OOOK119 Медии и политика
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които представляват различни форми на учебна натовареност. Различни аспекти, засягащи връзката между политиката и медиите в исторически и теоретичен план. Дискусионен форум, в който студентите следва да приложат интерпретативни умения към проблемите на функционирането на политическото в медиите.
Формиране на оценката – комплексно. От една страна се проверяват теоретичните познания и подготовка на студентите чрез тест. От друга – активността и качеството на участие в дискусионния форум. Основните критерии за оценката са:
• Придобит минимум познания на различните интерпретативни гледни точки към политическите функции на медиите;
• Познания за различните техники и технологии на политическо действие чрез масовата комуникация;
• Практически умения за работа в сферата на политическата комуникация в различни условия – кампания, текуща дейност в партии и институции, медиапланиране и др.;
• Аналитични възможности за интерпретация на медийни политически съобщения.
Преподавател(и):
проф. Росен Стоянов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Да знаят положителните и отрицателни ефекти при използването на отделните методи и методики за анализ на медийни съобщения.
2) могат:
Да владеят основните категории и понятия на теорията на политическата комуникация.
Да могат да „четат“ и интерпретират смисъла на медийните политически съобщения.
Да придобият минимални умения и знания за работата на медийните консултанти и имиджмейкърите на политици.
Предварителни изисквания:
Студенти с интереси в областите на политиката, обществените комуникации, медиите, маркетинга, социологията.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Власт. Видове власт. „Четвъртата власт”.
- Медии и демокрация. Същност на политическата комуникация.
- Пропаганда.
- Политическа реклама – същност и определения. Работа в групи.
- Политически имидж. Същност и техники за изграждане. Работа в групи.
- Политически ПР. Негативна кампания.
- Политически брандинг.
- Международни Пъблик афеърс и Правителствен Spin. Пресаташе, връзки с медиите, говорител. Етикет и протокол.
- Публична личност и публичност. Политическа публичност. Дискусия.
- Конвенционални и нови медии. Интернет политика.
- Политика и политическо говорене в медиите.
- Медии и избори. Практическо занимание.
- Съвременни политически митове. Дискусия.
- Спорт, изкуство и политика.
- Политически комуникации в България – 1990-2023
Литература по темите:
1. Най, Джоузеф С., Международни конфликти: Теория и история, София, Прагма, 1998 г.
2. Найо Тицин: Ваше Величество, колко ви е часът? 13 години медиен образ. Spotlight/Mobilis. С., 2003.
3. Найо Тицин представя: Иван Костов – отговори. Медиен образ от март 20024. до април 2006. Siela. С. 2006.
5. Стоянов, Росен К., Конфликтен дискурс, масмедии и политика, София, НБУ, 2009.
6. Стоянов, Росен К., Медиа бележки, София, НБУ, 2011.
7. Стоянов, Росен К., Политически комуникационни практики, София, НБУ, 2013.
8. Сартори, Дж., Теория на демокрацията, т.I и т.II, Център за изследване на демокрацията, София, 1987/1992 г.
9. Медиите и политиката. Съст. Г. Лозанов, Орл. Спасов. Фондация „Медийна демокрация” и Фондация „Конрад Аденауер”. С., 2011.
10. Ellis, Andrew – The Psychology of Language and Communication, New York, Guilford, 1986.
11. Fisher, Glen – American Communication in a Global Society, Norwood, New York, Ablex, 1979.
12. Keane, John – The Media and Democracy, Cambridge, Polity Press, 1994.
13. Meadow, Robert G. – Politics as Communication, Norwood, New York, Ablex, 1980.
14. Origins of Terrorism: Psychologies, Ideologies, Theologies, States of Mind, Ed. by Walter Reich, Cambridge University Press, 1992.