PHIB202D Основи на логиката
Анотация:
В курса се разглеждат основни понятия, методи и проблеми, свързани с логическия инструментариум, в контекста на тяхното приложение за анализ на различни дискурсивни контексти: разговор, беседа, дебат и писмено изложение. Курсът съдържа исторически преглед на развитието на логиката като дисциплина, систематично изучаване на онези ключови елементи от нейния понятиен апарат, които са приложими в указаните контексти на анализ, и упражняване на техниките на логическия анализ чрез анализ на различни по вид текстове.

Преподавател(и):
доц. Христо Гьошев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Кои са основните етапи в развитието на логиката като наука и средство за анализ.
Какви са основните понятия и проблеми в областта на логиката.
Какви са стандартите и значението на критическото мислене в академичен и в социален план
2) могат:
Да разпознават логическата структура и елементи в речта и в писмен текст.
Да оценяват валидността на логическите умозаключения
Да участват в дискусии чрез рационална оценка на аргументи.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Мисъл, Логика, Критическо мислене
- Историческо развитие на логиката
- Понятия, съждения и умозаключения
- Елементи и структура на аргументите
- Видове аргументи
- Методи за доказване на невалидност
- Неформални аргументни заблуди
- Създаване на аргументи
- Анализ на ценностни твърдения
- Текущ контрол
- Дефиниции – структура и анализ
- Разпознаване и оценка на аргументите
- Разпознаване и анализ на аргументни заблуди
- Символна логика
- Логически задачи
Литература по темите:
Бейкън, Ф. (1968). Нов органон. София: Наука и изкуство.
Декарт, Р. (1996). Разсъждение за метода. В: За метода. София: ЛИК.
Кант, И. (1994). Логика. София: ГАЛ-ИКО.
Кулов, В. (2008). Лекции по логика. София.
Copi, I, Cohen, C. (2013). Introduction to Logic. Harlow: Pearson.
Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.