CINB004 Специфика на снимачната дейност
Анотация:
Курса има за цел да изгради в студентите базови теоретични познания за структурата на филмопроизводството от подготвителния до постпродукционния период както и да изгради базови умения за боравене с кино и видеотехника
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните фази на киноснимачния процес, как да подбират необходимата техника и как да следват последователността в която се създава художественото произведение
2) могат:
Да боравят на начално ниво с кино и видеоснимачна техника, да изграждат грамотно изобразително решение – в техническо и творческо отношение
Предварителни изисквания:
Успешно завършен курс CINB002 Изразни средства на оператора в киното и телевизията
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Снимачна техника, осветление и грип. Техника на безопасност на снимачната площадка и в студио.
- Осветителни тела - според спектъра излъчвана светлина и според вида на източника. Източници на концентрирана и „мека” светлина.
- Основи на работата с осветителни тела. Допълнителни приспособления към осветителните тела, грип техника.
- Допълнителни технически приспособления за контролиране на светлината необходими на снимачната площадка
- Подобряване и манипулиране на изображението посредством светофилтрите. Филтри за камера и филтри за осветление.
- Изграждане на прости осветителни схеми. Контраст. Баланс на светлината.
- Създаване на светлинно и цветово единство на филмова сцена
- Снимане в натура и снимане в декор, разлика в технологията на работа.
- Създаване на изобразително решение наподобяващо естествени дневни светлинни условия
- Принципи на заснемане на филмова сцена. Монтажна последователност и групиране на кадрите по гледни точки
- Снимане при специфични условия. Режимни снимки , снимане ден за нощ. Създаване на ефект мъгла, ефект дъжд. Проблеми в организацията на снимачния процес
- Многокамерно снимане – предимства и недостатъци. Телевизионно многокамерно снимане и кино способ на многокамерното снимане Изграждане на осветителна схема.
- Създаване на сцени пресъздаващи нетипични условия, работата на режисьора и оператора при изграждането им. Кадри с ефект на светлина от огън, свещ, газена лампа. Създаване на светлинен ефект от неонови реклами
Литература по темите:
Ян Шмок Изкуствено осветление във фотографията 1979
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
П.Бърнев Портретна фотография 1982
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak Second Edition 1991