MALM332 Практика: Текуща педагогическа практика (испански език)
Анотация:
Текущата педагогическа практика трябва да осигури необходимата база от знания и умения за професионална реализация на студентите по избраната от тях специалност – учител по чужд език и да ги подготви за преддипломния стаж и бъдещето упражняване на професията в реална работна среда. Курсът цели:
• да даде възможност на студентите да приложат на практика придобитите знания от курса по методика на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище;
• да направи прехода от теорията към практиката (педагогическия стаж) по-плавен и безболезнен;
• да развие у студентите практически умения и навици за работа в класната стая;
• да развие умения за критичен анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните форми на учебна работа:
• подготовка на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва наблюдение на класа и ментора в час, подготовка за урока, написване на урочен план)
• изнасяне на уроци
• самоанализ и обсъждане на изнесените уроци под ръководството на методик и/или ментор с цел професионално израстване и развитие на педагогическата компетентност (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите, подготовка на писмен самоанализ на проведения урок).

Преподавател(и):
гл. ас. Магдалена Караджункова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• съвременните тенденции в методика на чуждоезиковото обучение;
• основните компоненти на учебния процес по чужд език, нормативните документи, задачите на учителя в обучението;
• отблизо и на практика особеностите на чуждоезиковото обучение в съответната степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
• да прилагат придобитите знания и умения за преподаване на чуждия език и управление на учебния процес в конкретен учебен контекст;
• да планират поредица от учебни занятия по чужд език за постигане на конкретни учебни резултати;
• да адаптират учебния комплекс по чужд език при необходимост;
• да изследват конкретни методически проблеми на работното място и да вземат добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение;
• да подлагат на конструктивен анализ собствените педагогически практики и да се учат от почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по испански език на ниво С1 (и по-високо) по Европейската езикова рамка;
• задълбочени познания по дидактика и методика на ЧЕО.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Основна:
1. Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
2. Newby, D. et al. (2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe (испанска версия)
3. Обща европейска езикова рамка, изд. Релакса, Варна, 2006
• Допълнителна:
1. Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
2. Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
3. Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
4. Alonso, E. (2012) Soy Profesor/a: Aprender a Ensenar: 1 y 2, Madrid, EDELSA
5. Varios autores (2008) Gramatica Basica del Estudiante de Espanol, Barcelona Difusion
6. CVC. Ensenanza. Biblioteca del profesor de espanol -
http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/default.htm
7. Todoele.net - http://www.todoele.net .
8. MarcoEle: revista de Didactica Espanol como Lengua Extranjera - http://marcoele.com/, 2018 г.