MUSB006FM Фолклорни музикални изкуства
Анотация:
Овладяване на съвършена гласова постановка в определен певчески стил,певчески похвати и характерна фонетична определеност. Постигане на традиционно творческо изпълнение на народната песен.Изграждане на професионални певчески навици,постигане натехника и култура на пеенето.Изграждане на собствен репертоар.
Преподавател(и):
проф. Георги Петков д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Каква е спецификата на пеене и характерната фонетична определеност в различните фолклорни области.
2) могат:
• Да постигнат традиционно творческо изпълнение на народната песен.
• Да изградят професионални певчески навици и култура на пеене.
• Да дешифрират и интерпретират песенен материал.
• Да създадат свой собствен репертоар.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат изявен интерес към българската народна песен, да притежават музикални и вокални дарования, творчески данни и вътрешноемоционална нагласа. Успоредно изучаване на солфеж и теория на музикалните елементи
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален с корепетитор
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Класификация и разпространение на народните песни. Характерни примери. Разучаване по слух на обредна песен
- Разучаване на обредна песен по ноти. Начални упражнения за изравняване на певческия диапазон
- Разучаване на хороводна песен по ноти. Упражнения за утвърждаване на стиловата звучност
- Затвърждаване на разучената песен. Поставяне на текста. Упражнения за изравняване на лесно озвучими вока
- Разчитане по ноти и с текст на хороводна песен. Упражнения за усъвършенстване на по-трудно озвучими вокали
- Разчитане на prima vista с ноти и тескт – песен в равноделен размер. Упражнения за изразяване на целия певчески диапазон
- Усъвършенстване на разчитането на prima vista с тескт и ноти. Упражнения за точно фиксиране на кякои интервали във възходяща посока
- Разчитане на песен в 5/8 по ноти и с текст. Упражнения за фиксиране на някои интервали в низходяща посока
- Упражнения за правилно дишане и фразиране. Затвърждаване на някои от разучени песни – вокално изразяване и орнаментика
- Разучаване по ноти на песни в равноделен резмаре. Комбинирана орнаментика. Работа с вокализи – II етап
- Вокализите за народните певци и певици – средство за усъвършенстване на народния певец. Разчитане на вокализи – I етап
- Комбинирана орнаментика. Работа с вокализи
- Упражнения за разпяванев неравноделни размери. Разучаване на песен в неравноделен размер. Работа с вокализи
- Затвърждаване на разчетена песен. Вокализ
- Преговор на песенния материал. Изпълнение на вокализ със съпровод на пиано
Литература по темите:
• Хаджиев, П. – Шопов,К. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Музика” С 1978
• Кушлева, А.- Кушлева,Ст. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Музика” С 1974
• Диамандиев, Асен. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Наука и изкуство” С 1974
• Чивчиева, Цв. – Имандиева,В. Солови народни песни със съпровод на пиано. ДИ”Музика” С 1975
• Прашанов,Тодор. Солови народни песни със съпровод. ДИ”Наука и изкуство” С1974
• Шопов, К. Български народни песни и хора ИК „Фортуна прес” 2006
• Стойков, Н. Солови народни песни със съпровод на народен оркестър. ДИ „Музика” С 1975
• Иванова, Д . Солови народни песни със съпровод на пиано. АКТ „Мюзик” Пловдив 2001
• Георгиева, Р. Популярни народни песни със съпровод на пиано. Част първа- Тракия АМТИИ Пловдив 2006
Средства за оценяване:
Текущото оценяване се формира на базата на изпълнението на текущи практически задания.При липса на текущи оценки- студентът се явява на устен практически изпит.