сюзан, Подход към Арто, (Болестта като метафора), ТБ, 1985/1

19. Иванов, С.,Теория и практика на социално-психологическия тренинг на студенти, София, Университетско издателство „Св.Климент Охридски”, 2011.

20. Кантор, Тадеуш, Театърът на смъртта, ТБ, 1985/6

21. Лотман, Юрий – Типология на културата, “Народна култура”, 1990.

22. Мейрхолд, Вс., Избрани, С. 1984

23. Николова, Искра – Modus Operandi или принципът на колажа, С., 2002.

24. Николова, Камелия – Театърът на границата на ХХ и ХХI век, ИК „Фигури“, 2007.

25. Павис, Патрис, Въпросник за анализ на театралното представление, ТБ, 1987/ 4-5

26. Сонди, Петер, Теория на модерната драма, С.,НИ, 1990.

27. Сп.Театър 1999/ 3-4 Гротовски

28. Сп.Театър 2000/ 3-4 Кантор

29. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над ролята.”, София: Наука и изкуство, 1977.

30. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над себе си. I част.”, София: Наука и изкуство, 1981.

31. Страсбърг, Лий, Мечта за страст – развитието на метода, ТБ (Театрален бюлетин), 1988/4 (с.122-155), 5/6 кн (149-224)

32. Таиров, А., Избрано, С. 1984.

33. Тодоров, Цв., Изкуството според Арто, в: Театрален бюлетин, 1984/1

34. Шилер, Фр., Театърът, разгледан като морален институт, в: Естетика, С. 1981

35. Шурбанов, Ал. Между патоса и иронията. София. 1992

36. Ян Кот, Канторовата молитва (За “Няма да се върна никога” на Кантор), ТБ, 1988/5-6

37. Ян Кот, Театърът на същността: Кантор и Брук, ТБ, 1985/6